Jump to content
Annons

Kontrollera två olika kanaler samtidigt via midi?


duke89

Recommended Posts

I Cubase 5 när jag har två olika ljudspår med t.ex filter-plugins vill jag kunna kontrollera filtren på de båda kanalerna SAMTIDIGT med hjälp av min midi-controller.

Jag har länkat allt via "quick controls" men tydligen kan jag bara kontrollera den kanalen som för tillfället är markerad. Hur gör jag för att kontrollera båda kanalerna samtidigt?

Detta är mycket frustrerande så jag vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo visst, det fungerar ju om jag vill ha SAMMA filtesvep på båda kanalerna. Det jag menar är om jag t.ex vill justera en filtersvep på en trumkanal och samtidigt justera t.ex en reverb effekt på en synt kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för controller? Kör du med en Novation eller CMC-controller kör ju dessa via en egen dedikerad kanal och Quick-controllerna går nog bara att ha en aktiv åt gången.. testade precis nu med en av mina CMC controllers (QC) och där gick det inte ens att markera båda kanalerna.. den kör en kanal åt gången...punkt.

Jag tog på mig stora trollerihatten och labbade lite med en av mina hårda VA-syntar som skickar midi..

och det funkar geschwint..

Du får alltså använda Input transformer på midikanalen ( Det är en av MIDI-effekterna a.k.a MIDI-Insert ) och där tala om vad din sändande MIDI-enhet har för inställt värde och sedan tala om vad värdet skall vara istället.. Öppnar du MIDI-monitor som Midi-insert kan du se vad alla rattar skickar för värde och livet blir 100 gånger lättare..

Om du inte får till det så posta igen så får vi se om jag (eller någon annan) kan assistera.

lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaret!

Dock så vore det bussigt med en liten tutorial på hur man använder input transformern...

Jag kör på Nord lead 2x som MIDI-controller.

mvh

....... dvs. Jag har ingen aning om hur du gjorde för att få det att fungera 🙂

Redigerat av duke89
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...