Jump to content
Annons

Skumt problem!


The Mr

Recommended Posts

Hejba!

Jag har ett problem när jag ska lira in midi. Jag använder mig av cubase sx 2, och när jag ska spela in midi så synkar det inte riktigt... Alls faktiskt!

När jag valt en midikanal och trycker på rec så startar inspelningen, men när jag trycker på en tangent på keyboarden så spelas tonen in 1/4 takt före?!? 🙂 Så när jag sen ska lyssna på det, så kommer allt ljud 1/4 före alla andra instrument.

Jag kan ju förstås flytta allt så det blir rätt, men det känns ju onödigt att hålla på så 🙂

Är det ngn som vet vad detta kan bero på?

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har också detta problem. har levt med det i 3 år ungefär =)

aldrig löst det.

edit: LOL! den länken hänvisar till en annan länk som hänvisar till en annan som h....

Ja - jag vet, men jag hann inte leta längre i skrivande stund... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett problem när jag ska lira in midi. Jag använder mig av cubase sx 2, och när jag ska spela in midi så synkar det inte riktigt... Alls faktiskt!

När jag valt en midikanal och trycker på rec så startar inspelningen, men när jag trycker på en tangent på keyboarden så spelas tonen in 1/4 takt före?!? 😉  Så när jag sen ska lyssna på det, så kommer allt ljud 1/4 före alla andra instrument.

Samma här! Jag är också drabbad av "för tidiga midievents" och jag lider med dig!

(men bra att nån mer uppmärksammar det 😏)

Mer exakt, hos mig hamnar noterna allt mer till vänster om markören, dvs skillnaden mellan verklig tid och midi-data tid växer. När jag startar inspelning så kan det vara en väldigt liten förskjutning och på slutet kan det vara mer än en hel takt. (om jag minns rätt så är det 5 ms per sekund)

Problemet, som jag ser det, är att cubase och drivrutinen till midi-interfacet inte pratar samma språk (eller att de jämför päron och äpplen). Det finns tydligen två olika "klockor" i Windows APIerna, som kan användas för Windows MIDI och DirectMusic, som i vissa fall inte går rätt (beroende på hårdvara?).

Här finns ett timing-test, MIDITime Utility: http://www.jay.fm/blog/pc-midi-timing-and-nuendo.html (och lite mer att läsa för den som har lust)

Jag har ett Emu 1820, med inbyggt midi, vars drivrutin bara presenterar/stöder Windows MIDI-portar. Om det haft stöd för DirectMusic så hade det nog fungerat som det ska. Alltså portarna som listas under Devices | Device Setup

De vägar jag provat att få någon part att ta upp bollen har inte nått längre än bonk in i väggen. Sånt här är högst kreativitetsdödande efter att ha investerat i massa utrustning som sagt...

Nu var det ett tag sedan jag orkade rota i problemet och jag har inte alla uppgifter med mig här och nu, men jag kan kolla upp och återkomma senare kanske.

The Mr, ska vi knyta en kontakt kring detta?

Mvh,

Fredrik

PS.

Här följer en radda på utrikiska som jag skickade till E-mu supporten:

 

During loop-back recording test (with a track with quarters exactly on beat 1 2 3 and 4), every note recorded is slightly shorter e.g. 120 = quarters becomes circa 112 and also drifts relative to start (becomes closer to start) - compared to original track. Next recording has a greater negative offset, next next even greater, and so on.

 

If I do reset devices, start jumps to (near) 0 again, but directly begins to drift

i.e. notes get recorded before I play them. (This is why I asked which timer (api) the emu midi driver uses. Could be due to different clocks not in sync.)

 

DS.

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt. Just att midievents kommer för tidigt, brukar vara ett tecken på att man har emulerade portar och behöver flytta den där ignoreportfilter-filen.

Jag har hört att det hos somliga har fungerat bättre om man kopierar i stället för att flytta filen - så det kanske kan vara något att prova också om det inte har fungerat med att flytta filen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hola! Tänkte höra efter hur det gått här...

The Mr, har Du testat MIDITime programmet eller loop-back test i Cubase? Eller kommit nån vart med problemet?

Claes, ignoreportfilter-grejen i sig fungerar (fler portar listas) men hjälper inte nåt vad gäller felaktig timing (för det krävs nog nya interface drivers eller att cubase ändras, eller en kombination)

Ha en bra kväll!

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag vet vad det är för problem, eller rättare sagt hur man löser det.... Hoppas att jag inte sagt för mycket nu, men det finns en parameter som man kan klicka för i Cubase, kommer aldrig ihåg vad den heter, men det är väl "midi time event" eller liknande. Se till att den är markerad!

Det löser förhoppningsvis problemet!

EDIT: Kom på vad det heter,, "midi timestamp".. kolla efter det!

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag har problem med detta själv sedan min ominstallation men har lite olika saker att testa nu. Kör FireFace 800 men har (vad jag kan minnas just nu) inga emulerade ingångar. Får titta sen när jag är i studion i eftermiddag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...