Jump to content
Annons

Hur får man till det där sköna baksuget? ex.(Ratatat)


thomaslj

Recommended Posts

Ja... Hur får man till det där sköna baksuget som man hör många gånger.

Exempel: Ratatat - loud pipes ca 1.08 in i låten

Beastieboys är också väldigt flitiga användare av detta fantastiska baksug. Har testa mig fram med att klippa upp ljudfiler, reversa dom, automasera EQ m.m.. men får inte till det:/

Har ni några bra arbetssett för era baksug?

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog dra ett ackord på gitarren. Sedan automatisera svansen på ljudet så att det bara är en knapp halvsekund långt. Sedan reversa det.. Ett tips, om det ska gå över till något annat (en reverse cymbal för att bygga upp ett inte t.ex.) flytta fram den så att att attacken hamnar på samma ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där låten lät inte särskilt märkvärdig, låter (precis som JamZam påpekade) som en vanlig volymautomatisering.

Men i allmänhet åstadkoms de ljud du efterfrågas av valfri transientrikt ljud med mycket reverb på, som sedan vänds baklänges. Min låt Sometime innehåller en liknande effekt i början, gjort med en crashcymbal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då är jag med andra ord på rätt väg, bara att jag inte fått till det som jag vill ha det än.

Får man fråga vad som menas med ett transientrikt ljud?

Alltså ett ljud som är "plötsligt". Ett trumslag eller ett snabbt anslag på en gitarrsträng är transientrikt, medan en ton på en cello eller en ton på en bastuba inte är transientrikt.

I det här fallet är det viktigt med en tydligt transient eftersom det kommer att göra att det låter som att ljudet plötsligt sugs upp när man kör det baklänges. Är det inte ett transientrikt ljud blir ljudet inte så där avklippt på slutet, som man gärna vill att det ska bli, utan det slutar istället lite mer diffust.

Edit: Förtydligade (tror jag...)

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet även att det borde gå att åstakomma typ samma effekt med hjälp av Guitar Rig 5 (eller kanske äldre versioner, men jag har femman). Man kan ju nämligen sätta en attack-kurva på själva gitarren live där, så så länge du har något att sätta en attack på gitarren med, eller vad du nu vill få "sug" i, så funkar det ju jättebra med en längre attack, istället för att sitta med en massa onödiga volym-automatisationer 🙂 Skulle faktiskt gissa på att Ratatat har gjort så i exemplet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...