Jump to content
Annons

Kontaktproblem - koppla bandare till mixer. Går inte att köpa kablel


Greenlight

Recommended Posts

Tja

Har ett hemskt problem. Vill koppla en 16-kanalsbandare till mixerbordet.

Kontakterna i bandaren är RCA. Ingången i bordet är ett ”Simensdon” . . eller vad det heter.

Gick till affären. De sa att det inte finns kablar med 8 st RCA till ett Simensdon.

Jag har kablar som är RCA till tele. Funderar på att knippsa av telekontakterna och försöka löda i hop dem med simensdonet. 😳

Någon som har en lösning? Finns det ett enklare sätt????

Här är en bild på sladdarna

post-19336-0-61569800-1329068214_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Greenlight, tyvärr så är enda lösningen att du löder dit kablarna i Siemens-donet, vad är det för bord du har skaffat?

Jag hade ett Trident S80 där det var en kopplingsbrygga/trunk med enbart Siemens-don, lödde dit alla tänkbara anslutningar via multikabel typ 8 eller 16 pars, kan du eller har inte möjlighet att göra detta så be någon om hjälp mot ers. det tar sin tid kan jag säga, sen måste du ha kopplings-schema/diagram till vad som är vad på respektive anslutning i bordet, annars är du rökt!

Var bor du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Greenlight, tyvärr så är enda lösningen att du löder dit kablarna i Siemens-donet, vad är det för bord du har skaffat?

Jag hade ett Trident S80 där det var en kopplingsbrygga/trunk med enbart Siemens-don, lödde dit alla tänkbara anslutningar via multikabel typ 8 eller 16 pars, kan du eller har inte möjlighet att göra detta så be någon om hjälp mot ers. det tar sin tid kan jag säga, sen måste du ha kopplings-schema/diagram till vad som är vad på respektive anslutning i bordet, annars är du rökt!

Var bor du?

Tja. Jag bor i Stockholm. Det är ett Harrisson; Sugen på lite lödjobb?

Maila mig på sixtensputnick@hush,com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte sugen alls det är träligt göra och bor själv i Linköping så det blir ju lite knöligt, finns säkert någon du kan anlita där, om du har ett Harrisonbord varför ska du ansluta en bandare vilken det nu är med rca vilket verkar lowbudget och inte i paritet med det fina bordet?!?

Hmm . . synd. Finns det ”lödomani”, dvs folk som inte kan låta bli att löda om allt. Tex köper de en diskmaskin måste de tvångsmässigt löda om den till reverbkammare.

Känner du någon så be han slå en signal.

Jag har kopplingsschema. Men inga sladdar. 🤪

Det är en Tascam 16b bandare. 1 tum. Kul att ha för att spela in trummor och bas tänkte jag.

Någon som vet vad den där kontakten heter? Är det ”Simensdon”. Vad ska jag googla på?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är och heter siemens don som jag ju redan skrivit till dig?!?

Du behöver inte googla om du har kopplingsschemat redan, har för mig att kanalordningen börjar uppifrån ner mot sladdingången/bakändan, i ditt fall lär du bara löda på stift 1+2 alt. 2+3 eftersom rca ej är balanserade!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

OT: 😆@

Finns det ”lödomani”, dvs folk som inte kan låta bli att löda om allt. Tex köper de en diskmaskin måste de tvångsmässigt löda om den till reverbkammare.

OnT: Prova att knalla in hos din lokale musikhökare och fråga där. Det finns säkert alltid någon som har koll och kontakter ( 😉 )

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också det låter märkligt med obalanserade RCA kontakter på bandaren. Finns risk att det blir fel signalnivåer mellan mixbord och bandare då. RCA brukar oftast vara semipro nivå -10dBb men "proffsimixers" ofta kör +4db. Rätta mig om jag har fel? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...