Jump to content
Annons

PC vs Porta


Ziggy

Recommended Posts

Hej

Nån som vet om en portastudio kan göra likvärdiga inspelningar ljudmässigt som en PC?

Kommer micka en del akustiskt, som gitarr och dragspel.

Har kikat på några på Thomann i prisklassen 4-10 000. En del av dem som verkar intressanta finns på blocket med kraftigt reducerat pris.

Har aldrig använt nån porta. Enda erfarenheten jag har av inspelning är på min egen dator för några år sen där jag var otroligt nöjd med resultatet (elgitarr,bas och keyboard med färdigt trumspår) Var så lätt att spela in, lägga effekter mixa och göra mp3. Snabbt och smidigt (jag använde Magix Music Maker). Tyckte även att effekterna jag använde i Magix hade hög kvalité. Undra om dem är lika bra i en porta, om den nu har sådana. Fast å andra sidan kanske det går att koppla upp den till PC'n när man ska mixa och använda effekterna i ett inspelningsprogram där. jag har ingen aning.

Kommer även behöva spela in live när vi repar, och då är det dragspel, kontrabas och ak gitarr.

Nån som har lite erfarenhet av porta, nåt som jag bör tänka på eller veta?

Fördelar/nackdelar PC/Porta?

Nån kanske även kan rekommedera någon porta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

njä har inte koll på portor längre men samma kvalitet får du ju.inspelnings mässigt sen har du ju en viss begränsning med porta .. Får du ju köra hård varu compressor och så .. blir lite dyrare om jag säger så.fins klart portor med inbyggda .Eq Compress men brukar inte vara så bra .. upp till 10 tusen börjar väll det låta bra .. annars är ju en porta Stabilare än en PC .den bara är lixom .. damma lite tuta köra .. min erfarenhet ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör med bl a hårdvaruliraren Nilsson här på forumet. Han (mf l) har koll på det där. Själv grejade jag med portor, rullbandare och analoga bord på Folkis men upplevde att datorbaserad inspelning var mer lättjobbat och smidigt.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

En Ipad med denna kanske?

http://www.auriaapp.com/Products/auria

Det blir en blandning mellan porta och vanlig dator. Jag förmodar att det inte är lika enkelt att klippa och klistra med vanlig porta. Om du redan har en Iphone/Ipod/Ipad så kan du ju lägga pengar på annat. Ovanstående app ska dock bara funka på Ipad. Annars är ju alltid en padda kul i studion, eller som ölunderlägg.

Jag använder http://www.harmonicdog.com/ på min Ipod. Upp till 24 stereokanaler. Men jag brukar spela in sådär 40 spår ibland och överföra till just Magix för editering då skärmen på Ipodden är så liten. Minnet sparar nämligen alla borttagna inspelningar i en mapp, så jag har nöjt mig med 8-spårsvarianten för 75kr.

Sedan finns Garageband som verkar busenkel.

Ipad kan spela in med 16 bitar, men hantera fler inom paddan. MultiTrack DAW (länk ovan) spelar in max 8 spår (eller 4 stereo) samtidigt i 16 bitar och hanterar sedan 24 bitar i programmet. Auria ska tydligen kunna spela in 24 kanaler (mono) samtidigt med lämpligt ljudkort. Han i Blur har tydligen spelat in en skiva med två Ipad så kvaliten verkar OK.

#! Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang Garageband så är det det programmet ja använder dagligen och har gjort så dom senaste 2 åren och det måste va ett av dom simplaste/bästa musikprogram som någonsin gjorts.

Go garageband.

Om du menar på padda så är ju 35 kr som programmet kostar inget att protestera emot. Men han vill ju spela in live, och då kanske inte mono (eller stereo) räcker. Han vill antagligen ha fler inspelningskanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

En digitalporta innehåller också en dator, men den är enkel och smidig eftersom operativsystemet i den är byggd enbart för ändamålet, men den är också mycket mer begränsad när det gäller effekter och redigering.

I datorn kan man köra med obegränsat antal spår (antalet man kan spela in på samtidigt begränsas förstås av ljudkortets möjligheter) för extra pålägg, medan portan brukar ha ett starkt begränsat antal samtidigt ljudande spår.

I datorn kan man använda midispår också för att komplettera ljudbilden - något som inte finns i de portor jag har sett, utan de brukara bara hantera audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Mycket märliga svar i den här tråden som saknar verklighetsförankring.

En PC i sig säger ingenting om vilken ljudkvalité man kan uppnå utan det beror på den hårdvara man använder såsom mikrofoner, förstärkare, AD-omvandlare och ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket märliga svar i den här tråden som saknar verklighetsförankring.

En PC i sig säger ingenting om vilken ljudkvalité man kan uppnå utan det beror på den hårdvara man använder såsom mikrofoner, förstärkare, AD-omvandlare och ljudkort.

Vet inte riktigt vad för inlägg som saknar verklighetsförankring. Till en Ipad och PC stämmer det som du skriver att man måste ha kringutrustning, och med samma ljudkort så borde man få samma ljud såvida båda kör med 16 bitar. Utan ett dyrare ljudkort så kommer man bara få in mono genom headsetingången eller den inbyggda micken på en Ipad. Men han beskriver sin situation så att han vill ha fler ingångar. Jag antar att jag klarar kunskapskraven då jag ändå menar på att lämpligt ljudkort behövs. Zoom 24 kanalare med 8 fantommatade ingångar är väl inte heller fy skam? Men 16 bitar är den gräns jag hört för Ipad.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Några ord.

Det beror på.

Det finns portor som har bra ljud med bra mickförstärkare och AD-omvandlare. Men marknaden är rätt så död -- ingen tar fram nya modeller. Orsaken är att bärbara datorer har blivit billigare liksom programmen och externa ljudkort. De portor jag tittat på (för länge sen) hade inte särskilt bra effekter och det visade sig vara rejält struligt att få över ljudfiler till datorn.

Men fördelen kan vara att du fokuserar på att faktiskt spela in saker, inte pyssla med struliga program och drivrutiner med mera.

Det finns nackdelar med portor, men om du hittar en modell så kan du läsa på via nätet.

Tekniskt har många portor 16 bitar och fast frekvens till exempel 48kHz. Det är tillräckligt bra för utmärkta inspelningar bara du jobbar med grejerna. Själv jobbar jag helst med mer än 16 bitar eftersom jag är lat. Orsaken är att med lite fler än 16 bitar blir det mer avstånd ner till bruset och jag behöver inte lägga nivåen så nära noll genom att skruva så noga. Lat som jag är så sätter jag bara en rejäl säkerhetsmarginal och höjer ljudet sen i mix. Men man skall inte stirra sig blind på det tekniska, de flesta burkarna är bra nog rent tekniskt.

Varning dock att många portor säger att de har, till exempel 24 kanaler, men tittar man närmare ser man att det bara går att spela in ett fåtal kanaler på en gång. Läs på ordentligt.

Själv gav jag upp iden om portor för länge sen. Köpte en dator och externt ljudkort och inspelningsprogram. Dagens datorer är så snabba att de fixar inspelning av ett gäng kanaler utan problem via externa USB-ljudkort. Ett program att kolla in är Reaper som finns både för Mac och PC. Bara att ladda ner och använda. Trivs du med det, betala den klart rimliga kostnaden, annars avinstallera.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är en porta en inspelningsmanick där du kan redigera materialet. Det känns passé för mig men jag vet att det finns tillfällen där det behövs och funkar utmärkt. Däremot rena inspelningsmanicker med god ljudkvalitet finns det en uppsjö av.

Jag rekommenderar (har gjort det i tidigare inlägg) den utrustning jag har använt i några år. Edirol R-44 har 4 mic-ingångar med tillräcklig kvalitet för symfoniorkestrar och den tankar jag ur lika lätt som vilket USB-minne som helst till min redigeringsdator. Läs specen.

Det finns en dyrare variant där du kan klippa lite i filerna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ämnar fixa en Zoomr24 snart iaf då jag hört mycket gott om den vad gäller simultan inspelning, intuitivitet osv

(amazon, MusicRadar reviews, zzounds etc). Den har kanske inte de allra bästa preampsen direkt, då Zoom siktar på många grejer i ett smidigt paket, men det är för att kunna spela in allt på annan geografisk position utan krusiduller, sedan ta hem det, lägga över i datorn och mixa till det. Alternativet är att köpa ett nytt ljudkort med 8-10 preamps+ en ny bärbar dator (eller en gammal Boss BR1600), och just nu känns det inte befogat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på en Tascam 2488 mkll digitalporta. Man kan spela in 8 spår samtidigt, preamparna är bättre än vad jag trodde de var. Det är bara fyra ingångar som är xlr med fantommatning, de andra är tele med lite lägre känslighet, där går det bra att köra dynamiska kagge o virvelmickar, eller bass line. Jag har dessutom tre burk-preampar jag kör vid sidan om så det går bra med bara fyra XLR o fyra tele. Jag tror Zoom porta är lika, i alla fall de modeller som fanns för några år sen. De äldre ZOOM har bara 16 bit, Tascam har 24 bit. Nya Zoom har 24 bit tror jag.

Jag tycker det är överlägset med porta, inget krångel, jag lägger ner noll tid på teknik, jag gör inget annat än spelar in o mixar. Eq är enkla trebands med svepbar mid, men de låter väldigt bra.

Dåligt är att försöka mastra och få upp mastervolymen, antingen distklipper det, eller också blir det för lågt. Jag kör ut allt i TC Finalizerburk och tillbaka in till spår 23/24, då får jag exakt volym och komprimering/limiter som jag vill. Portan har inte ens en särskilöd limiter i mastern. I TC Finalizern kan jag följa ljudet genom alla delarna och se hur det blinkar mer eller mindre, i portan ser man inget sånt...

Om man tex är ett band på tre eller fyra man och vill lägga en grund med trummor, bas o en kompgitarr först, och sen lägga på sång och solon är portan helt j-a underbar. Det är så otoligt lättjobbat att stå bredvid portan med lurar på skallen och micken framför sig och lägga dit sången rad för rad och backa o ta om. Att göra det med en datormus kan inte vara roligt i jämförelse.

Jag skruvar till alla ljud perfekta i mina burkar innan jag spelar in, så jag behöver inte redigera mer än det som går i portan.

Vill man bygga modern underlig musik så är det dator som gäller...

För att spela in ett rockband som kan de låtar de ska spela in, eller för att spela in körer osv i tex kyrkor så är de moderna portorna ett bra val.

Ljudkvaliten sitter mest i mickarna och erfarenheten.

Jag har nyligen köpt en Joemeek VC1Q channelstrip, bästa jag köpt, de tillverkas inte längre.... Enl Joemeek själva finns det inte moderna kompressorer som låter lika bra, och det tror jag på nu när jag hört och använt den ett tag.

Det här har jag snott ihop nyss.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-bury-me-beneath

och tex den här

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-kura-skymning

Link to comment
Dela på andra sajter

En porta är ju så oerhört begränsad i alla avseenden, även om dom klarar upp till 96khz idag, känns smäckigt att bara se på en sådan och än värre när man läser specs. nej en vettig PC/laptop med ett bra interface + givetvis bra mickar då är du hemma!!!

Bättre att lägga pengar på något som håller i längden och som du kan jobba med på riktigt med midi och allsköns editering + plugins*

Många blandar ihop porta med bandspelare/mixerbord tydligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...