Jump to content
Annons

3xosc - hur ofta använder du?


JamZam

Recommended Posts

Tjena, jag ser alltför många inom elektronisk musik framförallt som tror sig behöva en massa dyra (ofta piratkopierade) pluggar, effekter, osv osv. för att skapa en ordentlig hit. Men egentligen kan jag skapa alla dem vanligaste ljuden från exempelvis den populära pluggen Massive i FL Studios inbyggda 3xosc. Nu undrar jag, vad använder ni? Hur bra tycker ni 3xosc är egentligen och hur ofta använder ni den? Som ett exempel på vad jag menar, här har ni en låt jag har gjort NÄSTAN helt med 3xosc, och defenitivt helt med FL Studios standard-pluggar:

http://soundcloud.co...hem-hell-jamzam

Bara ett exempel, är nyfiken på vad ni andra har för tankar runt en så simpel plugin. Personligen tycker jag att det skapar fler möjligheter att bara använda sig av en simpel oscilator och sedan dra på effekter som man känner för.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar för den! Alltså, en sak att tänka på är ju att 3xosc är som vilken annan simpel oscilator som helst - man har sina klassiska sine-, triangle-, saw-, square-waves m.m och får jobba manuellt med LFO, portamento, utomstående effekter och sådant för att få det sound man är ute efter - DVS. man har mer jobb att göra, men fler möjligheter med det och får dessutom lättare fram sitt personliga sound. Dessutom tar det faktiskt inte så lång tid för mig att göra t.ex. en snygg och jävligt tung bas med 3xosc. Så det behöver inte vara just den här pluggen, men motsvarande finns i alla DAW's. Allihop gör samma sak med olika namn och priser 😛

EDIT: Vill också påpeka att låten använder en hel del Harmless (plugg som följer med nyare versioner av FL), ifall du är intresserad av att få fram samma sound någon gång kan det hjälpa! Har använt harmless på arps och lite ljusa keys och sånt 🙂

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad man gör för musik det, om vi snackar om mordern trance eller liknande, kan man använda vilken skräpsynth som helst...men vill du göra musik med mer analog/old school sound behöver du dom bra syntharna..med "riktiga" filter...samma gäller ambient... men ja dina externa effekter och kompresseror och annat för att berabeta ljudet är minst lika viktigt vilket kan vara 50-60% av själva soundet... Jag använder ofta alchemy och trots att synthen låter skräp kan man få den att låda bra ändå med rätt effekter och pluggar i kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad man gör för musik det, om vi snackar om mordern trance eller liknande, kan man använda vilken skräpsynth som helst...men vill du göra musik med mer analog/old school sound behöver du dom bra syntharna..med "riktiga" filter...samma gäller ambient... men ja dina externa effekter och kompresseror och annat för att berabeta ljudet är minst lika viktigt vilket kan vara 50-60% av själva soundet... Jag använder ofta alchemy och trots att synthen låter skräp kan man få den att låda bra ändå med rätt effekter och pluggar i kedjan.

Sant, sant, jag är bara lite trött på folk som knappt vet vad dom sysslar med och bara kör på Massive-wobble-presets och "yoik-basar", riktar nog tråden mycket åt det hållet 😛 Men du har helt rätt, jag har själv blivit mer och mer intresserad av gammal analog hårdvara och soundet man får av sådant, och börjar även försöka mig på mer ambient musik... (går inte så bra när man är van vid att försöka trycka allt till max, men på god väg tror jag ändå att jag är).

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor anledning till att många använder Massive tror jag är för att dom läser att sina favoritartister använder just den. Den logiska tankegången är således "Jag vill göra musik som X. X använder Massive. Jag måste/bör använda Massive".

Yup, och det är precis vad jag menar 🙂 Alltså, om man använder något bara för att nån annan använder det, har man då bra koll på vad man egentligen använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yup, och det är precis vad jag menar 🙂 Alltså, om man använder något bara för att nån annan använder det, har man då bra koll på vad man egentligen använder?

Samtidigt måste man ju börja nånstans, och man får hoppas folk som börjar med Massive och dess presets faktiskt börjar ratta lite själva sen.

Själv använder jag sällan 3xOSC, annat än för brus då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder 3xOsc relativt ofta, t ex som komplement till annan syntbas. Har mest använt den som bassynt, men det går att få till mycket, speciellt med vettiga effekter efter. Använder nästan alltid någon form av 3e parts filter på den skall sägas. Funkar utmärkt som "placeholder" medan man komponerar om inte annat, för att bytas ut mot något mer intressant när låten börjar ta form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha glad att du gillar det Hemmpe! 😄 Gitarr har jag tillgång till själv också så, ser dock sällan någon användning för den i sån här musik 😛

Och Hjorten, bra poäng där. Det jag är mest trött på är att se folk som har hållt på i flera år och aldrig går ifrån dem där Massive-presetsen... Och som sagt, Massive är bara ett exempel. Nexus är ju ett annat bra exempel, och jag förstår också att det är ett enkelt och snabbt sätt att få det ljud man är ute efter ibland, jag själv använder ju såklart presets ganska ofta. Men det blir ingen personlighet i musiken, allt låter likadant, och det hatar jag.

EDIT: Här har ni en video ifall ni är intresserade, av mig som pratar om hur man kan skapa en s.k "neurobass" med endast standardgrejer i FL Studio (på engelska då)

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Och Hjorten, bra poäng där. Det jag är mest trött på är att se folk som har hållt på i flera år och aldrig går ifrån dem där Massive-presetsen... Och som sagt, Massive är bara ett exempel. Nexus är ju ett annat bra exempel, och jag förstår också att det är ett enkelt och snabbt sätt att få det ljud man är ute efter ibland, jag själv använder ju såklart presets ganska ofta. Men det blir ingen personlighet i musiken, allt låter likadant, och det hatar jag.

Absolut. Det är inte bara Massive man läser om när folk vill ha hjälp att få till speciella ljud som artister använder. Jag är inte heller oskyldig till att använda presets men använder sällan softsynthar (i många fall läggs det på ett antal lager av effekter för att dölja den "riktiga" synthen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder nästan dagligen en stenåldersversion av FL (3) för att göra skisser till låtar . Just 3xOSC har ett gränssnitt som tilltalar mig. Det är lätt att röra sig mellan olika funktioner, vilket är mer än man kan säga om de mer avancerade syntarna där bläddrandet bland menyer snabbt får en att tappa all kreativitet.

Ljudmässigt är den väl sådär - Ibland funkar den, ibland inte. Det jag tycker saknas (iallafall i denna gammelversion jag har) är kropp - den kan lätt kännas lite ihålig.

Men jag blev lite förvånad häromdagen, när jag upptäckte att ett arpeggio jag hade gjort med TS404'an faktiskt funkade i produktionen den var tänkt till. Min plan var (som alltid) att bara skissa i FL för att sedan överföra idén med diverse mjuk och hårdvaru syntar.

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder 3xOsc till bas, moog & bells för det mesta.. annars brukar jag faktiskt göra det mesta i sylenth1 som jag gillar väldigt mycket.. det bästa med 3xOsc är ju att det inte tar massa minne när man jobbar med den som vissa andra plugins gör.. så man kan ju ha igång i stort sett hur många som helst utan att det laggar..

angående din låt.. helt ok låt.. men den är alldeles för torr.. behövs reverb osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

3xosc (eller VST syntar) använder jag aldrig mer än om jag bara vill prova spela en melodi lite fort. Föredrar nog hårdvara 🙂

Beror på vad man gör för musik det, om vi snackar om mordern trance eller liknande, kan man använda vilken skräpsynth som helst...men vill du göra musik med mer analog/old school sound behöver du dom bra syntharna..med "riktiga" filter...

Klart man kan använda en skräpsynt, bara den låter. Men jag påstår inte att det är till nån direkt fördel att göra trance med ett leksakspiano, för att kunna skapa ordentlig trance behöver man en riktigt jävla rejäl synt, inte så konstigt att t.ex Virus syntharna är populära inom genrén då det finns got om modulationsmöjligheter, många röster, typer av filter osv. För mig är det skit samma on synten är analog eller digital, men annars kanske prophet 08 är ett komplement?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder 3xOsc till bas, moog & bells för det mesta.. annars brukar jag faktiskt göra det mesta i sylenth1 som jag gillar väldigt mycket.. det bästa med 3xOsc är ju att det inte tar massa minne när man jobbar med den som vissa andra plugins gör.. så man kan ju ha igång i stort sett hur många som helst utan att det laggar..

angående din låt.. helt ok låt.. men den är alldeles för torr.. behövs reverb osv..

Sant sant där, och tack för tipset! Är medveten om att jag är dålig på att använda Reverbs i mixningsdelen, men det har blivit lite mer på senare tiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

3xOsc ska inte underskattas. Man kan få fram rätt feta ljud med den. 3xOsc + Ohmicide då snackar vi fett sound.

Kung, man får tacka för kommentaren på SoundCloud också! 🙂

Använder själv CamelPhat 3 och splittar upp basljuden på tre olika kanaler med varsitt frekvensområde, men jag kollade upp Ohmicide (som var nytt för mig) och den verkar riktigt go! Kanske får inskaffa i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

3XOsc har kapacitet, men måh hålla med någon av föregående talare. Ljudet säger mig inte så mycket, spelar ingen roll hur mycket effekter jag slänger på.

Det finns ju förstås tillfällen där ett själlöst sound hör hemma!

3xosc + andra synthar tillfredsställer oftast mina behov för en fet melodi slinga. Använder dock hellre Sylenth.

🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tror att huvudanledningen till att folk använder Vst's som Massive är för att det är den man ser överallt på Youtube... Så var det för mig när jag började kolla på producering. Och sen fortsätter man med den Vstn man föredrar, framförallt om den är så kompetent som just Massive är. Exempelvis den här låten, där jag gjorde nästan alla syntar i Massive:

http://soundcloud.com/y67/the-venture

Men innan jag bytte DAW var 3xOsc nog en av de mest använda syntarna. Den är så bred, och om man, som ni sagt, lägger på en Ohmicide, eller kanske en TriDirt blir den väldigt fet. 🙂 Ärligt talat saknar jag den lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan Reasons synthar låta lika bra?

Definitivt! Det är typ det som är poängen med den här tråden, jag använde faktiskt Reason innan jag började med FL Studio och har säkert fått mitt mindset lite därifrån, eftersom man är begränsad till det som finns lär man sig att jobba med det man har, och då tror jag personligen att det blir bäst i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför FL studio i.s.t för Reason?

Jag bytte mest pga att jag själv föredrar en "digital" layout över Reasons system med att koppla kablar och liknande, alltså deras sätt att simulera riktiga lådor med ut/in-gångar och sådant.

Sen är det ju också skönt att kunna använda vilken VST-plugg som helst, Reason är ju så grymt begränsat vad det gäller sånt. Särskilt för mig som är en riktig plugin-nörd, jag vill testa allt, oavsett nytt eller gammalt. Reason tillät inte sånt tyvärr.

Kanske borde testa nu igen om jag får chansen dock, var säkert 5 år sen jag satt med Reason och mycket har nog ändrats eller förbättrats sen dess, och så var jag ju inte lika kunnig då som nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...