Jump to content
Annons

Problem med splitter nya A8X


mimla

Recommended Posts

Hej allihopa!

Vi har idag fått våra nya Adam A8X levererade. När vi glada ihågen pluggade in dem så dog diskanten i den ena ganska omgående. Det liksom knastrade till lite, och sedan försvann den. Den kommer tillbaka då och då, och kommer lite mer gärna tillbaka om man stänger av och sätter på monitorn igen. Funderar på om de kan bete sig såhär på grund av att de varit lite kalla/fuktiga? Vi lät dem stå i kanske 4 timmar innan vi pluggade in dem. Vore HIMLANS tråkigt att behöva skicka tillbaka den.. Lär väl iofs märka om det löser sig av sig självt ganska omgående, men det vore ändå trevligt med lite input!

Puss & Kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter som en kallödning jag. Ganska typiskt på nya prylar tyvärr! Har du privat att daska till högtalaren för att se om diskanten kommer tillbaks? Gör den det så är det garanterat en kallödning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga. Hade kunnat misstänka att en kabelsko till diskanten hade lossnat - men om den kommer igång igen efter omstart, så måste det vara något annat. Låter diskanten bra när den fungerar eller låter det illa - och funkar basen som den ska? Kan ju vara antingen diskantelementet eller slutsteget som är kass...

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Har ni kollat alla kablar och kontakter föresten? Kan det vara något fel där?

Med lite tur så är det så enkelt. Det vore ju inte första gången det händer heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som hegobald är inne på, så kan det handla om en kallödning i det ena slutsteget - och sådant reparerar sig inte på egen hand utan måste lödas om. Problemet är att efter att ha skickats igen och fått diverse smällar i frakten, så kanske problemet inte dyker upp när den testas... Hänvisa till denna tråden i så fall, så att de får reda på hur det ska uppträda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde stackaren på lite volym en stund för att se om den gav med sig, och det gjorde den! Nu har den fungerat felfritt i typ 1.5h. Frågan är då om man vågar lita på att detta funkar, och att det kan ha varit något tillfälligt fuffens, eller om kan konstatera att det kommer gå åt helvete förr eller senare, och därför bör byta ut den ändå? Svårt att veta vad som var felet antar jag.

Oh well, får väl avvakta och se lite till att börja med oavsett.

Fantastiska jävla högtalare för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det handlar om en kallödning så kan det mycket väl fungera på det sättet, att det funkar när det har blivit varmt - men problemet kvarstår egentligen och du har fortfarande en svaghet i den dåliga lödningen, som kommer att ge sig med tiden. Det kanske falerar om en vecka, men det kan också dröja ett par år. Omöjligt att säga, helt enkelt. 🙁

Som jag sade så är det då inte säkert att felet visar sig när de har transporterats tillbaks till säljaren. Snacka med säljaren och förklara läget för dem - och se vad de säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle omedelbart skicka tillbaka den. Vid nyinköp ska man inte ha någon som helst tolerans för fel hur små eller stora de än är IMO.

Problemet där är väl att jag skulle lida betydligt mer än Adam av att skicka tillbaka den, så därför vill jag ju inte skicka iväg den utan att ha en bra anledning. Men jag ska göra som Claes säger och ta och kolla vad de själva tycker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...