Jump to content
Annons

Gruppköp av RNC


Claes Holmerup

Recommended Posts

Du måste ha preampen först, så om du har fantommatad micingång i ljudkortet, så krävs det att du har en Insert också om du ska kunna koppla in kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nja, det blir väll mer isåfall

Du har väll 8in/8ut på det ljudkortet så det borde ju gå att skicka signalen enl följande

input 1 -> output 2 -> kompressor > input  2

Mikrofon -> Preamp (in1) ljudkort -> (out 2) kompressor -> (in2) ljudkort -> Dator

Det kan ju vara bra att ha 2 spår som spelas in på in1(utan) & in2(med)

för att ha en med och en utan kompressor.  Utifallatt man inte skulle bli nöjd med

kompressionen längre fram i mixen.

//S

Ok nu hänger jag med. Kollade in mixern till mitt ljudkort och det går allt att göra. En fråga till då. Är det någon som vet ifall signalen fortfarande är analog när den går genom kompressorn eller ifall den omvandlas till en digital signal direkt i preampen? Är inte så vansinnigt insatt men förutom att färga ljudet så använder man väl också en kompressor till att få lite högre ingångsvolym. Ifall signalen redan är digital så hade jag väl nästan lika gärna kunnat köra med en mjukvarukompressor?

Edit: Hur många var det till tio Claes?

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker att det kan bli ett par omvandlingar om du kör på det sättet - men om omvandlarna är någorlunda bra, så påverkar det minimalt. En medlem i VST-Forum gjorde ett generationstest för något år sedan - och det var svårt att skilja mellan originalet och en kopia som hade omvandlats 3 omgångar D/A-A/D, men betydligt lättare efter 10 omgångar. Jag har för mig att det var en omvandlare av bättre kvalisort (RME, MOTU eller liknande), men kommer inte ihåg vilken...

För egen del hade jag hellre kört med en extern preamp, eftersom jag tycket att det känns lite omstädligt att koppla - men det är jag, det... Bra att möjligheten finns i alla fall - så att man kan pilla ihop speciella kopplingar vid behov... 😉

Jag har inte riktigt koll på exakt hur många det är i nuläget - men det är 5st trots att någon har backat ur (alla har inte anmält intresse i tråden - och förhoppningsvis blir det fler som hör av sig i morgon, när de har funderat klart...). Alla som har anmält intresse kommer att tillfrågas med mail eller PM i morgon kväll (natt...), så att jag får ett säkert antal. När jag har sammanställt alla, så kommer ett nytt mail som berättar vilket pris det blev till slut - och om vi inte har fått ihop 10st, så kan de tveksamma självklart backa ur om de vill - men det är viktigt att jag får mail med besked om hur var och en vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är grymt intresserad av att vara med på det här.

Du kommer in i sista sekunden nästan... 😉 Deadline är natten mellan fredag och lördag - fast lite flexibelt är det, eftersom jag kommer att kontakta alla som har visat intresse, under helgen och begära ett slutgiltigt besked om jag inte redan har fått det via mail... På måndag är det dock för sent.

Hemluth: Leverans kommer att kunna ske inom några dagar.

Vid förskottsbetalning bjuder jag på frakten, men annars kommer frakt+pf-avgift till. Om någon behöver vänta tills lönen har kommit, så går det att lösa.

Meddela mig med mail oavsett hur du vill göra, så reder vi ut det den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Puffar upp tråden och påminner om att det är dags att bestämma sig i dag...

Skicka mail om du inte redan har gjort det - annars jagar jag er med blåslampa i helgen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I skrivande stund är det 8 som har anmält att de är med på gruppköpet (varav 2 har som villkor att det måste bli 10), vilket innebär att det bara behövs 2 till för att vi ska komma ner på superlåga 1900:-.

Jag skriver detta inlägg för att de som eventuellt är tveksamma, ska veta att vi är nära målet nu. Ni som fortfarande inte har mailat till mig och gett besked om hur ni vill göra (det finns fortfarande 8 som inte har mailat, men som har visat någon form av intresse - så det är stor chans att det landar på totalt 10 till slut 😛 ), kommer att få ett forum-PM i natt och om det inte finns något svar senast på måndag morgon, så har tåget gått.

Redigerade antalen, eftersom ytterligare en som har anmält intresse tidigare, hörde av sig... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Claes, fick ditt mail; och gosse, jag har skrapat trisslotter som en tok, men allt jag vunnit är 25 spänn.. Eller sparat kanske man snarare ska säga.

Så tyvärr, får nog hoppa den här gången.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...