Jump to content
Annons

En display vs. två displayer


Cemo

Recommended Posts

Tjena folket. Har länge gjort musik och har alltid kört en skärm på min Macbook Pro och är nu less på 15'. Ska uppgradera hemstudion och köpa ny/nya displayer. Frågan är: En eller två?

Har aldrig kört två displayer och undrar vad det är som är för och nackdelarna med det. Ska ma köra på en 27' eller två 24'?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
novation (oregistrerad)

Beror mest på upplösningen på skärmen.

De flesta 24" skärmarna har nu upplösningen 1920x1080 om jag kollat rätt?

Kör du två st får du ju bildyta på 3840x1080 till skillnad mot en 27" där du kanske får nöja dig med 2560x1440 istället. Man vinner alltså mest bildyta på bredden när man kör med två skärmar. Det är riktigt skönt att ha ena skärmen till projektfönstret och den andra till mixer och pluggar.

Själv har jag två st äldre 22" med upplösning 1680x1050 vilket kanske inte såhär i efterhand var det smartaste valet eftersom jag saknar en del i höjd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl egentligen inga nackdelar med att köra två skärmar...

Jag körde med två 17"-skärmar under många år och har trivts mycket bra med det. När den ena tackade för sig, så skaffade jag en 27" istället och trivs ännu bättre med den, men det beror förstås mycket på att den nya har IPS-panel istället för de två gamla, som hade vanliga TN-paneler. Sedan vann jag en del pixlar i höjdled - och det är ju bra när man vill kunna se fler spår på skärmen samtidigt... Jag har det upplagt likadant osm tidigare, men slipper ha kanten på skärmarna mitt i bilden.

Med två stora skärmar kan det blir lite svårare med placering. Ofta sätter folk nog upp dem så att de står placerade till vänster och höger, men ur ergonomisk synvinkel så är det lämpligare att ha den ena som huvudskärm så att den är rakt fram, medan den andra placeras åt ena sidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har arbetat med både två små skärmar och en stor, och personligen föredrar jag definitivt att arbeta med en enda stor skärm. Två stora skärmar bredvid varandra tror jag blir krångligt och svåröverskådligt. Jag skulle rekommendera en 27-tummare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag kör med 2 stycken 22" Widescreen bredvid varandra. Edit fönstret i den vänstra och mixer fönstret i det högra om jag kör Cubase, ProTools etc...hur bra som helst enligt mitt tycke.

Om jag kör Wavelab så har jag vanliga fönstret i vänstra och en frekvens analysator i det högra, också väldigt smidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv aldrig känt behovet av två skärmar ännu, medan andra vänner har det och swear by it. Andra gillar det inte alls (jetblack). Så själv är bäste dräng, smaken som röven, en bra sås reder sig själv etc. Utgå från känslan som säger att du har tillräckligt med screen real estate eller ej och fixa därefter. Två skärmar ger mixfönster i ena och trackfönster i andra osv. Även bra för grafiska applikationer där ytan fylls snabbt. Å andra sidan tar två skärmar mer plats, kan som sagt bli svåröverskådligt och jävlas rent elektrotekniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde först med en 13", sen en 17", sen en 21", gamla hederliga sjumeterdjupa crt's. Sen köpte jag mina första platta två 19" Samsung.

Sen blev det två Apple LED Cinema Display 24"...

Nu vill jag uppgradera dom till 27"

Har mätt upp min rigg och jag får plats med två 27"..

För varje steg upp så har man tyckt att "-Nej det här är för mkt, för på tok stort"

Men man vänjer sig väldigt fort!

Att köra med två skärmar är optimalt för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde 2st ganska mycket förut, när jag hade 19", men sen jag skaffade iMac 24" använder jag i princip alltid bara den. Jag har en 19" inkopplad också, men sällan att den används.

Annars är det som andra säger, mycket smutt att ha mixerfönstret på ena skärmen och arrange/trackfönstret på den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker helt klart att det är smidigare med en stor skärm än med två mindre. Man slipper kanten mellan skärmarna och kan flytta fönster precis dit man vill ha dem, istället för att behöva välja den ena eller den andra skärmen och inte kunna placera något i mitten om man skulle vilja det.

Jag saknar alltså inte tiden med två skärmar, även om det också funkade mycket bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det möjlighet till tre?

Jadå - om du har ett grafikkort med 3 utgångar som kan ge separata skärmbilder - eller om du har ett grafikkort med två separat utgångar (de flesta har det numera) och ett grafikkort som är inbyggt på moderkortet - eller stoppar in två grafikkort i datorn. 🙂

Så länge grafikminnet räcker till för att visa upplösningen du kör på de separata skärmarna, så är det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

skärm/arna bör dock inte blockera högtalarna, man ska åxå se till att inte skärmarna ger oönskde ljudreflktioner vilket färgar lyssningen.

altså bör övre kanten på skärmen inte vara högre upp än max halva mid/bas högtalaren. det är dock viktigast om skärmen är närmare lyssningpossition än högtlarna.

men man vill hälst alltid ha skärmen så lågt det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra svar!

Vet dock fortfarande inte hur jag ska göra, måste hem och mäta lite och se till så att två skärmar får plats bredvid varandra. Kan tänka mig att det är otroligt mycket lättare att använda sig av två skärmar då man kan köra mixern i ena skärmen osv.

Har dock inte tänkt på hur kopplingen fungerar, är smått oteknisk när det kommer till skärmkoppling på Mac-datorer, någon som har någon koll på vad det är som behövs? Jag kör den senaste MBP och jag antar att man använder DP, men vad för adapter behövs?

Måste även passa på att tacka för alla svar, uppskattas enormt! 🙂

Redigerat av Cemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har massor av plats med 2560*1440 pixlar på min 27"-skärm. 🙂

Tycker att just höjden är väldigt viktig, så att man kan få plats med många spår samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av anledningarna till att jag använder bara en skärm för det mesta, är just att den är tillräckligt stor för att dela av arrange/mixerfönstret på mitten och jag ser det jag behöver se ändå. 🙂

Men en 27" tackar jag inte nej till. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med tre skärmar.

En iMac 27" plus två lite mindre. Lite overkill kanske, men jag gillar arbetsytan.

Mixer till höger, pluggar till vänster och track-view i mitten. Plus att man känner sig lite som en rymdkapten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör den senaste MBP och jag antar att man använder DP, men vad för adapter behövs?
Du har en MiniDisplayPort/Thunderbolt-port i datorn - så du har tre val.

  1. Köp Apples Thunderbolt Display. Du kan koppla upp till två stycken extraskärmar på din Thunderbolt-port.
  2. Köp Matrox DualHead2Go DP Edition eller Matrox TripleHead2Go DP Edition för att kunna koppla in två resp. tre bildskärmar till din MBP. Använd sedan valfria skärmar med DisplayPort-ingång.
  3. Köp en DVI-adapter från Apple, och koppla på vilken bildskärm du vill. Du får nöja dig med två skärmar (MBP:ns inbyggda skärm samt en extern)

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tre skärmar minst. Kör man Mac eller hackmac stationärt så brukar det gå att trycka i två grafikkort (säkert samma på PC). Har man en laptop med bara möjlighet till två så får man köpa ett USB grafikkort. Det kommer inte att funka så bra till HD filmer men till musikprogram och liknande duger det gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...