Jump to content
Annons

Vad gör ett ljudkort bättre än ett annat?


Terror

Recommended Posts

Är inne i svängarna att byta ljudkort. Sitter idag på ett Cakewalk AU-4FX. Det går bara att spela in en sak åt gången. Det funkar väl sådär, men jag känner att de är dags att byta.

Jag har lite frågor om ljudkort i största allmänhet.

Det finns en hel jungel av ljudkort där ute, men vad är det egentligen som gör ljudkortet bättre än ett annat? Vad är det som skiljer dem åt?

- Är det stor skillnad på ljudkvalitén, om du köper ett för 1.500kr eller om du köper ett för 8.000kr?

- Eller är det funktionerna som skiljer?

Vad har DU för ljudkort? Och varför valde du just det du valde?

Jag frågar för att jag som sagt tänkte köpa något nytt. Dem 2 jag tittat på är: APOGEE DUET 2 & FOCUSRITE SAFFIRE PRO24

- Vad är det som skiljer dem åt, förutom priset?

- Självklart har dem olika funktioner, men är det de enda?

- Är det någon skillnad på ljudkvalitén man får om man spelar in med exakt samma insignal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min blygsamma intuition har fått för sig att för ljudkort mellan, säg 2000 och 10 000 SEK är det mest funktioner i form av in-/utgångar, drivrutiner, latency (RME), interna medföljande effekter och möjlighet till högre samplingsfrekvens som skiljer sig åt. Känns inte som att skillnaden mellan mikrofonpreamps och D/A-omvandlare är så särdeles gigantisk i dessa mindre klasser utan då ska man väl mer uppåt 20-30 K för att det ska göra nå't.

Själv har jag ett Edirol FA-101 och för min del fungerar det alldeles utmärkt. I egenskap av trummis klarar jag mig på två ingångar då dessa nyttjas av andra besökare. Samplingsfrekvens, låg latency och annat är fullt tillräckligt.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också suttit där och valt mellan ljudkort. Då valde jag Apogee Duet för jag ville ha 2 bra preamps för ett rimligt pris. Så om man jämför de korten du räknat upp, så borde preamparna och A/D vara bättre på en Duet.

Nu gör ju Focusrite inga kassa preamps på långa vägar, men jag har heller inte gjort egna A/B-tester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta ännu en diskussion för att avfärda high-end ljudkort & preamps bara för att de flesta här varken har råd eller rätt utr. läs monitorer, slutsteg och lyssningmijö där man skulle kunna urskilja vad som skiljer dessa produkter åt?

Självklart hör man skillnader mellan ett Delta1010 / Edirol / Behringer etc mot Aurora / Prism / Mytek / Lavry osv men inte är det nödvändigt för den vanlige hemmapularen att våndas pga detta, Saffire osv duger säkert gott, dock är inte Focusrite vad dom en gång var med deras fina ISA-pre som kom i slutet av 80-talet, mycket jävla skit har dom prånglat ut på marknaden sedan dess*

Preamps och AD/DA omvandlare är inget hokuspokus i denna välrd, det gäller bara att sätta ihop rätt komponenter och kretslösningar + kontakter/rattar av hög kvalitet, det är där grejorna/fabrikaten skiljer sig åt och det är då det kostar, kanske lite väl mycket kan man tycka men det är så branschen funkar, "samma" sak med en ny Jaguar, dom tappar ju oerhört i värde efter bara ett halvår och e 5 år kan du fynda sjukt billga jaggor här i Sverige mot nypriset, hype hype hype, dock behåller de bästa high-end outboards sitt värde relativt sett som tur är!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Är detta ännu en diskussion för att avfärda high-end ljudkort & preamps bara för att de flesta här varken har råd eller rätt utr. läs monitorer, slutsteg och lyssningmijö där man skulle kunna urskilja vad som skiljer dessa produkter åt?

Självklart hör man skillnader mellan ett Delta1010 / Edirol / Behringer etc mot Aurora / Prism / Mytek / Lavry osv men inte är det nödvändigt för den vanlige hemmapularen att våndas pga detta, Saffire osv duger säkert gott, dock är inte Focusrite vad dom en gång var med deras fina ISA-pre som kom i slutet av 80-talet, mycket jävla skit har dom prånglat ut på marknaden sedan dess*

Preamps och AD/DA omvandlare är inget hokuspokus i denna välrd, det gäller bara att sätta ihop rätt komponenter och kretslösningar + kontakter/rattar av hög kvalitet, det är där grejorna/fabrikaten skiljer sig åt och det är då det kostar, kanske lite väl mycket kan man tycka men det är så branschen funkar, "samma" sak med en ny Jaguar, dom tappar ju oerhört i värde efter bara ett halvår och e 5 år kan du fynda sjukt billga jaggor här i Sverige mot nypriset, hype hype hype, dock behåller de bästa high-end outboards sitt värde relativt sett som tur är!

Det här var nog det bästa inlägget jag läst från dig. Du har helt rätt i det du tar upp här. 🙂

Du nämnde Lavry.... Deras 2 kanals AD omvandlare anses som den bästa i världen. Men då kostar den ju drygt 70000:-

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta ännu en diskussion för att avfärda high-end ljudkort & preamps bara för att de flesta här varken har råd eller rätt utr. läs monitorer, slutsteg och lyssningmijö där man skulle kunna urskilja vad som skiljer dessa produkter åt?

Självklart hör man skillnader mellan ett Delta1010 / Edirol / Behringer etc mot Aurora / Prism / Mytek / Lavry osv men inte är det nödvändigt för den vanlige hemmapularen att våndas pga detta, Saffire osv duger säkert gott, dock är inte Focusrite vad dom en gång var med deras fina ISA-pre som kom i slutet av 80-talet, mycket jävla skit har dom prånglat ut på marknaden sedan dess*

Preamps och AD/DA omvandlare är inget hokuspokus i denna välrd, det gäller bara att sätta ihop rätt komponenter och kretslösningar + kontakter/rattar av hög kvalitet, det är där grejorna/fabrikaten skiljer sig åt och det är då det kostar, kanske lite väl mycket kan man tycka men det är så branschen funkar, "samma" sak med en ny Jaguar, dom tappar ju oerhört i värde efter bara ett halvår och e 5 år kan du fynda sjukt billga jaggor här i Sverige mot nypriset, hype hype hype, dock behåller de bästa high-end outboards sitt värde relativt sett som tur är!

+1... Well said..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tex? Är det några av de "nyare" produkterna du har i åtanke?

Tex deras Platinum serie, jag köpte för 10 år sedan Penta trodde på reviews som denna och att det stod Focusrite ha ha som var det värsta crap jag har haft i racken, på alla sätt och vis!!! Vidare har jag läst samma spott och spe fr folk på andra forum över gröna serien och även annat som dom tagit rätt bra betalt för men som inte alls uppfyllt high-end kraven, dock verkar just Saffire och Octopre vara vettiga grejor för pengarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Mycket intressanta inlägg!!

Ni hoppade dock över en viktig frånga: vilket ljudkort har ni? och varför valde ni just det? Var det bara pengarna som bestämde vilket kort ni köpte, eller var det något annat?

Den frågan har ställts otaliga gånger. Finns gott om såna trådar i ljudkortavdelningen. Bara läsa igenom dem och posta det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Mycket intressanta inlägg!!

Ni hoppade dock över en viktig frånga: vilket ljudkort har ni? och varför valde ni just det? Var det bara pengarna som bestämde vilket kort ni köpte, eller var det något annat?

Jag har 1 HDSP 9652 och 1 HDSP 9632 som båda är interna kort och kan köras samtidigt med samma driver. Jag använder 52 kanaler samtidigt genom ADAT, S/PDIF och AES/EBU In / Ut. Jag valde RME-korten eftersom de är väldigt pålitliga och kan hantera många in- och utgångar samtidigt med extremt låg latency. Eftersom korten jag nämnde hanterar digitala signaler behövs en DA-omvandlare för utgångarna och en AD-omvandlare för ingångarna. Där har jag ett mixerbord som sköter AD/DA omvandlingen.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressanta inlägg!!

Ni hoppade dock över en viktig frånga: vilket ljudkort har ni? och varför valde ni just det? Var det bara pengarna som bestämde vilket kort ni köpte, eller var det något annat?

Kör med RME Fireface 800 plus två stycken Octamic II (för att få 20 mikingångar, till trummor)

Köpte det 2004 i samma veva som jag gick över till mac och en Powermac G5. Och anledningen att jag valde just RME var dom stabila drivrutinerna och den fantastiska mjukvaran och låg latency. Plus att det var överkomligt prismässigt då det begav sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med RME Fireface 800 plus två stycken Octamic II (för att få 20 mikingångar, till trummor)

Köpte det 2004 i samma veva som jag gick över till mac och en Powermac G5. Och anledningen att jag valde just RME var dom stabila drivrutinerna och den fantastiska mjukvaran och låg latency. Plus att det var överkomligt prismässigt då det begav sig.

är det "onödigt" för en som mig, som bara spelar in max gitarr och sång samtidigt att köpa en från RME-serien? Jag vill ju ändå ha bra kvalité, låg latency ect.. men är det nödvändigt eller ska man kika efter andra alternativ i min situation?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tillägga så mycket mer - annat än att skillnaderna mellan budget och hi-end minskar allt mer med tiden eftersom lägstanivån blir allt högre och det trots allt inte går att bli bättre än helt transparent, men det kan vara ganska mycket strul ibland med sämre klocka, sämre filter och sämre drivrutiner, så det brukar löna sig att välja bättre ljudkort (som ofta tyvärr också är dyrare).

Själv kör jag med RME HDSP9652. Har valt det för att de alltid har varit berömda för sin stabila klocka och stabila drivrutiner som uppdateras snabbt när det behövs - och för att jag hade ett RME Hammerfall 9652 som fungerade helt klanderfritt i många år (och fortfarande fungerar perfekt i en god väns dator). Anledningen till att jag bytte var att jag ville ha den inbyggda routingen/mixern i HDSP-kortet så att jag kunde slippa ha en extern mixer att sköta lyssningen genom. Annars hade jag nog fortfarande kört med det gamla... 😉

Omvandlarna som jag kör till det är RME ADI-8 DS, Benchmark ADC1 och Benchmark DAC1.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det "onödigt" för en som mig, som bara spelar in max gitarr och sång samtidigt att köpa en från RME-serien? Jag vill ju ändå ha bra kvalité, låg latency ect.. men är det nödvändigt eller ska man kika efter andra alternativ i min situation?

Ja då är det onödigt. Men det finns ju mindre kort. Bla RME Babyface som du skulle klara dig på.

Och kör du mac så finns ju Apogee Duet 2 som är t o m lite vassare kort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tillägga så mycket mer - annat än att skillnaderna mellan budget och hi-end minskar allt mer med tiden eftersom lägstanivån blir allt högre och det trots allt inte går att bli bättre än helt transparent

Tack, Claes!

Härligt att läsa att det finns någon med mer erfarenhet som inser detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kan inte tillägga så mycket mer - annat än att skillnaderna mellan budget och hi-end minskar allt mer med tiden eftersom lägstanivån blir allt högre och det trots allt inte går att bli bättre än helt transparent, men det kan vara ganska mycket strul ibland med sämre klocka, sämre filter och sämre drivrutiner, så det brukar löna sig att välja bättre ljudkort (som ofta tyvärr också är dyrare).

Själv kör jag med RME HDSP9652. Har valt det för att de alltid har varit berömda för sin stabila klocka och stabila drivrutiner som uppdateras snabbt när det behövs - och för att jag hade ett RME Hammerfall 9652 som fungerade helt klanderfritt i många år (och fortfarande fungerar perfekt i en god väns dator). Anledningen till att jag bytte var att jag ville ha den inbyggda routingen/mixern i HDSP-kortet så att jag kunde slippa ha en extern mixer att sköta lyssningen genom. Annars hade jag nog fortfarande kört med det gamla... 😉

Omvandlarna som jag kör till det är RME ADI-8 DS, Benchmark ADC1 och Benchmark DAC1.

Varför köra alla dessa omvandlare? Vad gör dem utöver ditt ljudkort? Är det digitalt du kör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hör definitivt skillnad mellan billiga och mycket dyra interface. Men hur mycket och på vilket sätt ... det finns inget sätt för en köpare att ta reda på exakt hur det förhåller sig. Man får göra sitt val utifrån de övertygelser man skaffar sig. Skulle någon tidning - typ SOS - ge sig på att göra en noggrann vetenskaplig sida-vid-sida test av 50-100 audiointerface, då skulle audiointerface-tillverkarna göra allt för att stoppa den publikationen, skulle dra tillbaka sina reklam-abonnemang direkt m.m. Så det är meningen att man som konsument ska gå mer efter propaganda än jämförelser och fakta.

 

På ett annat forum var det några som delade in nästan 100 interface i 4 godtyckliga kategorier: sovrumstudio, semi-professionell, mainstream professionell och mastering klass. vilken kategori ett interface skulle vara i baserade dom på popularitet, pris, kvalitetsuppfattning på just det forumet, vad interfacen oftast används till inom branschen (sällan man ser en studio köra Benchmark 32 mic I/O t.ex.), och i enstaka fall även direkta ljud-jämförelser. Vi bedömer ju sakers värde på samma sätt som dom delade in interface i.

 

Priset är ju viktigaste faktorn; för har man inte råd så blir det ju inget. Prismässigt är ju dyrare kort mindre värde för pengarna. Ett ljudkort för 50,000 är inte 10 ggr bättre än ett för 5000. En annan aspekt är att Def Leppards album Hysteria spelades in på vanlig 24-kanals rullbandare, via standard mikrofoningångarna på ett SSL4000 mixerbord; och de allra flesta seriösa ljudkort av idag slår den inspelningskvalitén lätt.

 

Sen – för mig - kommer ljudkvalitet och stabilitet på delad andraplats. Strular kortet så stannar allt i vilket fall. Så stabilitet är ibland t.o.m. viktigare än ljudkvalitet. Många har personliga erfarenheter av kort som uppträtt krashsäkra för just dom, men det finns förstås inga garantier för att det blir samma för dig. Echo, MOTU och RME är de tre universellt mest erkända för problemfria drivare, varav jag anser RME är det enda av dom som låter bra, så jag kör på sånt. Tycker RME är överlag det mest prisvärda märket .

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför köra alla dessa omvandlare? Vad gör dem utöver ditt ljudkort? Är det digitalt du kör?

Det är ganska omöjligt att köra utan externa omvandlare till mitt ljudkort, eftersom det bara har digitala anslutningar... 😉 Har alltid velat ha det så, för att ha flexibiliteten att kunna byta ut varje del när/om jag känner för det.

Benchmark-omvandlarna är 2 in (ADC1) och 2 ut (DAC1) - och RME ADI-8 DS är 8 kanaler in/ut. Det är visserligen lite overkill för mina egentliga behov, men det gör det möjligt att skapa olika samtidiga monitormixar - och om jag känner för det framöver, så kan jag dessutom enkelt koppla in någon extern kompressor eller annat skoj.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...