Jump to content
Annons

Avantone CV-12 multipattern rörmick


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har beställt två Avantone CK-1 småkondingar efter att ha läst massor med positiva reviews om dem, samtidigt har jag inte kunnat undgå att läsa typ ännu bättre resencioner av CV-12-

http://www.avantonepro.com/Avantone-CV-12-Multi-Pattern-Large-Capsule-Tube-Condenser-Microphone.html

När man köper micken får man, förutom det rör som sitter i micken, med två andra rör, alla tre av olika märken, så man ska kunna byta och på så vis få olika sound ur micken. Jag har aldrig haft nån rörmick så jag är svårt sugen, De 10 resencionerna här kan väl inte bli bättre?

"But for me, the real magic happened when I used it on a male rock vocal running into my 6176 pre. WOW!!! You can't go wrong with this mic."

http://www.sweetwater.com/store/detail/CV12/reviews

http://emusician.com/mics/avant-electronics-avantone-1109/

Någon som håller med? Eller säger emot?

4417 kr hos Thomann

http://www.thomann.de/se/avantone_cv12.htm

post-8284-0-39323600-1326122091_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Numera, efter namnbytet till Avantone Pro får man bara ett rör med, men den är ändå bra. 🙂

Finns med på min testsite - med alla tre rören... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst nånstans att Robert Plant gillade den, men det är så här Nilsson det förekommer en jävla massa hype i marknadsföringen i denna bransch och folk som producenter och artister är sponsrade för att uttrycka sig positivt så man skall ta dessa lovord med en nypa salt, den är säkert bra men deras BV-1 lockade mig mer, tyvärr tillverkas den inte längre eller just nu pga logistik och materialproblem enl. Avantone's ledning då jag efterfrågade den i höstas...

bv1-5852c637d496820459d9d15d282b50b8.jpg

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det. Många artister får sponsring på olika sätt om de säger att de gillar mickar, kablar, strängar, mixrar, outboards etc - så man ska absolut ta sådant med en nypa salt. Det är inte alls säkert att de verkligen använder prylarna som de gör reklam för, även om det också förekommer de som verkligen gillar prylarna och använder dem...

BV-1 är också trevlig. Finns också med på min testsite. 🙂

Är du ute efter en BV-1 så kan jag kolla med distributören om de fortfarande har kvar sitt demoex, som jag lånade när jag gjorde mina testinspelningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser till min pino att det var en U87 han jämförde med...

"Anthony Fernandez

from Atlanta, GA

July 5, 2011

Music Background:

Recording / Live Sound Engineer

Amazing Bang for Your BUCK!!!

This microphone is an incredible buy at this price range and has been my go to microphone in my 25+ microphone arsenal (until I bought the Avantone BV-1, but still put them both in front of the artist). The quality of this mic is outstanding. Smooth vocals, brings out that intimate acoustic guitar sound that i love, and basically sweetens up anything you put in front of it. I recorded half of Sho Baraka's Lions and Liars Album with this mic and the other half was through a U87 into an Avalon. Both sound amazing. I now own my second CV-12 and will probably continue to buy a few more. You cannot go wrong with this mic regardless if you have a project studio or a multi-million dollar recording facility. You will always find a use for your Avant CV-12 in any and every session!!!"

Man får väl ta alla såna här resensioner med lite saltiga nypor.

Här jämförs den med bla U47

TJ

from Los Angeles, CA

October 10, 2009

Music Background:

Freelance Recording Engineer

A worthy investment

I've been recording for quite a while now, and I've had the opportunity to use some wonderful equipment (your standard gamut of Neumanns, fantastic Neve preamps, etc.)

Unfortunately, none of that equipment is actually mine, it is the property of various studios. After hearing so many good things about this mic, I finally sucked it up and bought one (I don't like to spend a lot of money on gear, because I'm mostly using a rented studios gear and not my own). All I can say is...wow. I took it in to my next session at a fantastic studio east of Los Angeles, and we put it up against a Neumann U87 and a TLM49. Holy cow, this thing is gorgeous. The top end is a bit smoother than the U87; the TLM 49 was just too heavy in the mids and felt like it lost those smooth, dreamy highs (something I hadn't really noticed until it was compared to this mic). As stated in previous reviews, this mic excels when put in front of female vocalists.

I take this one with me to all my sessions now, and it's my vocal mic of choice. In addition, it's got nine different polar patterns (Omni thru cardioid thru Figure-8, 3 "mixed" patterns between each one) to play with for applications other than vocals. I'm really considering grabbing another one and tossing them up in front of acoustic guitar or as drum overheads to see how they fare there.

My only gripe about this mic is the fragility of changing tubes if you decide to try a NOS tube mod. I did it once with a NOS Russian tube and was scared I was going to break some wires on the tube socket, which is lightly held in place by a rubber disc in between the frame. But for sound quality, I don't think you could beat this mic for at least twice or even three times the price. It outshined two of my previous favorite vocal mics.""

Det finns många liknande hyllningar. Så det kanske är en bra rör mick ändå för priset 4400 kr. Annars brukar väl rörgrejer vara mer ploj än kvalitet om de inte kostar typ över 10.000? Jag fattade inte ens att det här var en rörmick när jag började läsa alla goa revjosar.

Edit Brasklapp till Florian: Observera att jag inte på nåt vis sagt att jag ämnar köpa den här micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har läst nånstans att Robert Plant gillade den, men det är så här Nilsson det förekommer en jävla massa hype i marknadsföringen i denna bransch och folk som producenter och artister är sponsrade för att uttrycka sig positivt så man skall ta dessa lovord med en nypa salt, den är säkert bra men deras BV-1 lockade mig mer, tyvärr tillverkas den inte längre eller just nu pga logistik och materialproblem enl. Avantone's ledning då jag efterfrågade den i höstas... bv1-5852c637d496820459d9d15d282b50b8.jpg

Såg det på deras hemsidas förstasida, där står det att BV-1 var det enda som användes till Robert Plants vocal. Men sen fanns den inte med bland produkterna!

Och alla fattar väl att somliga skriver lite mer översvallande än de ärligt skulle gjort om de inte blivit smorda med lite mutor. I alla fall jag.

Var bygger de dessa mickar?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det. Många artister får sponsring på olika sätt om de säger att de gillar mickar, kablar, strängar, mixrar, outboards etc - så man ska absolut ta sådant med en nypa salt. Det är inte alls säkert att de verkligen använder prylarna som de gör reklam för, även om det också förekommer de som verkligen gillar prylarna och använder dem...

BV-1 är också trevlig. Finns också med på min testsite. 🙂

Är du ute efter en BV-1 så kan jag kolla med distributören om de fortfarande har kvar sitt demoex, som jag lånade när jag gjorde mina testinspelningar...

Får inte några ljud alls ur testsajten nu. Spelaren med svart bakgrund kommer jag snabbt till, sen händer inget mer...?

Nu har jag nyss köpt en Vintage Joemeek channelstrip och två småmembranare, jag inte ens fått hem än, det får räcka en bra stund nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste spela mer Nilsson, inte läsa och fundera så mycket. 😉

Jag spelar mer än de flesta.... Det är därför jag har råd att handla lite goa saker då och då. Och jag har gjort en hel del förhastade ljudprylsinköp i mitt liv, som tex inköpet av Tascam channelstripen, den var verkligen dålig. Sånt jag funderat och forskat på i långbänk har däremot alla blivit bra köp.

Om en mick får massor av bra reviews kan man ju fundera om det är smörjelse bakom, men googlar man mycket brukar det även dyka upp trådar där folk svär ve och fan över att ha blivit lurade. Läser man som f-n och även mellan raderna kan man göra sig bra uppfattning ändå.

När jag googlar på tex en mick skriver jag alltid "CV-12+studioforum" i första googelförsöket. Enär jag litar mer på detta forum än på "Gear-Slusks".

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte några ljud alls ur testsajten nu. Spelaren med svart bakgrund kommer jag snabbt till, sen händer inget mer...?

Det funkar fint för mig att spela upp därifrån. Det finns ingen spelare på testsiten, utan det är bara ljudfiler som spelas upp av den spelare som du har installerad på din egen dator - så det är kanske där problemet ligger...?

Vissa spelare kan dessutom inte hantera 32-bit FP-ljudfiler (som jag dumt nog valde en gång i tiden som format), men i så fall kan du lyssna på MP3:orna istället. De är ju i 320kbps, så det är tillräckligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar fint för mig att spela upp därifrån. Det finns ingen spelare på testsiten, utan det är bara ljudfiler som spelas upp av den spelare som du har installerad på din egen dator - så det är kanske där problemet ligger...?

Vissa spelare kan dessutom inte hantera 32-bit FP-ljudfiler (som jag dumt nog valde en gång i tiden som format), men i så fall kan du lyssna på MP3:orna istället. De är ju i 320kbps, så det är tillräckligt bra.

Ja MP3 funkade. Jag tyckte Avantone CK-1 lät bäst i omni på ak gitarr.

Soundclouds WAV filer funkar i samma laptop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja MP3 funkade. Jag tyckte Avantone CK-1 lät bäst i omni på ak gitarr.

Soundclouds WAV filer funkar i samma laptop...

Soundcloud kanske kör med 16-bit - och då funkar det alltid. 24-bit finns det flera olika format av och det är bara vissa av formaten som funkar i alla olika players - och likadant är det med 32-bit som jag har på testsiten.

Kör med exempelvis Winamp istället för Windows Mediaplayer, så funkar allting överallt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundcloud kanske kör med 16-bit - och då funkar det alltid. 24-bit finns det flera olika format av och det är bara vissa av formaten som funkar i alla olika players - och likadant är det med 32-bit som jag har på testsiten.

Kör med exempelvis Winamp istället för Windows Mediaplayer, så funkar allting överallt. 🙂

Winamp... Kan man ladda hem det gratis. Eller har jag det kanske redan?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Det blev aldrig varken köp eller test av den rördrivna Avantonen. Däremot köpte jag två de två CK1 Avantone småmembranare som det visade sig vara fel på, de brummade som fan bägge två när man tog i dem. De kändes dessutom väldigt smäckiga, som tomma cigarrfodral, jag skulle ha fått dem utbytta av Thomann, men jag tappade lusten för AVANTONE O LA TILL LITE OCH BYTTE TILL ett par Shure SM137, de håller verkligen måttet.

Att Avantone skulle vara dåliga överlag tror jag inte, det var nog max otur i mitt fall... Jag hade mailkonversation med Avantones chef, han var enormt serviceminded och bedrövad över det hela. Men det slutade med Shure i alla fall för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev aldrig varken köp eller test av den rördrivna Avantonen. Däremot köpte jag två de två CK1 Avantone småmembranare som det visade sig vara fel på, de brummade som fan bägge två när man tog i dem. De kändes dessutom väldigt smäckiga, som tomma cigarrfodral, jag skulle ha fått dem utbytta av Thomann, men jag tappade lusten för AVANTONE O LA TILL LITE OCH BYTTE TILL ett par Shure SM137, de håller verkligen måttet.

Att Avantone skulle vara dåliga överlag tror jag inte, det var nog max otur i mitt fall... Jag hade mailkonversation med Avantones chef, han var enormt serviceminded och bedrövad över det hela. Men det slutade med Shure i alla fall för mig.

och ja som va så sugen . tyckte den lät hur varm som helst på ett klipp ja såg/lyssnade på i HD upplösning. men va tror du .?är de en mik värd sina pengar, finns ju ingen återförsäljare heller i Sverige, vad ja kan förstå. är de värt pengarna å sattsa på den eller rekomenderar nån annan någon annan mic? har en Röde K2 redan som ja gillar även 2 st röde nt1, men jag vill som sagt ha ett litet lager med stor membranare och välja på , e ute efter en till rörmik iaffår kosta max 6-7papp på sin höjd , har även massa andra mikar men dom e ja nöjd med ett par shure sm81:or superba mikar, och ett par cm3:or , hade ett par sm137 i 5 månader men testade dom aldrig vet aldrig riktigt varför?

Thomann ska man akta sig för. Strulpellar är vad det är!

aldrig haft nå som helst problem med dom . å då har ja handlat mycket där
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Var bygger de dessa mickar?

CV12 är en alctron HST11A om än ganska kundanpassad. BV-1 ser också ut som en alctron. Det är kinesiska OEM produkter. Även Telefunken USA har haft modeller baserade på samma konstruktion. APEX460 är en annan. Nady 1150 osv.
Link to comment
Dela på andra sajter

hörrni ni , nån som har erfarenhet av MXL Genesis ? den verkar låta helt sjukt bra

Den låter juste. Finns med på min testsite (batch 13), så att du kan lyssna på ljudexempel om du vill. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...