Jump to content
Annons

Modda sin outboard (nån firma som gör detta i Sverige?)


Farmer Boy

Recommended Posts

Det har varit några trådar med relation till moddad studioutrustning så jag blev lite nyfiken: Det finns ju en drös amerikanska företag/tekniker som pysslar med detta (Michael Joly, JJ Audio osv) men finns det någon som gör liknande grejer här i Sverige?

Jag har köpt på mig en hel del grejer genom åren som jag ofta läser kan moddas med framgång, men är inte jättesugen på att skeppa till USA.

Har bl a 4 Oktava-mickar (2st 219 och 2st 319) som jag ifs gillar som de är, men är sugen på att modda en av dem för att jämföra. har även en ART PRO VLA och en TLA CLASSIC C-1 kompressor som tydligen ska kunna gå att modda till ngt annat än de mediokra burkar de är för närvarande.

Nån som vet eller kanske t o m sysslar med detta?

Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns helt riktigt flera som göra detta over-there och det borde det även finnas här men jag känner inte till någon på rak arm, ibland kan man köpa själva manualen till modden hos vissa firmor som tex Creative audio labs och göra jobbet själv om man vet hur man löder osv!

En del väljer att själv byta elektrolyter och tantaler och opamps men det finns lite mer man måste ha lite koll på i såna lägen för att det inte skall uppstå problem, därför är det bra med en kunnig & pålitlig elektrotekniker som kan mäta i oscilloskop och trimma så allt blir bra eller bättre som syftet är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaee...i min ena Summit audio TLA-50 skulle jag byta rör sa man till mig på Goldenagemusic för några år sedan då ena enheten började bete sig konstigt och visa fel värden på vu'n efter bara en kort tid, jag fick en utförlig instruktion där jag även skulle mäta och kalibrera vissa trimpunkter i samband med detta vilket jag hellre lät bli och skickade till deras service istället på garantin!

Link to comment
Dela på andra sajter

hepp, det var en nyhet för mig måste jag säga! kan det vara specifikt för hur den är designad? vad jag förstår kan man ju använda en hel massa olika sätt vid designen av en rörkompressor. jag fick iaf inga sådana direktiv när jag bytte rör i min TLA-classic komp och jag var då i direktkontakt med tony larkin i england. mycket intressant iaf och ngt värt att forska vidare i :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...