Jump to content
Annons

Någon mer än jag som inte tror på detta?


lonewind

Recommended Posts

Annons

Det är klart det inte live för om man tittar på killen som spelar melodislingan med gitarren så på 2 sista melodi slingor exakt 3:52-4:07 så fumlar han lite med fingrarna,

man får titta ett par gånger.

Men skit samma originalet är så mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är lite störande att folk köper rakt av att detta är framfört live... Ni andra som håller på med inspelning och vet vad man kan göra kanske har lite bättre insikt och håller med mig?

Jag tvivlar inte en sekund på att det är efterkonstruerat på än det ena eller det andra sättet. Men å andra sidan... Påstår Walk Off The Earth själva att det är "äkta"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvivlar inte en sekund på att det är efterkonstruerat på än det ena eller det andra sättet. Men å andra sidan... Påstår Walk Off The Earth själva att det är "äkta"?

Som jag förtydligade för några inlägg sedan så var det meningen att det skulle stå i trådstarten.

Trodde jag hade skrivit precis det i min trådstart men inser nu att det måste varit på Facebook jag skrev det.

Och för att förtydliga mig så är det alltså inte låten, arret eller videon jag stör mig på utan att folk gapar om vilka genier de är som klarar av att framföra låten så exakt och allt sånt när det (i mitt huvud iaf) är oehört lätt att höra att det är tillrättalagt.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

för att förtydliga mig så är det alltså inte låten, arret eller videon jag stör mig på utan att folk gapar om vilka genier de är som klarar av att framföra låten så exakt och allt sånt när det (i mitt huvud iaf) är oehört lätt att höra att det är tillrättalagt.

OK, men om nu upphovsmännen/producenterna varken har bekräftat eller dementerat något, vad är det du vill få ut av din tråd? Ska vi skapa någon sorts motpol till "folk [som] gapar om vilka genier [Walk Off The Earth] är som klarar av att framföra låten så exakt" och sedan gå i debatt med dem?

Dessutom tror jag att Walk Off The Earth har kompetens nog att framföra låten (live) precis som det är menat att vi ska få uppfattning om utifrån deras video. Inte lika exakt, men fan bra nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men om nu upphovsmännen/producenterna varken har bekräftat eller dementerat något, vad är det du vill få ut av din tråd? Ska vi skapa någon sorts motpol till "folk [som] gapar om vilka genier [Walk Off The Earth] är som klarar av att framföra låten så exakt" och sedan gå i debatt med dem?

Dessutom tror jag att Walk Off The Earth har kompetens nog att framföra låten (live) precis som det är menat att vi ska få uppfattning om utifrån deras video. Inte lika exakt, men fan bra nära.

Måste man få ut något av en tråd? Jag ville bara veta om det var någon annan än jag som upplevde det likadant.

Sen kan jag tycka personligen att det råder en kraftig brist på källkritik i dagens samhälle. Man köper rakt av det man ser och hör utan att ifrågasätta något. Detta är förstås en helt annan diskussion och lite väl snävt för just denna tråd så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dromteatern (oregistrerad)

en tanke som slog mig är när kärringen sjunger så tycker jag sångljudet är mer panoerat åt väster än den första sångaren.. Då slog tanken mig att det kanske beror på att de sjunger mot olika mikrofoner.. Men då blir det konstigt att hon är panoerat åt vänster, samtidigt som snubben som spelar trumma på gitarr (som är närmst kärringens mic) ändå har betydligt bredare stereoljud.. Stämmer inte riktigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

När den blommade upp på facebook var min första kommentar: Häftigt, men det är inte live! Fick givetvis direkt tillbaks mothugg för påpekandet. Det är väl trist när fantasin spricker, men de har lagt upp det hela för att uppfattas som om det vore live och det är tyvärr en osanning jag inte kan hålla mig borta från att spräcka. 🙂

Uppenbart att det är kompression på sången separat, lyssna på snubben i mitten, noll dynamik. Autotune. Stämmorna låter som synthackord - på tok för perfekta. Mickuppställningen och valet av micker ser inte trolig ut. Tycker dom fångar bastonerna på gitarren väldigt bra utan att få med någon annan bumlighet. Gitarren skulle jag tro är lagd i separata tagningar även den. Listan kan göras lång.

EDIT: Strängöverskottet vid huvudet är stämt? 😉

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Najs. Härligt att de kör den live när de uppträder ändå.

Lektionen är nog trots allt: "How to make a youtube-video viral."

edit: Jag kan ju inte skriva som en vettig människa ... gaaaah...

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge mig en enda liveskiva av ett band modell större som inte är korrigerad i efterhand...

Det som stör är väl inte att det är korrigerat, utan att de försöker få det att framstå som att det är helt och hållet live. Tycker jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att en del strängar är borta. Vilket oxå resulterar att killen som spelar vid sadeln inte får med hela "sitt ljud" som i "originalversionen"

Men det är ju så, icke musicerade köper skiten med hull & hår... Woaw, awesome, amazing. En miljard delningar på facebook. Och när man påpekar sk "fusket" blir dom ställda...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det står väl ingenstanns att det är live vad jag vet, men jag vet att på ellen show så sa dom att det tog 15 timmars filmning och 26 tagningar. Men ja det är väldigt väldigt tydligt att dom har processerat det. Stör mig inte det minsta, det som stör mig lite är väl isådana fall att killen i mitten inte kunde sätta tonerna live för 5 öre. Varesig han va sjuk eller inte så kunde det väl låta lite bättre 🙁 Sånt gillar inte jag personligen... Sedan undrar jag, han som spelar vid halsen, hur **** fick dom det att låta så bra? 😄 Lite lät det ju ganska surt...

Redigerat av Marcus Carlzon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
sadomachine (oregistrerad)

Ja, visserligen, Men för det första så tycker jag att den diskussionen är rätt fånig, för det andra så är pentatonix version helt sanslös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Pentatonix version är väl en parodi på grejen att folk tror att det är live? Det hörs ju tydligt att precis allt har autotune 😄

Och WOTE-parodin var ju lysande! 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske *har* fel (kors i taket 😄), men visst fan måste det var autotune på Pentatonixversionen. Åtminstone i början. Det riktigt vrider i sången...

Kan ju vara att de sjunger rakt som en synth och att de använt så mycket kompressor att det låter onaturligt, men jag får känslan av att de med detta vill göra någon slags statement mot 'fake'-live-klipp som finns på Youtube.

Hörde lite andra klipp som är live, och de sjunger riktigt bra annars...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...