Jump to content
Annons

Vilket trumprogram är bäst att använda? ez drummer?


rockstone

Recommended Posts

Hej, Jag undrar vad det finns för trumprogram att köpa som låter bäst? jag ska använda det i cubase, spela in med yamaha dt explorer. för några år sedan använde jag ez drummer med vintage kit, men jag undrar om det har kommit nåt nytt som låter mer äkta? Jag spelar 70tals rock, ingen metal eller så. vad låter bäst/äkta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv använder jag mig just nu av NI Abbey Road 60's Drums som jag tycker låter väldigt bra, bland det absolut bästa jag hört. Kommer att passa utmärkt till din 70-stajl.

http://www.native-in...road-60s-drums/

Sedan har de ju en plugg som heter just 70's drums också.

http://www.native-in...road-70s-drums/

Studio Drums låter väldigt bra men där har jag hört att det skall sluka en del CPU, men den saken får du kolla upp noggrannare själv. 🙂

http://www.native-in...studio-drummer/

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det har kommit något nytt? Det kan man väl säga.

Generellt har du "de stora" att välja mellan:

Superior Drummer

Steven Slate Drums

BFD

Ocean Way Drums

Addictive Drums

Mixosaurus

...

EZ-drummer är ju poppis då det är prisvärt och låter bra för pengen. Storebrodern Superior Drummer är ofantligt mer mångsidigt och i princip den enda trumplugg jag själv använder - bortsett från Addictive Drums och Steven Slate 3.5 då. Steven Slate 4.0 har förresten nyss släppts, så jag hade nog rekommenderat en titt på det.

Ocean Way drums kostar multum, och Mixosaurus (tysk kvalität) är etter värre och kommer på förinstallerad HD eller SSD. Innehåller bara ETT kit, men är över 120 GB i storlek. Låter sjukt bra dock.

Abbey Road drums är också helt ok. Finns i fyra nyanser (60's, 70's, 80's och Modern Drums). Nu har även Studio Drummer av Native Instruments kommit (de gjorde även Abbey Road-kiten), men kan inte tänka mig att det skulle slå de övriga på fingrarna. Säkert ett bra komplement dock.

Om du nu ska använda DTXplorer till att trigga samplingarna med hänger det mycket på annat om det ska

låta "äkta". Framför allt hi-haten brukar vara kinkig att få till. Ljudmässigt är de nära nog up to par i befintliga bibliotek, men det ska också låta trovärdigt vid spel. Du får se till att mappa dem ordentligt i mjukvaran eller modulen och ha dynamiken ända från 0 till 127 (eller hur det nu blir i DTXplorer) så att din svagaste hit också triggar det svagaste värdet så att säga. Kurvan ska vara linjär (tycker jag iaf).

edit: Radbrytningen är usel på det här stället. Är den tjeckisk?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Addictive har väldigt bra mappningar redan från Scratch så jag som kör 2Box slipper o mickla med att mappa.. sen att de låter lite för vackert rakt ur kartongen för lite råare kompositioner är väl en annan sak.. helt personlig smak där..

Superior 2 och någon av mina tre expansioner Metalfoundry, Cuastom&Vintage eller Music City USA är de jag gillar mest och när man bara sitter o lattjar utan någon plan.. då kan man ibland få känslan av att det verkligen låter asmycket i rummet så man blir tvungen att ta av sig de slutna lurarna o kolla att inte monitorerna står på fullt ställ 😄

Custom&Vintage låter precis så sunkigt / precis så bra det gjorde om dåtida inspelningsmedier med skitiga tonhuvuden och slitna band... soundet är spot-on om man gillar autentiskt muffliga mummeltrummor... fast rent, digitalt och utan brus såklart

Jag har även Komplete 8 Ultimate där NI's trumplugg finns med men jag har inte orkat sätta mig ned o mappa dem till mitt E-kit... jag tycker däremot ( efter att ha lyssnat på dem såklart) att de låter som ett komplement till de ovanstående.

Jag har inte provat att trigga BFD eller Steven Slate.. men får nog ge dem ett öra verkar det som..

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag mig just nu av NI Abbey Road 60's Drums som jag tycker låter väldigt bra, bland det absolut bästa jag hört. Kommer att passa utmärkt till din 70-stajl.

http://www.native-in...road-60s-drums/

Sedan har de ju en plugg som heter just 70's drums också.

http://www.native-in...road-70s-drums/

Studio Drums låter väldigt bra men där har jag hört att det skall sluka en del CPU, men den saken får du kolla upp noggrannare själv. 🙂

http://www.native-in...studio-drummer/

Jag köpte Studio Drummer alldeles vid jul och är nöjd med det.Det kostar inte så mycket heller 1395 krpå 4sound och man får mycket trummor för pengarna. Använde EZ-drummer innan , som är bra-men just för tillfället är jag litet trött på just det programmet.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Studio Drummer alldeles vid jul och är nöjd med det.Det kostar inte så mycket heller 1395 krpå 4sound och man får mycket trummor för pengarna. Använde EZ-drummer innan , som är bra-men just för tillfället är jag litet trött på just det programmet. mvh

Jag kände mig riktigt sugen på att köpa det som ett komplement till Abbey Road 60's Drums men så läste jag att pluggen sög lite väl mycket CPU så jag avstod tills vidare. Man hade ju så klart kunnat dema den och se hur den fungerade men nu har jag plockat ihop en ny snabb dator och tycker att det inte skall vara någon större dealbreaker.

Men jag kan ju passa på att fråga dig hur du tycker att pluggen funkar på datorn samt om det är så att den tar en hel del i CPU?

Link to comment
Dela på andra sajter

*Får svara ikvällexakt hur mycket processor kraft det drar-men jag brukar ha tre audiospår, ett eller två VST.is och Studio Drummer igång på en dator med 2 st. 2.33 GHz dualcore och det laggar inte.Går att köra på mer.Så jag har inte tänkt på processorkraften men som sagt-jag mäter det ikväll när jag kommit hem..

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...