Jump to content
Annons

Naturligt/organiskt Live Vocal-Sound med formbar låga


Martin

Recommended Posts

Annons

Tack för ditt dyyra förslag. fann inte om detta var en VCA eller Opto, det enda dom skrev var.

What type of compression does Summit Audio use (VCA, FET, Opto, Vari-mu, etc)?

Summit Audio uses a proprietary kind of compression that offers the advantages of the different types of circuit designs while limiting the inherent disadvantages of those same designs.

Jag kom också på en sak, jag vill absolut inte flytta lågan, det vore ju bara a pain att lära om sig hur man ska stå på varje låt. Däremot göra lådan större och mindre, vilket TLA-50 verkar svinbra för. Synd att jag tjänar lika mycket som den där kostar i månaden ungefär. Kan dock sälja mitt trumset, och lite skit. Får tänka på det. Finns det nån kopia av denna design? Eller något liknande för en lite billigare penning? Gillade att den hade 3-lägen för att/res , detta är skidsmidigt live!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu, måste jag inte ha en PRE, innan denna? Jo. Fan också.

Måste ju ha både PRE + Compressor på scenen, finns det ingen vocal pre/compressor som är gjord för detta på scenen då?

CHASE THE FLAME, CHASE THE FLAME! 😄

En enkel VTB-1 Preamp, skulle ju göra jobbet. Men frågan är hur mycket man förlorar på att köra VTB-1 Pre i stället för att använda lite dyrare pre's i ett bord eller i ett helrack på en större spelning?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt ihop allt nu. Sångljudet kommer ju gå till mixerbordet live bara, så ut genom mixer -> pa. Har tänkt klart nu och kommit fram till två lösningar:

1. En "vocal-chain" pre med inbyggd, compressor och eq, i halvformat, allt i samma alltså (förslag? helst inte fullstora prylar, måste kunna bära och flytta, och ser dumt ut att ha en hel studio på scenen...)

2. En TLA-50, med en "vocal pre" med lite eq, och 48v matning innan compressorn, så får dom stå ovanpå varandra.

Det viktigaste för mig är att kunna göra lågan större och mindre, ta upp några db när jag beltar, och mjuka upp transienterna lite som sagt, ungefär som på vilken bra studioplatta som helst alltså. Vill också kunna öppna upp diskanten lite på EQ:n, om jag vill åt ett mer viskigt och nära sound. Men kompressorn och en bra PRE, är ju viktigast. Lite jobb borde ljudsnubben kunna göra.

Min mick (SHURE SM87A), låter som en SM58:a fast med mer öppet ljud, och mer transienter).

prod_img_beta87a_l.jpg

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ultimata vore ändå om jag kunde gå steglöst mellan ett solid-state ljud, och ett rör-drivet sound. Skiljer nu på lågan som uppstår "framför micken", där vokalen låter absolut bäst beroende på kompressionsgrad och input. Och den låga som uppstår när man blandar in rördist, helst av allt skulle jag vilja kunna styra båda dessa "lågor" med enheterna, och hitta ett ställe där dom "mergar" Chase the flame people!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare BLuesman! Jorå... jag har kollat upp den där lilla prylen, tyckte den lät sådär... dessutom har dom nog kurvat upp skiten för deras egna mick-serie för att tjäna mer cash, fann heller inget i deras manual om hur den kompressar, eller hur den placerar eq-kurvan, tycker mest skiten ser ut som en leksak om jag ska vara ärlig.

Leksak.. nej, men dåligt att man inte kan få skruva själv...

Edit: Men att testa den kanske jag borde.

Edit2: Här är kurvan för deras professionella mick, som dom skickar med sina studio-prylar som kostar typ 10 000 kr. Jag tycker det ser förjävligt ut. Varför ta bort så mycket mellanregister? Sången ska förfan FRAM!!!!!!!!

frequency-responce-mp-75.jpg

Här är kurvan för min mick (SM87A) frequency-response_sm87a.gif?1255946826

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske nått sånt här vore nått för dig? Har inte testat själv dock.

http://www.tc-helico...s/voicetone-t1/

Jag känner en snubbe som är chef för Gävle konserthus, innan, och även nu har han jobbat som ljudtekniuker där i åratal. Han tycker moderna gitarrpedalers delay o reverb är så bra att han kör med såna kopplade till de svindyra mixerborden. Det är lika med TCs sångpedaler de är jäkligt bra.

Live kör jag en Rane stereokompresor på insert till mixern, ena kanalen till sången den andra till elgitarrens utmickning. Viktigt med kompressor på livesång är att det måste gå att ställa ett väldigt lågt ratio o treshold, annars blir det rundgång från monitorerna. Det går sällan att välja samma inställningar som när man gör pålägg i studio. Jag kör ratio 1,2:1 och treshhold så tre av sex dioder blinkar. Sjunger jag visor i "lugna lokaler med nykter publik" ökar jag både gain o komprimering, med låg PA-volym kan man mer kompressor och få ett mjukare ljud. Då kan jag sjunga längre ifrån micken och gå nära på bara enstaka ord.

I går körde jag kompressor tom med PAt bakom mig på en raggarklubb, utan rundgång, vi körde backtrack duo med polarns nya Yamahatoppar, de på på 134 db, vilket fruktansvärt tryck i de små lådorna, vi hade ingen subbas alls, med det var hur mycket fläsk som helst i den 12" lådan på mindre än halv volym.

Det är helt rätt att skaffa nån sorts kompressor till livesång, jag vägrar att sjunga utan. Men det går lika bra att köra den på insert om du har mixern på scen och kommer åt den. Då behöver du ingen channelstrip med micpreamp. Vet man hur man ska skruva tror jag en billig Behringer funkar utmärkt. Felet man gör i början är att att man komprimerar för mycket... Sen svär man över Behringer. En burk med gate på är bra att ha.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Guitar man!! 🙂 Kul att det svängde igår.. (jag ser fulla glada människor som längtar efter sommaren, som ni gav till dom i musikform) ska tänka på det.

Men ska ju inte compressa hårt, bara "sjunga igenom" och ta lite toppar. Strävar efter att alltid ha ljudet producerat, alltid ska allt vara live, studio finns inte för mig, studion är gatan jag bor på liksom! Så vill gärna ha samma settings överallt... men sen får man ju kompromissa såklart!

Jag tror i efterhand kurvan på TC micken flörtar lite med sångare som inte ligger ovanpå musiken, utan sång där sången ligger i låten, som ett instrument, för att inte tala om 100 hertz boosten... detta gör det ju nästan omöjligt att jobba med dynamiken, då man får en puckel där som inte blir naturlig när man vandrar närmare. Speciellt inte om man blandar in proximity-effekten? Jag tycker bara hela skiten ser jävligt konstig ut. Men sen hör jag att deras andra skit låter väldigt bra, delay, reverb, chorus, och såna prylar, det köper jag. Men just deras vocal stuff verkar optimerat för ett modernt sångljud, som är blygt? Jag vet i fan men jag tycker det ser konstigt ut. Kanske har jag druckigt för mycket kaffe, kanske är jag trött. Skitsamma.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har mixer o PA själv behöver du nåt med preamp.

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/effekter-outboard/mikpreamp/preamp-three-q

Den Joemeeken är väldigt bra eftersom den har en svepbar mid, med den kan du hitta den hi mid frekvens du antagligen behöver boosta lite för att gå ut bra i PA-t. De flesta PA-tekniker kör all eq på noll, det brukar bli murrigt som fan även med dyr mick o svindyrt PA. Men det fattar sällan en live PA-tekniker. Jag har aldrig träffat en enda i alla fall. Har man då fixat eq själv är det ju kanon.

Jag boostar min basmurriga röst med ca 3 db vid 3500 hz live. Om jag försöker få mer diskant ur rösten med enbart diskantkontrollen (ej svepbar) så händer det inget mer än att det brusar mer.

Ska du köpa en livemixer så köp ingen som bara har fast bas o diskant eq. Diskantratten funkar bar på cymbaler, inte på röst. Svepbar mid är ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart, nån mixer på scenen kommer vi inte ha. Jag har inte tid att stå och skruva live-ljud när jag ska sjunga, spela gitarr, och dansa.. (måste fokusera allt på min egen insats) Jag tror inte jag behöver ha nån hi mid-boost för att gå ut bra, men det kan vara användbart självklart. Du har inga fler förslag på utrustning?

Det bästa alternativt är väl en billig pre, compressor med eq (gärna halvrack joemeek) helt enkelt, tills man säljer huset... dom dyra sakerna drar iväg i pris, och vill inte ha rack-grejer på scenkanten.... kommer garanterat dansa sönder sakerna, eller förstöra något. jag är sån. klumpig och har svårt att stå till 🙁

första gången jag stod på scen så dansa jag så fult att jag blev mobbad i 1 år efteråt, såg ut som en jävla idiot!

sjöng också förjävla fult, men det var inget jag brydde mig om just då. det lät som nån blev dödad, och folk prata inte med mig i matsalen efteråt. det sluta med att jag skitkassa betyg också, för jag inte orka gå till skolan. det var en jobbig tid. men nu är jag sugen på revansch! edit: glömde nämna att jag tappa också mina jeans så dom hasa ned, man såg röven.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla grejer av idag funkar...

Ja, kör så. Blir nog en kombinerad pre+eq+compressor, för några tusen. Det gör nog susen. Sen får jag laborera mer om jag får ett bättre jobb! Kom gärna med förslag! Inte för stor, inte för dyr! 48v! Transperent compressor.

Edit:

Har nu kollat upp den här lilla Joameek Three Q, den har ju faktiskt Optisk kompressor, det jag letar efter, låst vid 5:1 ratio dock, ska testa och sjunga lite på den ration, och känna efter. Men annars är det ju precis vad jag letar efter just nu, tills jag får mer cash. Nilsson, tror du 5:1 ratio blir för högt live? Om jag ligger på någtra db och smörjer upp bara...?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

12AY7 Mic Pre (den ser dessutom ut som en gitarrpedal!)

Den här verkar ju som gjord för mig!

http://www.ehx.com/p...s/12ay7-mic-pre

Precis vad jag letar efter! Nån som vet om det uppstår en naturlig kompressionseffekt av att driva rören en aning? Hur mycket snackar vi då?

Haha:

http://www.youtube.com/watch?v=VxdTq67MRdE

Hittade denna kille som pratar lite om det jag redan vet om med micken, att den tar upp ljud från gitarrstärkare, och liknande eftersom den är väldigt känslig... blir lite orolig, då jag inte provat micken live än..

http://www.youtube.com/watch?v=vMKhrLbB1ac

Kul läsning om röster:

http://heartcorps.co...rneys/voice.htm

Om Kings Of Leons liveljud:

http://mixonline.com/live/tourprofiles/audio_kings_leon_2/

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar man! Ahrå... blir väl en liten pre, eller att spara pengar till en sån där stor. Inte så snyggt att ha en så stor pryl framför fötterna på scenen, men vill man ha bra ljud så får man väl lida....

Link to comment
Dela på andra sajter

ja absolut men då kanske du får kika på Tc Electronics .dom har ju massa lull lull.för sång men tror inte det passar på ett live gigg..menar små boxar med massa auto tune så står du där med en hel vetenskap å skämmer ut dig ..nää =)

Bygg ditt eget lilla rigg.. inge svårt.. Tjip

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, verkar som det drar åt att köpa Electro Harmonix 12AY7 Mic Pre, enkel att flytta mellan repan och studion. Kan också köpa flera, och skaffa en switch, och variera mitt rör-sound på olika låtar. Ungefär som TC's pedalf*tteri, fast mycket bättre. Känns personligen som effekten av lite rörkompression räcker bra då jag sköter min dynamik väldigt bra, men jag vet ju inte, jag är ju nybörjare, annars får jag leta en liten enhet med compressor och eq bara, då har jag min lilla vocal chain, mobiilt, stort ljud, och billigt!!!!

EH_12AY7_Mic_Pre_2970_c.jpg

Den här tråden fick mig att bestämma mig:

http://www.gearslutz...ay7-vocals.html

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kör så. Blir nog en kombinerad pre+eq+compressor, för några tusen. Det gör nog susen. Sen får jag laborera mer om jag får ett bättre jobb! Kom gärna med förslag! Inte för stor, inte för dyr! 48v! Transperent compressor.

Edit:

Har nu kollat upp den här lilla Joameek Three Q, den har ju faktiskt Optisk kompressor, det jag letar efter, låst vid 5:1 ratio dock, ska testa och sjunga lite på den ration, och känna efter. Men annars är det ju precis vad jag letar efter just nu, tills jag får mer cash. Nilsson, tror du 5:1 ratio blir för högt live? Om jag ligger på någtra db och smörjer upp bara...?

Såg det där med fixed ratio nu först, det var sopigt värre. Six Q har alla normala rattar på kompressorn och tre svepbara eq-filter. Och spdif digitalutgång så du kan koppla den till datorn.

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/effekter-outboard/mikpreamp/six-q

En annan combination kan vara denna rörpreamp som inte kostar nästan nåt

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/effekter-outboard/mikpreamp/tube-mp

Sen kopplar du ihop den med nån kompressor tex

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/effekter-outboard/kompressor/266xl

Då blir du utan eq, men får istället en gate, inte dumt att ha alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar: Den rörgrejen jag länka till ovan är "något att ha". Jämförs med grejer som nästan dubbelt så mycket på gearslutz. ART Tuben är också svinbra, men har nog ett lite för dovt sound för att skära igenom en rockmix bra. Tack för dina förslag hur som helstsss! 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...