Jump to content
Annons

Behöver bra bassljud till kicken


kr002

Recommended Posts

Tja!

Jag har Reason 5. Och varenda gång jag ska lägga på trummor på det hela. Då blir Basen i kicktrumman/bastrumman (vet ej vad det heter) väldigt tråkig och "platt". Alltså trummorna i helhet blir inte så roliga eller intressanta och lyssna på.

Jag söker ungefär basljudet i den här låten : http://www.youtube.com/watch?v=vFe46GXdeys

skulle vart härligt med lite hjälp! 🙂

Sorry för mina dåliga musiktermer! Hoppas ni förstår endå!

Mvh: kasper

Redigerat av kr002
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nu är inte jag ett proffs och pysslar inte så mycket med reason. men jag tycker att det låter som att det är en lite mer "klickig" elektrisk kagge som kör lite oftare, sen en öppen akustisk kagge som man kan höra på de flesta anslagen. har du testat att blanda såhär? kan du ladda upp det du gör nu, så vi får höra själva vari bristen ligger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där fenomenet som du beskriver låter i mina öron som att det är alldeles för många ljud som trängs i samma frekvensområde som kicken. Huruvida en kick låter platt eller fet beror till stor del på vad den konkurrerar mot i ljudbilden. Har du använt högpassfilter på de kanaler som inte behöver lågfrekvent innehåll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp exempel på hur ditt låter så blir det lite enklare att avgöra. Men tror som jetblack att det handlar om frekvenskrockar i basregionen. Då kan kicken kännas basfattig och klen hur mycket man än gasar på den i volym. Försök dela upp basregionens frekvensspektrum mellan de olika instrumenten som ska trängas där nere med EQ och använd highpass på övriga instrument så inte dom ligger och käkar onödig energi. Låter även som om det är ett par samplingar blandade i den där låten, en lite mer "klickig" och en mer ambient typ. Ligger ju även en fet subbas och går under låten som lägger till tryck till helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
martincarlson (oregistrerad)

Att lägga kicks i lager kan vara fiffigt knep. En sub i botten, och en som står för attacken. Smidigast gör man detta i Kong där man kan "linka" padsen. Då skulle jag även filtrera bort sub från den höga kicken. Sen inte göra misstaget att kräma på subkicken för mycket. Less is more.

Sen kan man ju strunta i det som alla tjötar mest om - att komprimera allt hit och dit. Istället sidechaina kicken med basen (i alla fall subbas). Och då i lagom nivå. Kort och rapp sidechain.

Exempel på låtar där jag har kicks i lager på detta sätt med sidechain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...