Jump to content
Annons

Hur kommer man vidare när man överträffat sig själv?


Zakyath

Recommended Posts

Tjenare,

började skriva på en låt för en månad sen ungefär. Vers och brygga kom direkt till mig, alla instrument, trummor, sång (+text), bas och gitarr och var nerkladdat inom säkert en halvtimme... det här är nog den bästa versen/bryggan jag lyckats göra hittills av de hundratals låtar jag påbörjat

men nu måste jag ju skriva en refräng på det här. och refrängen får ju fan inte vara den sämsta delen av låten.

har skrotat fem potentiella refränger hittills...

diskussionsunderlag:

Har ni hamnat i dylika situationer? Hur gör ni då?

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare,

började skriva på en låt för en månad sen ungefär. Vers och brygga kom direkt till mig, alla instrument, trummor, sång (+text), bas och gitarr och var nerkladdat inom säkert en halvtimme... det här är nog den bästa versen/bryggan jag lyckats göra hittills av de hundratals låtar jag påbörjat

men nu måste jag ju skriva en refräng på det här. och refrängen får ju fan inte vara den sämsta delen av låten.

har skrotat fem potentiella refränger hittills...

diskussionsunderlag:

Har ni hamnat i dylika situationer? Hur gör ni då?

Jag hamnar lite då och då i den situationen. Finns olika sätt att gå vidare på. Ett alternativ är att acceptera att refrängen inte är den bästa delen i låten utan i stället låta de fantastiska verserna få den plats de förtjänar. Ibland gör jag bara ett instrumentalt spel istället för en refräng som helt enkelt bara leder vidare till nästa vers. Brukar försöka påminna mig att en låt inte nödvändigtvis måste ha en refräng efter konstens alla regler. Många gånger kan man nästan förstöra bra låtidéer med att krysta in låtdelar som man känner måste finnas.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Se över gamla refränger som inte fått någon vers eller brygga. Alternativt, lägg den på hyllan och invänta stunden då du skrivit en annan låt, där refrängen är det bästa du skrivit, men där versen inte riktigt håller. Ibland har man tur och kan para ihop guldkorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hamnar lite då och då i den situationen. Finns olika sätt att gå vidare på. Ett alternativ är att acceptera att refrängen inte är den bästa delen i låten utan i stället låta de fantastiska verserna få den plats de förtjänar. Ibland gör jag bara ett instrumentalt spel istället för en refräng som helt enkelt bara leder vidare till nästa vers. Brukar försöka påminna mig att en låt inte nödvändigtvis måste ha en refräng efter konstens alla regler. Många gånger kan man nästan förstöra bra låtidéer med att krysta in låtdelar som man känner måste finnas.

Visst skulle jag vara nöjd med ett snyggt mellanspel men... det känns som att jag inte riktigt lyckas komma in i rätt tänk för låten, och att vad jag än gör drar ner helhetsintrycket av låten :/

Se över gamla refränger som inte fått någon vers eller brygga. Alternativt, lägg den på hyllan och invänta stunden då du skrivit en annan låt, där refrängen är det bästa du skrivit, men där versen inte riktigt håller. Ibland har man tur och kan para ihop guldkorn!

satt och kollade igenom alla låtar jag gjort för ett par dagar sen (tog sin lilla tid....), men hittade fan inget som passar väl :/ kanske bäst att lägga den på hyllan, men det är så lätt att det inte bilr något av den alls. jag är i stadiet nu där jag börjar få lite koll på mixing och vill få ut en 2-3 av mina bästa låtar, istället för börja spela in något nytt varje dag, och jag hade hoppats att det här skulle lbi en av dem 🙁

...eller ändra vers till refräng och skriv en enkel vers på det? Eller dela upp versen så ena halva blir till refräng? Eller lägg undan den tills den mognat... och skriv en ny låt.

Finns många tips. Det är bara du som vet... 😉

Hmm, detta har jag funderat på men det bara skriker vers/brygga om de här delarna. Jag har testat att spela/sjunga på olika sätt, samt ändra trumkomp och så men det blir inte riktigt samma positiva synergieffekt...

Jag kanske är lite omöjlig nu... men jag är så förbannat frustrerad :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör samma ackord som på versen fast en annan melodi och lite annat trumkomp.

Eller samma melodi som i versen men andra ackord.

Jag skulle ha antagligen konstaterat att det inte behövdes fler delar i låten om inte det kom lättare.

Finurliga idéer som jag ska testa, det är dock lite knasig ackordföljd... eller ja, det är väl snarare som riff som börjar i e och sen vandrar tillbaka till e igen

...eller sammarbeta med någon som kan sparka dig till nya höjder.

detta vill jag, men jag har aldrig stött på en musiker med samma musiksmak som jag 🙁 eller ens ett snarlikt mål. har spelat i ngåra band förut, och det har varit kul, men jag har aldrig riktigt kunnat konkretisera den abstrakta bilden i huvudet av hur det ska låta med dem

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lägga sånt på hyllan så får det gro och gotta till sig. Har sällan råkat ut för det dock. Det finns som sagt var inga måsten i musik så den kanske låter tillräckligt bra utan sk refräng.

yep, klart att det inte finns några måsten. grejen är ju att det jag har nu är lite restriktivt spelat, och jag har hållt tillbaka lite. sen bygger det mer eller mindre upp sig för att något ska komma... jag har en tanke om hur det ska vara men jag kan verkligen inte konkretisera den i toner, rytmer och ord

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår precis hur du känner dig.

Jag hamnar nästan alltid där jag med. Jag kan pumpa ut 10 tunga verser-intron-bryggor som jag kan vara monsternöjd med, men sen när jag ska gå vidare till nya delar så hittar jag aldrig dit.

Av totalt 100 riktigt bra idéer som kan kladda ner i Logic eller spela in på mobilen så blir max 2 av de en helt klar låt som jag gjort helt själv. Visserligen är jag sjukt nöjd med de jag klarar av att göra klart, men jag hade varit mycket nöjdare med mig själv om jag lyckas förvalta de 98 andra idéerna också.

Lyckligtvis skriver jag mycket musik ihop med en polare, så när jag fastnar vid nån brygga eller refräng eller vers så kommer jag ofta vidare med hans hjälp. Och så är det tvärtom när han känner att han fastnar nånstans.

Mitt råd är väl egentligen, som någonn skrev här ovan, att skaffa dig en CO-writer som kan skriva musik tillsammans med dig. För oss funkar det riktigt riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår precis hur du känner dig.

Jag hamnar nästan alltid där jag med. Jag kan pumpa ut 10 tunga verser-intron-bryggor som jag kan vara monsternöjd med, men sen när jag ska gå vidare till nya delar så hittar jag aldrig dit.

Av totalt 100 riktigt bra idéer som kan kladda ner i Logic eller spela in på mobilen så blir max 2 av de en helt klar låt som jag gjort helt själv. Visserligen är jag sjukt nöjd med de jag klarar av att göra klart, men jag hade varit mycket nöjdare med mig själv om jag lyckas förvalta de 98 andra idéerna också.

Lyckligtvis skriver jag mycket musik ihop med en polare, så när jag fastnar vid nån brygga eller refräng eller vers så kommer jag ofta vidare med hans hjälp. Och så är det tvärtom när han känner att han fastnar nånstans.

Mitt råd är väl egentligen, som någonn skrev här ovan, att skaffa dig en CO-writer som kan skriva musik tillsammans med dig. För oss funkar det riktigt riktigt bra.

härligt att känna att det inte bara är jag 🙂

jag har skrivit grejer som jag känt varit riktigt bra men inte kommit vidare med, och därför lagt på hyllan. men den här gången känner jag att jag skrivit något som är bättre än vad jag borde kunna skriva. så jag har svårt att bara lägga ifrån mig det.

problemet med att spela tillsammans med andra är att jag inte riktigt känner några liksinnade... eller så är jag ett arrogant svin med för höga krav på andras prestationer :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. jag sitter i samma sits oxå. Hur går man vidare lixom.

En sak är då säkert, låtar som man tyckt varit värdelösa kan upplevas som rena hitar för en annan. Ska man spela det man känner för eller kanske släppa lite på restriktionerna och göra klar låtar även om man inte känner sig hundra nöjd?

Ibland finns hela låtar i huvet bara sådär... men det är sällan det gör det.

I mitt huvud iallafall. 😛

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att höra det du gjort hittills. 😉 ( ska inte sno idén 😛 )

tänkte börja spela in den på nytt nu nästa vecka, har gjort stora framsteg (från där jag var förut) i såväl sång-, inspelningsteknik och mixing de här senaste veckorna. kan ladda upp den så fort jag börjar få pli på den (finns dock ingen garanti för att ni gillar det 😉)

Mmm.. jag sitter i samma sits oxå. Hur går man vidare lixom.

En sak är då säkert, låtar som man tyckt varit värdelösa kan upplevas som rena hitar för en annan. Ska man spela det man känner för eller kanske släppa lite på restriktionerna och göra klar låtar även om man inte känner sig hundra nöjd?

Ibland finns hela låtar i huvet bara sådär... men det är sällan det gör det.

I mitt huvud iallafall. 😛

i mitt huvud poppar det upp låtar dag in dag ut - det är fan en förbannelse. det jobbiga är ju dock att de sällan är bra 😛

sen tycker jag absolut att man kan kompromissa många saker.. men när man närmar sig något som känns som en "magnum opus" jämfört med ens tidigare material tycker jag att man har rätt att vara ganska petig :|

Link to comment
Dela på andra sajter

problemet med att spela tillsammans med andra är att jag inte riktigt känner några liksinnade... eller så är jag ett arrogant svin med för höga krav på andras prestationer :rolleyes:

Hehe, jo jag vet att det kan vara ett problem o hitta likasinnade. Är det inte det ena är det andra det är fel på. Kreativitet, ambition, inspiration osv ... eller så är personen helt enkelt omöjlig för dig att tycka om, för det måste man ju också göra om man ska få det o klicka så att säga.

Den här personen jag kör med t.ex hittade jag via en annons som han lagt upp där han skrev att han sökte medmusiker. Det slutade ju väldigt bra för båda och idag är vi dessutom bästa polare.

Så, vad jag vill säga. Våga jobba med andra, var ödmjuk. Ta kontakt med vem som helst som du vet sysslar med musik och är jävligt intresserad av o skapa egna låtar osv. Någon som du vet sitter hemma och pillar med musik i sin ensamhet. Ni kommer garanterat ha nytta av varandra.

Nu för tiden behöver man ju inte ens bo i samma stad. Bara zippa ner sina projekt o skicka till varandra. Monstersmidigt.

Så gjorde ju t.ex killarna i Editors, ett brittiskt pop/rockband som ligger mig varmt om hjärtat. Någon började med en idé som han spelade in, skickade till de andra så fick de göra sitt. Så småningom hade de hela låtar klara, sjukt bra dessutom, som gjorde de världsberömda.

Kör på, börja med o PMa mig och berätta vad det e för musik du sysslar med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni hamnat i dylika situationer? Hur gör ni då?

Jag lägger låten åt sidan och jobbar på någon annan låt. Ibland kan den bli liggande i flera år innan rätt refräng eller vers eller produktion plötsligt dyker upp. Det känns inte meningsfullt för mig att göra en låt färdig "bara för att den ska bli färdig", att försöka tvinga fram något. Då kommer jag bara att vara missnöjd med det partiet och det kommer att bli svårare att byta ut sen om man kommer på något bättre, eftersom jag är inkörd på det som var där.

Ibland spelar jag upp låten för någon och hör vad de tycker, som nämnt i tråden så kanske de tycker att det inte behövs någon refräng eller att versen är bättre som refräng osv.

Jag vet inte... för mig är kreativitet ett flöde som man inte ska stoppa med för mycket analys eller tidspress. Jag kan ha perioder där jag är extremt kreativ och då stoppar det bara flödet att stanna upp och analysera eller tänka "för" mycket. Saker har en tendens att falla på plats av sig självt när man fokuserar mer på att skapa musik i största allmänhet och mindre på att skriva perfekta låtar eller slutföra allt man påbörjar. Känner också att jag får ett klarare perspektiv på en låt när jag låter den vila istället för att pusha den.

Med det sagt så brukar de låtar jag är mest nöjd med vara skrivna på en kvart, ja alltså kärnan, melodin och arret. Men sånt kommer också på köpet när man bara håller flödet igång och inte stannar upp för mycket vid låtar som inte blir klara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjillevipp,

Jag vet hur det är. Jag brukade själv hamna i den sitsen. På senare tid har jag lagt märke till att det händer mer och mer sällan.

Ett praktiskt tips, kan vara att om t.ex. din vers har en ganska rytmisk melodi, låta refrängen vila på lite längre toner och/eller tvärtom. Det bör också vara höjd på den, d.v.s. den ska lyfta (duh)... Refränger ska vara enkla och vara lagom förutsägbar, blandat med ett visst mått av oförutsägbarhet.

Efttersom en låt inte bör ha så många olika melodier men snarare variationer på en och samma melodi finns det mängder av sätt att leka fram olika delar av en låt; Utgå från vers melodin - vilka är "nyckel" toner? Kondensera ut de tonerna, - skjut melodin "offbeat" eller "onbeat", - Ändra intervallen, tonernas längd, pausernas längd, placering, etc etc...

Vad du än gör - försök inte göra en "ny" melodi, utan utgå från den du redan har

Sedan beror det kanske lite på vad syftet med låten är...

Lycka till!

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar försöka tänka lite utanför lådan. Om versen redan är musikaliskt fulländad blir det tårta på tårta att skriva en ännu bättre refräng, det kommer bara förta effekten av verserna. Refrängen kanske istället kan få vara en tavla? Man kan blanda genrer. En koreografi kanske, eller en god middag. Så kan man accentuera särdragen hos varje parti i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar försöka tänka lite utanför lådan. Om versen redan är musikaliskt fulländad blir det tårta på tårta att skriva en ännu bättre refräng, det kommer bara förta effekten av verserna. Refrängen kanske istället kan få vara en tavla? Man kan blanda genrer. En koreografi kanske, eller en god middag. Så kan man accentuera särdragen hos varje parti i låten.

Så det är till att studera filosofi.

Link to comment
Dela på andra sajter

mixopenta, du skrev väldigt många intressanta saker som jag ska försöka använda mig utav när jag skriver färdigt låten, så tack 🙂

att byta ut refrängen mot en god middag som dingbats föreslog är nog också värt att testa

ni som arbetar med musik professionellt och har en deadline som ni jobbar mot, hur gör ni om ni kommer till såna här punkter? låter ni låten ligga till någon gång i framtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat till era förslag och skrivit ännu en refräng, men jag är fortfarande inte nöjd även fast den fyller sin funktion relativt väl...

jag la en slaskinspelning på hela låten (hade tydligen ganska många timmar färre till mitt förfogande denna vecka än jag trodde). ni som fått uppfattningen om att jag har kommit på en hit eller så har missuppfattat mig, och såväl framförande som mix är sådär meen här är den!

http://soundcloud.com/psychonauticsofficial/slask-2/s-QcVL9

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat till era förslag och skrivit ännu en refräng, men jag är fortfarande inte nöjd även fast den fyller sin funktion relativt väl...

jag la en slaskinspelning på hela låten (hade tydligen ganska många timmar färre till mitt förfogande denna vecka än jag trodde). ni som fått uppfattningen om att jag har kommit på en hit eller så har missuppfattat mig, och såväl framförande som mix är sådär meen här är den!

http://soundcloud.com/psychonauticsofficial/slask-2/s-QcVL9

Oops, looks like we can't find that page!

Link to comment
Dela på andra sajter

ni som arbetar med musik professionellt och har en deadline som ni jobbar mot, hur gör ni om ni kommer till såna här punkter? låter ni låten ligga till någon gång i framtiden?

Inte för att jag vill ge sken av att jag arbetar som proffs, men jag jobbar nästan uteslutande mot deadlines, mest för att pitcha mot ditt och datt, och jag skulle vilja påstå att jag föredrar att jobba under press.

Sådana omständigheter brukar oftast innebära att man har ett väldigt specificerat mål att styra det hela mot. Man får liksom ett fokus som man oftast inte har när man "bara gör en låt" som kan ta vilken väg den behagar.

Jag lyssnade på låten, och enligt min åsikt är det väl bara att slänga in den i en struktur så är den hemma. 😎

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...