Jump to content
Annons

Spotify nästlar sig in i egna datorn?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Njae, insiktsförmåga skulle jag hellre kalla det. Jag hör till dem som menar att just min generation inte är den optimala, den intelligent fullbordade. Varje ny generation kommer att sträva efter att utvecklas, samtidigt som den "föregående" generationen alltid kommer att tro att den var den perfektaste av dem alla.

Att människor skulle vara på nåt visst vis för at de tillhör en viss åldersgrupp är helt felaktigt svammel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att människor skulle vara på nåt visst vis för at de tillhör en viss åldersgrupp är helt felaktigt svammel.

Å ena sidan undrar jag på vilket sätt det där var relevant för vad du citerade från mitt tidigare inlägg, å andra sidan om du menar att det också finns korrekt svammel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att naiviteten hos användarna när det gäller dessa frågor är enorm. Skulle det alltså vara en generationsfråga?

Skulle ens syn på integritet i en sån här fråga inte påverkas av hur det var när man växte upp och vad man är van vid? Jag tillhör den yngre generationen och i mina kretsar har _alla_ facebook. Även dom som är väldigt integritetsoroade och/eller anhängare av konspirationsteorier och diverse påhitt. Och utan att sticka ut hakan är det väl så att de som i denna tråden uttryckt oro och kritik mot detta tillhör en äldre generation. Det är inget stort problem när det är det här man är uppväxt med. Då blir det ju i förlängningen en generationsfråga. Därför tycker jag man är lite fel ute när man försöker framställa det som att man a) inte fattar grejen, 😎 har fattat det och därifrån agerat smart eller c) fattat men inte orkar bry sig.

Personligen tycker jag det är skitbra när jag får personliga erbjudanden på ICA. 10% på ägg tar jag hellre än 20% på ost, till exempel. Men är man integritetsoroad (vilket egentligen i mina ögon betyder onödigt integritetsoroad då det inte är svart eller vitt och även jag kan vara oroad) så är väl det antagligen rätt jobbigt. För mig är grejen snarare att man måste vara beredd på att det man skriver på facebook kan ses av andra och användas av andra. Därför har jag själv inga politiska uppfattningar på facebook, inte heller har jag likeat några sådana sidor (även om jag har bestämda åsikter). Vill man inte att det man lyssnar på ska synas så får man ju göra något åt det, men om det inte gör något så kör på. Men att möjligheten finns är inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt! Helt rätt!

Menar du att vi är överens om något?

Näe, det måste vara ett missförstånd ...

😏

Tycker att naiviteten hos användarna när det gäller dessa frågor är enorm. Skulle det alltså vara en generationsfråga?

Jag tror det bara delvis är en generationsfråga. Eller kanske snarare en åldersfråga.

Men det handlar också om vad man är van vid. Så framtida generationer kommer nog lägga mindre vikt vid integritetsfrågor. Tror jag. Kanske blir det också en klassfråga?

EDIT: Läste Overkills post först efteråt

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ens syn på integritet i en sån här fråga inte påverkas av hur det var när man växte upp och vad man är van vid? Jag tillhör den yngre generationen och i mina kretsar har _alla_ facebook. Även dom som är väldigt integritetsoroade och/eller anhängare av konspirationsteorier och diverse påhitt. Och utan att sticka ut hakan är det väl så att de som i denna tråden uttryckt oro och kritik mot detta tillhör en äldre generation. Det är inget stort problem när det är det här man är uppväxt med. Då blir det ju i förlängningen en generationsfråga. Därför tycker jag man är lite fel ute när man försöker framställa det som att man a) inte fattar grejen, 😎 har fattat det och därifrån agerat smart eller c) fattat men inte orkar bry sig.

Personligen tycker jag det är skitbra när jag får personliga erbjudanden på ICA. 10% på ägg tar jag hellre än 20% på ost, till exempel. Men är man integritetsoroad (vilket egentligen i mina ögon betyder onödigt integritetsoroad då det inte är svart eller vitt och även jag kan vara oroad) så är väl det antagligen rätt jobbigt. För mig är grejen snarare att man måste vara beredd på att det man skriver på facebook kan ses av andra och användas av andra. Därför har jag själv inga politiska uppfattningar på facebook, inte heller har jag likeat några sådana sidor (även om jag har bestämda åsikter). Vill man inte att det man lyssnar på ska synas så får man ju göra något åt det, men om det inte gör något så kör på. Men att möjligheten finns är inget problem.

Det jag finner oroande är inte i första hand att vad man skriver på facebook ligger kvar på internet utan att man inte kan spela vissa dataspel utan att få sin hårddisk scannad, och de andra sätt som olika aktörer använder för att samla in information mer eller mindre i smyg. Det är väldigt svårt att veta var denna information hamnar, vilka som får tillgång till den och vad den kan användas till i slutändan. Det behöver inte nödvändigtvis vara till att ge personliga erbjudanden på ägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Vem fan bryr sig om ålder inte jag i alla fall. Jag använder intenet mer avancerat än dom flesta oavsett ålder, det jag inte tycker om är bakåtsträvandet. Vi har en bra teknik till hands nu varför inte använda lite av vad den faktiskt kan då. FB funkar ju till och med simplare än det här forumet. Iofs kan man ignorera folk här men i övrigt så kan ju alla läsa här, där måste man vara polare för att man ska se vad folk skriver.

Den här typen av forum har väl funnits hur länge som helst och utvecklingen av dom har ju inte gått med raketfart direkt. Nästa steg är ju google+ men det vet ju inte ni så mycket om, upplysningsvis så är det ett ganska stort samtalsämne på nätet där man spår FBs död till förmån för google+.

I senaste Studio så gör man reklam för nästa steg man tänker ta och det är filmer i ämnet inspelningsteknik som man kan titta på om man betalar. Jag säger bara youtube (som är så gammalt att jag inte ens minns när det kom) dvs detta är ju även om det är en bra idé faktiskt rena stenåldern. Med tanke på reklamen som redan finns här och tickar in pengar och den reklam/cred som det skulle innebära för Studio och forumet och även i arbetslivet för den som gör/medverkar på filmerna så är det ju så att det skulle förmodligen löna sig bättre att låta alla titta på dom gratis. Branschen har förgäves försökt sträva bakåt ända sedan internet kom och det verkar som att det fortsätter ett tag till.

Ska man ha pröjs så är det live som gäller så folk kan ställa frågor i realtid. I och för sig så åker man ju på att sätta sig in i hur det skulle kunna gå till då och det är ju jobbigt så det är bättre att köra på i gamla fåran.

Men vad vet jag en gammal bakåtsträvande gubbe.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog jävligt många äldre gubbar som är förjävliga på it-teknik.

Och jävligt många ungdomar som håller hårt på integriteten på internet, som inte alls gillar att få sin dator skannad av Kreti Book och Pleti Face.

Framåtsträvande gubbe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...