Jump to content
Annons

Assar

Recommended Posts

”Här är ett ackord, här ett till och här är ett tredje – nu kan du bilda ett band.” Så lät det i punkens barndom. Men frågan är om det någonsin varit enklare och billigare att skapa musik än nu. Så vad kan vi vänta oss – en digital punkvåg? SvD tittar närmare på app-musiken.

http://www.svd.se/ku...sik_6661202.svd

APPKULTUR_655_804756c.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Hur menar du Nilsson?

Tycker det är en bra artikel.

Själv använder jag min iPad rätt mycket nu för tiden för att skissa låtar.

Jag och en kamrat gjorde den här låten på hans veranda i somras, Garageband och iPadens inbyggda mick, inget annat. Låten är väl så där, men det var ball med några timmars lattjo i solen med ipaden och en gitarr.

http://soundcloud.co...torfamlijen-vid

Garageband för iPaden tycker jag är en grymt skissblock.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tyckte det lät fult bara.

Det är en smaksak. Kanske inte din stil av musik... eller hur?

Jag redigerade mitt förstå inlägg när Nilsson svarade så jag tror han menar klippen i artikeln.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

All teknik som man kan ha nytta av är ju bra, men marknadsföringen att "köp en ipad så kan också DU spela in en brottarhit på 10 minuter" får man väl ta med en nypa salt. Det har alltid varit svårt och kostat svett och tårar att skriva bra låtar. Ser ingen anledning att det ska förändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag begrep det skulle jag inte spela in en massa kalle anka blip blop ljud.

Jag tycker nog att blipp-blopp-ljud är en färg på ljudpaletten som man kan använda där den passar. På samma sätt som andra typer av ljud.

*blipp*

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, inte blipp. Blopp är dock helt okej 🙂

Det kommer nog alltid att vara lika svårt att skapa musik, oavsett tekniken. "Bra" musik skapas utifrån ett personligt omdöme, inte en algoritm, och skapas det utifrån en algoritm så handlar det inte längre om unik (någorlunda), personligt eller själsligt relaterad musik, och då har den inte längre samma värde för lyssnaren.

Men å andra sidan så kan man ju inte veta vilket egenvärde eller motsvarande mänskligt värde som artificiell intelligens kommer att ha för människan i framtiden, så who knows....

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mer än jag visste... Hur är det då med beep och bleep?

Beep=sågtand. Kan även vara sinusvåg.

Bleep ... då pratar vi frekvensmodellering ... liksom en helt annan grej ...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv en Ipod Touch som portastudio. Men min app är mer som Nilssons portastudio-tillvägagångssätt där man är tvungen att spela in allt själv. Men jag kan klippa och klistra i vågformerna precis som ett datorbaserat-DAW. (I alla fall har jag fått för mig att N kör med portastudio.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det snart är dags för en djupdykning med Arturiasynten och göra lite bleepmusik 😛

Tänkte förresten skaffa en sån här...

sstation25_angle_lg.png

...men är lite konfunderad över hur man ska orka hålla den mot örat när det ringer.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...