Jump to content
Annons

Keyboard -> Midi-USB -> Cubase 5, men får det inte att fungera..


nilsanton

Recommended Posts

Har som nybörjare använt Cubase till att spela in elgitarr genom Line 6 UX2 tidigare, men nu vill jag utöka och köra midi-styrning för att lägga trummor, bas och dyligt.

Har en gammal Casio med MIDI så jag köpte en kabel för att koppla det till USB.

Keyboarden av någon äldre modell:

32804927.jpg?0

Kabeln från Kina:

32804926.jpg?0

Ja och så en dator:

32804925.jpg?270

Som sagt, Cubase 5 och jag fick lov att ladda hem drivrutiner till någon annan sorts kabel eftersom den inte installerade rätt, men efter det "fungerar den korrekt" enligt datorn och den kommer fram i listen där man väljer Midi-saker i Cubase.

Keyboarden har jag ställt in som instruktionsboken säger.

Nu undrar jag:

1: Borde detta fungera?

2: Hur ska jag ställa in Cubase (om jag nu skulle gjort det fel)?

Kommer jag på fler frågor kommer de eftersom..

Tack på förhand!

/Nils Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ladda hem någon midi-monitor för att kolla om du får några signaler in i datorn.

Jag har en bra variant som jag kan köra på studiodatorn. Kommer dock inte ihåg vad den heter. Sitter inte på plats.

Men vid en snabb google-sökning hittade jag ett gäng alternativ. Bla denna http://www.hitsquad.com/smm/programs/MIDIMonitor/

Freeware oxå. Gratis är gott!!

Jag skulle ha börjat i den änden. Men förmodligen så misstänker jag att det är interfacet som strular.

/Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fick lov att ladda hem drivrutiner till någon annan sorts kabel eftersom den inte installerade rätt, men efter det "fungerar den korrekt" enligt datorn
Vad har du installerat? Och vilket märke/modell är det på din MIDI-interfacekabel? Vilken version av Windows kör din dator?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...