Jump to content
Annons

writemusic

Medlem
  • Antal inlägg

    21
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  1. Det är olika saker. 1) Om du säljer egna låtar på en webbsajt så kan du ta betalt för det. Stim är egentgligen inte inblandade i det. 2) Om radion skulle börja spela dina låtar så har du rätt till ersättning, i princip varje gång låten spelas. Den ersättningen administreras nog enklast av Stim. Och precis som cRs skrev ovan - om du spelar dina egna låtar på en pub (eller om din kompis spelat dina låtar) så kan du sedan skicka en lista till Stim där du talar om vilka låtar det var. Då får du pengar från Stim för att dina låtar framförts. Avgiften till Stim är det arrangören, i det här fallet den som äger puben, som betalar.
  2. Jag vill köpa en förstärkare som ska passa till lite av varje i min hemstudio. Framför allt vill jag dra mitt elpiano/syntar in i den, men jag vill också att det ska låta okej om jag pluggar i elbasen eller en halvakustisk gitarr. Och varför inte en elgitarr också. Jag letar alltså inte efter specifikt en gitarrförstärkare som ska dista snyggt, eller efter en fantastisk elbasförstärkare som saknar diskant, utan en allroundförstärkare till kompakt hemstudio. (Nej, jag ska självklart inte ha den till mixning, bara till att kunna spela lite genom...) Vad letar jag efter? Behringer har billiga förstärkare till akustisk gitarr, men hur blir de om man pluggar in en elbas eller klaviatur? Eller är det kanske en keyboardförstärkare jag är ute efter? Och vad är bra..? Finns det någon som har tips och råd hur jag ska gå vidare? Jag tror att jag borde kunna hitta något vettigt för under 3000 kr? Åtminstone under 5000? Tack på förhand!
  3. Jag köpte precis en sådan men fick det inte att funka. Konstaterade att lamporna blinkade hejvilt på den svarta plastbiten i mitten och att det inte verkade rimligt. Jag skaffade en ny liknande tingest och genast gick det alldeles utmärkt.
  4. Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska angripa. Bakgrundsinfo är att jag har Cubase Studio 4.5 med senaste uppdateringen, ett mixerbord med inbyggt firewireljudkort (Phonic Helix FW 18 MkII) och det är senaste uppdateringen av ASIO-drivrutiner för just denna setup. Häromdagen spelade jag in sex monkanaler samt dubbla stereokanaler (separata kanaler simultant) och det fungerade till en början. Gjorde dessutom om samma sak medan några av spåren samtidigt spelades upp. Men plötsligt, efter att det funkat länge - problem! Det började knastra och spraka och ha sig, och till och med uppspelningshastigheten betedde sig märkligt. Och asio-performance-mätaren slog i taket. Hårddiskmätaren rör sig dock knappt alls. Och sen går det inte heller att lyssna på inspelningarna även om jag inte spelar in samtidigt. Jag justerade upp bufferstorleken till max, eftersom jag inte behöver bry mig om latency när jag lyssnar, men ingen skillnad. Men nu till det märkliga i kråksången. Uppspelningen knastrar på, och i bakgrunden går jag till asiokontrollpanelen och ställer om bufferten. Ljudet blir bra igen. Sen strax därefter knastrar det, om jag då igen justerar bufferten - upp eller ner spelar ingen roll - slutar det knastra. För att sedan börja igen. Jag har inga plugins aktiverade i projektet alls. Inte ens kompressor eller eq. Jag har stängt så många processer och services som möjligt. Windows XP är konfigurerat att prioritera bakgrundstjänster. Omstart av datorn hjälper föga. Men jag upplever ju ändå att det först fungerade ganska länge, sen plötsligt ville det inte fungera längre. Har 3Gb internminne, processorn är en P4 på 3 Ghz med hyperthreading. Dessutom kan jag nämna att jag nyligen hade ett 48-kanalersprojekt som spelade upp så fint (trots en hel del pluggar), då i en äldre Cubase CS-version. Hur felsöker man vidare..? Mvh Henrik
  5. writemusic

    KONSERTER 2008

    Tänk om man kunde ha en kalendariefunktion för den här typen av saker på forumet. En kalendariefunktion som också kan användas automatiskt i RSS och självklart iCal vilket leder till goda användningsområden i Google Calendar...
  6. Jag har båda modellerna - ER20 och de formgjutna. Båda är bra, men skillnaden är milsvid! De formgjutna propparna ger helt enkelt ett mer naturligt ljud. ALLA musiker, eller frekventa konsertbesökare, borde investera i sin hörsel med formgjutna proppar! Det är underligt, eller snarare obegripligt, att många gärna lägger hur många tusentals kronor som helst på att skaffa instrument och annan ljudalstrande utrustning, men inte vill betala 3000 kr för att få behålla hörseln så att man kan använda grejerna fullt ut... Många tröttnar på att använda öronproppar för att ljudet inte blir tillräckligt bra och att man inte hör vad man gör. De problemen tar i det närmaste slut med formgjutna skydd. Det tar en stund att vänja sig vid dem, och att lära sig sätta in dem ordentligt. Men när man vant sig är det svårt att förstå varför man inte köpte dessa förhållandevis dyra propppar för länge sedan. Väldigt användbara och klart prisvärda (de håller ju i många år). Mvh Henrik
  7. Planerar Studio något test av bärbara datorer lämpliga för musikproduktion? Det snackas mycket här på forumet om firewirechip som inte funkar med alla externa fw-ljudkort t ex, vilket onekligen gör valet av bärbar dator svårt...
  8. Det finns en bok som jag hört ska vara bra på just det du frågar efter tips om, och som lär vara populär. Men jag har inte läst den själv... Rampfeber heter den i alla fall, och riktar sig till musiker. Det står lite om den här: http://www.gehrmans.se/shop/info.asp?CGkod=2170 Nu har jag inte läst alla svar jättenoga men ett konkret tips kan vara att mentalt sätta sig i situationen där du tror du ska bli nervös. Se scenen, publiken, lamporna framför dig. Känn nervositeten och ta ut den i förskott. Mvh Henrik
  9. writemusic

    FINALE 2006

    Jag minns inte vad vyn heter men välj den som inte är studio view och inte notbladsvyn, utan den som har löpande noter på en lång rad. Välj sedan staff tool och dubbelklicka någonstans på den vita ytan, t ex längst ned. Då lägger du till en "staff", dvs ett system - eller spår om du så vill.
  10. Låter inte så vettigt att ta lektioner av honom om han använder en förstörd röst. Det vill man ju inte lära sig. Bättre då att ta lektioner av någon sångpedagog som har mycket erfarenheter av att lägga effekter på rösten. Och då pratar jag inte om digitala effekter utan muskulära/akustiska effekter i halsen. Den här boken kan vara ett tips, den tar upp en hel del sådant: Komplett Sångteknik Ännu mer om boken här.
  11. Jag vet inte om det finns, men det finns däremot en ny bok som heter Julpop som innehåller en massa jullåtar - både traditionella "svenska" jullåtar och diverse amerikanska slagdängor mm. 179 spänn för väldigt många bra låtar. Länk till boken här. Men det är inte med utskrivna pianoarrangemang, det är med melodi, text och ackordanalys. Så om din pappa spelar ackord på piano skulle den kunna passa bra. Och ja, jag jobbar en del åt förlaget som ger ut den här boken så det här tipset kan också anses som reklam. (Och nu tror jag jag har varit tillräckligt tydlig med tanke på tidigare diskussioner om produkttips.) Mvh Henrik
  12. writemusic

    Rösten

    Om du inte har för avsikt att bli imitatör utan att ha en egen sångröst så bör du nog inte försöka låta som någon annan artist, utan hitta din egen röst. Självklart är det så att övning ger färdighet. Rösten styrs bland annat med små små muskler i halsen och det är en finmotorik som man naturligtvis kan träna. Och precis som att någon som just börjat löpträna inte bör springa maraton, så bör man inte öva sång flera timmar i streck utan paus. Då blir man hes och tröttar ut rösten. Över huvud taget håller jag med adama och DanneD - ta några sånglektioner! Om du bor i Stockholm/Göteborg/Malmö/Örebro/Piteå/Arvika kan ett tips vara att kontakta studentkåren på musikhögskolan där och be dem sätta upp en liten annons om att du vill hitta någon som kan ge dig lektioner. Jag tror du behöver lite handledning i att hitta vad som är din sångröst, och för att testa vad du kan göra för att låta mer som du skulle vilja. Lycka till! Mvh Henrik
  13. Det var ett trevligt test må jag säga, men inte helt klargörande. Först tänkte jag "ah, perfekt, det blir en Studio Projects B1" efter att ha läst testet, men nu råkade jag hitta en annan mik som inte var med i testet, men vars lillebror var det. Samson C03 ligger i samma prisklass som i testet, men den har möjlighet att välja mellan njure/åtta/omni. Kan det vara av väsentlig skillnad i en hemstudio? Kan en åtta lämpa sig för att spela in duetter t ex? Den är tydligen lite mer av hyperkardioid typ också, och det kanske kan göra att man får mindre problem med omgivande brus/störningar i ett hemstudiorum (läs: ett vanligt, inte specialinrett, rum med dator som surrar lite, en och annan bil utanför fönstret t ex) - tänker jag rätt? Någon som har erfarenhet av C03 i förhållande till testvinnarna i testet: Studio Projects B1 och Behringer B1? Annars låter det ju i och för sig som att JJLabs mikar är helt ok också, och ännu billigare. Men min fråga är väl kanske egentligen: är det värt att leta efter en mik med ställbar karaktäristik? Mvh Henrik
  14. Nej, Gain ska inte nödvändigtvis vara högst - det ska vara lagom. På mixern har du en lampa vid level-ratten. När du sjunger i miken kan den få blinka till rött någon gång ibland, men inte lysa konstant. När du provar dig fram så se till att den först är röd ofta - vrid då ner gain-ratten tills den inte är så röd. (Lite beroende på hur just din mixer funkar kanske level-ratten också påverkar kanalens nivå, det kan alltså vara en kombination av gain och level som ger dig bäst resultat.) Du behöver ju inte lyssna på ljudet samtidigt som du gör detta - du kan ha main-regeln och hörlurskontroll på 0 så att du inte skadar öronen och högtalarna. När du sedan sett till att lampan bara blinkar till ibland, då är det dags att dra upp main-regeln. Testa att spela in - händer det något? Testa också att ta ut ljudet via "rec out" på mixerbordet i stället för main out. Har du kopplat in hörlurar i mixerbordet och testat om det låter bra där? Det är nog första steget för dig - på det sättet får du veta om du alls har signal och ljud i mixerbordet. Har du inte det så vet vi ju genast att det inte behöver vara fel på ljudkortet t ex. Funkar det att spela in instrument i stället för mikrofon? (Om du har t ex ett elpiano att plugga in, eller varför inte en cd-spelare/mp3-spelare i en stereoingång på mixern.) Har du sett till att fantommatningen (phantom power) är på? Main-slidern ska du kunna ha snarare på 0 än på -15. Du kan ju börja din inspelning med att ha den lågt och sedan dra upp regeln under tiden och se om det händer något.
  15. Om ljudkortet sitter inmonterat i datorn skulle du kunna ta loss mikrofonsladd/instrumentsladd/linjekabel etc från ljudkortet (dvs mixerbordets main-utgångar ska inte vara kopplade till ljudkortet - låt inget vara kopplat till ljudkortet alls), och prova att spela in några sekunder ändå. Om du får väldigt mycket brus då, trots att du inte har kopplat in mikrofoner/mixer/instrument till ljudkortet, så kan du vara ganska säker på att samma brus kommer finnas med, och störa, dina riktiga inspelningar. Men självklart ska du också ha en så hög gain som möjligt, som DrHans skriver. Om du i ditt mixerbord kan styra main till hörlursutgången på mixerbordet så bör du kontrollera hur det låter i hörlurarna där, innan ljudet skickas till datorn. Att spela in lite och visa oss kanske inte är en så dum idé. Mvh Henrik
×
×
  • Skapa ny...