Jump to content
Annons

iPhone - XLR-lösning någon?


Jon Rinneby

Recommended Posts

Hej.

Tänkte höra om det finns någon bra och billig xlr-lösning till iPhone. Det behövs ju säkerligen någon form av förstärkning eftersom det är line-ingång i telefonen? Vidare hade det ju inte skadat med fantommatning.

Erfarenheter?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Men fantom matning som ska finnas i den där manicken innebär väl att batteriet rimligtvis måste laddas ur på nolltid, eller? Jag menar det räcker ju inte speciellt länge som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en egen kabel och kopplade på en dynamisk handmik på samma mikingång som används för headsetet. Det blir visserligen AGC-styrt och ibland lite väl stark insignal - men det funkar.

Eftersom Tascam-burken ni länkar också använder den fyrpoliga minitelekontakten borde det bli samma sak vad gäller förstärkningen med den också, även om den möjliggör fantommatade mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende om du ska in i headset-porten eller dockan så finns det både olika förutsättningar och lösningar beroende på Ixxx modell. De senare generationernas headsetingång har en skarp kapning av alla frekvenser under 150Hz. På dessa kan det därför vara bättre att satsa på att ta in ljudet via dockan. Iphone 1,2,3,3Gs har analoga stereoingångar på dockan.

Med headsetingången kan du få problem med crosstalk så tex metronomen från hörlurarna läcker in i mickssignalkedjan. Då kan man använda sig av en mickförstärkare. Jag använder en radio eller stereo.

En kompis till mig köpte en headsetkabel som han kopplar in sina grejjer i. Jag använder en AV-sladd rån en videokamera (men jag måste använda ett motstånd för att Itouchen ska förstå att den ska öppna denna port).

Det finns även analoga prylar från både Alesis och Blue för Ipone och Ipod, men på nyare appleprylar är det digitalt som gäller för dockan.

(Jag kör MultiTrack DAW från Harmonicdog som i nuläget supportar 4 samtidiga ingångar med en Ipad. Utvecklaren har även själv rapporterat att han kan köra 8 kanaler samtidigt. På dess forum står det en del om kontaktdon som du letar efter.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte påläst om Iforce. Men jag gissar att enbart digital in går med denna genom dockan. Appogee eller vad dom heter har digitala kopplingar om jag inte minns fel. Sedan har jag för mig att vissa appar inte stödjer dockingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag har både Iphone 4 och Ipad 2 och då blir väl Ipaden lämpligast kan jag tro men jag kan inte riktigt se vad jag ska använda den till mer en kanske ett live gig, kör inspelning eller liknande. Då blir ju fråga om minst en stereo inspelning och finns det i så fall nån lämplig flerkanals preamp för Ipad?

Edit: Kom på att det borde ju gå med ett USB ljudkort tycker man?

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Till Ipad rekommenderas Tascam US-800 som ljudkort av mjukvaruutvecklaren till den app jag använder (sedan vet jag inte om den stödjer "core MIDI" som Ipad tydligen gillar.)

"Just tried a Tascam US-800 on an iPad and it works great and has low noise, and can record 4 tracks at once! (4 mono tracks or 2 stereo tracks in any combination). You'll need iOS5 for recording 4 tracks at once.

http://tascam.com/product/us-800/

The unit has 6 phantom powered mic inputs, and 2 digital inputs for a total of 8.

Amazingly, I was able to update multitrack to get all 8 inputs working and recording simultaneously, on an iPad 2 with a new build. This will be in an update soon!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att det borde ju gå med ett USB ljudkort tycker man?
iPad strömförsörjer inte, så har du ett ljudkort som har separat strömförsörjning - eller tillåter att du strömförsörjer via en USB-hubb så...
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är strömförsörjningen i Apples Camera Connection Kit ytterst blygsam, så oftast måste man använda sig av en aktiv usb-hubb om man ska ansluta ett ljudkort eller en klaviatur. Om ljudkortet fungerar eller inte är svårt att säga på förhand, det handlar om att prova sig fram. Det finns i dagsläget endast ett fåtal ljudkortstillverkare som vågar gå ut med att deras produkter fungerar tillsammans med en Ipad.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillverkaren som nämns ovan är Harmonic Dog som gör Multitrack DAW och på deras sida över kompatibla ingångsenheter står det inte att det krävs en USB-hub för att köra Tascam-kortet. Det gör det på andra. Dock håller jag med om att det BORDE kräva en hub.

Själv skulle jag nog satsat på den lilla iXZ som nog är mest flexibel. (Men jag har sen tidigare en Blue Snowball USB som funkar fint med min iPad)

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hmm en sån där liten mixer med usb till dator och kamera kittet kanske kunde funka, i mixern finns ju allt i. Blir ju inte supervassaste preamparna direkt men ändå.

Edit: jepp det verkar gå

http://www.youtube.com/watch?v=cDvmaZmccdc

Alesis MultiMix 4 USB ska funka tydligen

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...