Jump to content
Annons

Endast spela in äkta hi-hat?


Brannstrom

Recommended Posts

Annons

Vad menar du med "fake"? Trumsampler? Det är väl frekvent stött och blött att användandet av just "riktiga" cymbaler/hats i kombination med samplingar påbjudes då det är svårt att få till dessa ordentligt. Eller på ett sätt inte ska sägas, men varje slag påverkar efterföljande slag på en crash/ride/hat som inte kan emuleras på det sättet med en VST.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina produktioner gör jag ofta så att baskagge är programmerad och sen spelar jag riktiga trummor (snare, pukor, oh och hihat) över det. Ibland har jag haft även virvel programmerad och bara lagt hihat akustiskt precis som du tänkt. I just hihat så är det ju mycket känslan i handen och skuggslag mm som gör grejen. Svårt att programmera det.

Gör man Toplistepop så är det ju helt ok att Trummorna låter programmerade. Det är ju liksom soundet. Skall man däremot gör mer "levande" musik föredrar jag riktiga trummor. För mig är det helt enkelt snabbaste sättet att jobba så här. Att jag väljer att ha prog. baskagge är att jag har en förmåga att spela lite för osymetriskt på den ifall jag hade spelat akustiskt. Sen blir det dessutom tajtare med prog. baskagge och lättare att få till ett bra sound.

Är ju inget nytt fenomen att splitta upp det. Jeff Porcaro var ofta inhyrd endast för att lägga hihat vilket han hade en enastående känsla för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om detta? Jag tycker att just hi-hat är svårt att få till om den inte är äkta. Hur tror ni att det fungerar att spela in hi-hat och ha resten "fake"?
Det har jag gjort många gånger. En närmik och en rumsmik.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...