Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Detta, tillsammans med Facebooks nya affÀrsgrÀnssnitt dÀr de i realtid utbyter information med tredjepartsaktörer, fick mig att tröttna. Jag stÀller inte upp pÄ sÄnt.

IgÄr rensade jag mitt facebook-konto och loggade ut. Förhoppnignsvis för gott.

Tur att jag har ett vintagekonto hos Spotify.

Postat

VĂ„ga vĂ€gra Facebook! Vad ska man ha det till nĂ€r Studioforumet existerar?... 😆

NÀ, stÀng ner Facebook-kontot och Äk hem och fika IRL hos alla "vÀnner" Ni har pÄ datorn.

Postat
Tur att jag har ett vintagekonto hos Spotify.

TyvÀrr kÀnns det vÀl inte helt osannolikt att det snart kommer att utökas till att gÀlla Àven gamla konton, i stil med hur tidsbegrÀnsningen först bara gÀllde nya konton men sedan utökades till att gÀlla Àven gamla konton.

Procedomani2: Är man pĂ„ facebook för att slippa trĂ€ffa vĂ€nner sĂ„ Ă€r man nog dĂ€r av fel anledning. Jag tycker facebook Ă€r ovĂ€rderligt, men inte för att jag "slipper" trĂ€ffa mina vĂ€nner IRL. Tycker det Ă€r ett smart drag av facebook eftersom deras tjĂ€nst i jĂ€mförelse med exempelvis google+ blir mycket attraktivare för mĂ„nga. Samtidigt tycker jag det Ă€r dumt gjort av spotify att sĂ€tta sig i facebooks bĂ„t. Kan man inte bara fĂ„ lyssna pĂ„ musik?

Postat

Klart drygt men vill man veeerkligen ha Spotify kan man vÀl bara gÄ och registrera ett FB-konto som man sen gör privat. Tar vÀl inte sÄ lÄng tid.

För övrigt sÄ mÄste man ju connecta till FB igen för att people-funktionen ska funka i Spotify (möjligheten att gÄ in pÄ sina FB-vÀnners Spotify och lyssna pÄ deras playlists), och dÄ dyker allt man lyssnar pÄ upp pÄ FB. Jag upptÀckte att nÀr man ska acceptera Spotify som tillÀgg kan man vÀlja vilka som ska fÄ se det, det Àr en ny funktion i FB som Àr snodd frÄn Google+, och dÄ kunde man gÄ in pÄ "anpassat" och vÀlja "bara jag". Hur man vÀljer det efter man vÀl connectat vetefan..

Postat (redigerat)

Det hÀr handlar inte bara om Spotify. Spotten Àr bara ett första trevande exempel pÄ vad som nu hÀnder.

Det blir en vÀsentlig principiell skillnad pÄ vad dina vÀnner kommer se om dig pÄ Facebook framöver.

Som det Àr fram till nu kan du sjÀlv skapa den bild av dig sjÀlv som du vill att andra ska se. Du vÀljer sjÀlv hur du som person ska presenteras för omgivningen.

Nu nÀr Facebook knyts ihop med en massa andra tjÀnster sÄ Àr det inte lÀngre du sjÀlv som styr hur andra ska uppleva dig som person.

Facebook sÀljer grÀnssnitt för företag som dels fÄr en massa information om dig, ditt beteende, dina intressen och ditt nÀtverk, dels förser Facebook med information om vad du företar dig i dessa företags tjÀnster. Du kan kanske vÀlja att filtrera bort mÄnga saker frÄn din "wall", men det Àr blir ett kontinuerligt pilljobb.

Alternativet Àr att konsekvent aldrig tillÄta nÄgon kommunikation mellan företagen, vilket troligen kommer innebÀra att du inte kan köpa tjÀnster frÄn företag fritt om du inte tillÄter kommunikation. Kommer du kunna prenumerera pÄ en tidning framöver utan Facebook-konto?

Med andra ord kommer bÄde Facebook och andra företag ha i stort sett full koll pÄ vad du som privatperson hÄller pÄ med pÄ nÀtet. Vi vet ju redan idag att USAs statsapparat fÄr info frÄn Facebook. PÄ det hÀr sÀttet möjliggör man mer och detaljerad info om oss individer.

Allt loggas. Musiken du lyssnar pÄ. Artiklar du lÀser. DiskussionsinlÀgg du gör. VÀnner du har. Dina intressen. Filmer du ser. Sajter du besöker. Allt, allt, allt. Sen kan du kanske filtrera bort vad som ska visas pÄ din Facebook "wall". Men oavsett vad du vÀljer finns informationen hos dem som kontrollerar medborgarna..

TÀnk pÄ hur det blir om 40 Är, nÀr vi har ett par generationer som vÀxt upp med detta som en sjÀlvklarhet. De har alltid delat med sig av alla sina förehavanden, tankar, intressen och kontaktnÀt och vet inte av nÄgot annat. Ett fÄtal stater har dÄ full koll pÄ medborgare över hela vÀrlden.

Vill vi ha det sÄ?

SÄ för mig handlar det om tre saker:

1) Jag vill sjÀlv vÀlja vilken information om mig som syns pÄ Facebook

2) Jag vill hÄlla isÀr den ena tjÀnsten frÄn den andra. Det Àr en frÄga om personlig integritet.

3) Jag vill göra motstÄnd mot ett kontrollsamhÀlle som redan Àr en realitet, men som nu accellererar rejÀlt.

Redigerat av Assar
  • Gilla 1
Postat

Diskussionen inspirerade mig till att göra en bild av sammanhangen, men det gÄr ju inte att bifoga bilder hÀr och jag vill inte ha den pÄ min sajt.

Om nÄn har bra tips pÄ var man kan lÀgga upp en bild som gÄr att lÀnka till sÄ Àr det vÀlkommet.

Postat

Den hÀr artikeln avslutas sÄ hÀr:

"Nu gÀller det för Facebook att hitta en bra balans, för nÀr datamÀngden blir för synlig blir folk upprörda, sÀger Brit Stakston. "

Det Àr vÀldigt talande att man fokuserar pÄ den "datamÀngd" som Àr synlig och hur man som anvÀndare kan vÀlja opt-in eller opt-out för publicering till allmÀnheten.

En mer intressant diskussion ur integritetssynpunkt Àr ju den om all information som INTE Àr synlig och som man INTE sjÀlv kan styra över. Vem anvÀnder den och till vad.

Informationen sparas och kan plockas fram Àven om 30 Är. Hur kommer det att pÄverka ditt liv?

Vad har vi för styrelseskick dÄ?

Hur mÄr demokratin och medborgarna dÄ?

Vad Àr olagligt dÄ som var tillÄtet idag?

Vad Àr omoraliskt dÄ som var helt okej idag?

Hur pÄverkar det dina möjligheter att fÄ jobb nÀr du Àr 50?

Det kan ingen av oss svara pÄ idag.

Postat

Diskussionen inspirerade mig till att göra en bild av sammanhangen, men det gÄr ju inte att bifoga bilder hÀr och jag vill inte ha den pÄ min sajt.

Om nÄn har bra tips pÄ var man kan lÀgga upp en bild som gÄr att lÀnka till sÄ Àr det vÀlkommet.

http://imageshack.us

Postat

GÄr visst att bifoga, men bara i full redigerare.

Hittar inget sÄnt.

Var?

Postat

Det gÄr bara att prenumerera pÄ andras feeds nÀr de inte Àr FB-"vÀnner", om den aktuella personen har valt att göra sin feed helt offentlig. Om man inte gör det medvetna valet sÄ fungerar feeden precis likadant som den har gjort sedan vÀldigt lÄng tid tillbaks - och det Àr dÄ i vanlig ordning bara FB-"vÀnner" som kan se vad man skriver.

Det Àr lite för mycket paranoia över mÄngas aversion mot nyheter pÄ FB, tycker jag. Hur farligt Àr det att fÄ riktad reklam egentligen? Det Àr vÀl roligare att fÄ upp reklam om mikrofoner Àn att fÄ reklam om bantningsmedel om man Àr musiker (och inte överviktig...)?

Med tanke pÄ vad som hÀnder i vÀrlden, med gamla diktaturer som faller, sÄ Àr det nog snarare sÄ, att demokratin kommer att bli allt starkare pÄ de flesta hÄll.

FrÄgan Àr nog snarare om Facebook finns kvar över huvud taget om 30 Är. Det troligaste Àr att nÄgon annan tjÀnst, som Google+ eller Ànnu troligare nÄgot som inte har sett dagens ljus Ànnu, har tagit över den rollen och att all gammal FB-data försvinner nÀr det lÀggs ner och servrarna skrotas.

Sedan till ursprungsfrÄgan, angÄnde att Spotify knyts till Facebook. Detta tycker jag Àr helidiotiskt och det Àr nÄgot som nog kan skada Spotify, snarare Àn att det hjÀlper dem att fÄ fler betalande anvÀndare. Det kan leda till att Spotify-konkurrenter fÄr lÀttare att locka till sig anvÀndare. Folk vill helt enkelt inte bli tvingade att registrera sig nÄgonstans för att kunna anvÀnda en helt annan tjÀnst.

Postat

Det finns en större bild, Claes, som inte handlar om vad anvÀndarna kan göra pÄ Facebook.

Att diskutera i termer av vems vÀnner som fÄr se vad och hur man kan styra det Àr som att diskutera om man ska sminka Frankensteins monster eller inte och i sÄ fall hur eller hur mycket. Det Àr naturligtvis ocksÄ en viktig aspekt ur integritetssynpunkt, men den större frÄgan Àr den om vi överhuvudtaget vill ha Frankensteins monster.

Att information samlas in Àr en realitet. Facebook har lÀnge samlat in info till sociogram och om individer.

Att information lÀmnas ut till statliga funktioner i USA Àr ingen hemlighet.

Att information som samlats in sparas Àr ett faktum

Att vi inte vet hur informationen anvÀnds om 25 Är Àr knappast nÄt att diskutera.

Att Facebook nu sÀtter ett affÀrsgrÀnssnitt i drift, som möjliggör omfattande informationsutbyte i realtid mellan kommersiella aktörer Àr bara att konstatera.

Att den information som kommer att samlas in Àr betydligt mer omfattande Àn den som du kommer att kunna vÀlja att presentera (eller inte) för dina polare pÄ Facebook Àr ju en del av sjÀlva affÀrsidén.

Det handlar alltsÄ inte bara om Facebook. Sajten Àr bara ett verktyg för insamling av information som skickas vidare till andra aktörer och sen sparas. Och du har ingen aning om hur det kommer pÄverka dig eller mig i framtiden. För oss tvÄ kanske det i o f s spelar mindre roll, men för kommande generationer Àr det en demokratifrÄga. Eller - i vÀrsta fall - en demokraturfrÄga.

fbashub.png

Tack!

Postat

SÄ fort man gÄr ut pÄ Internet, sÄ förlorar man sin "personliga integritet" om man nu tvunget ska anvÀnda detta sÄ uttjatade modeord.

Vill man vara anonym sÄ ska man inte anvÀnda Internet alls, eftersom det alltid gÄr att fÄ fram information pÄ olika sÀtt.

Vill man anvÀnda Internet och undvika alla reella och inbillade risker, sÄ fÄr man helt enkelt undvika att skriva sÄdant som man inte vÄgar stÄ för. Konstigare Àr det egentligen inte.

All "vargen kommer"-propaganda som förekommer kring FB, Google och andra, gör att folk till slut tröttnar pĂ„ alla domedagsprofeter - och dĂ€rför riskerar att ha blivit avtrubbade och missa nĂ€r det nĂ„gon gĂ„ng dyker upp nĂ„got verkligt hot... đŸ˜±

Postat

kÀlla?

Korrekt frÄga.

Jag har lÀst flera artiklar om detta, men inte sparat lÀnkarna. Att googla efter lÀnkar som innehÄller "Facebook" Àr numera döfött eftersom varenda jÀkla mediasida har en FB-gillaknapp som sökningen fÄr trÀff pÄ.

Vi kan vara "tÀmligen sÀkra" (för den som föredrar mjukare formuleringar eller inte orkar googla sjÀlv) pÄ att information samlas in och sparas av USAs federala myndigheter. Patriot Act har just detta som syfte. Twitter vÀgrade lÀmna ut information i samband med Wikileakspubliceringar nyligen och drogs till domstol i enlighet med just Patriot Act.

Facebook innehĂ„ller oerhört intressant information för den stat som vill övervaka medborgarna och vara proaktiva i bekĂ€mpning av brott och terror. FB kommer inte innehĂ„lla all information. Även Telco-operatörer, bibliotek och liknande anvĂ€nds som informationskĂ€lla. Det Ă€r den sammantagna informationen som Ă€r intressant. Det Ă€r naivt att tro att informationen i FB Ă€r mindre intressant. SĂ€rskilt efter att det nya B2B-grĂ€nssnittet implementerats, tagits i bred drift och börjat generera massiva mĂ€ngder av information om oss.

Vad FRA utvecklas till har vi ingen aning om idag. Vi vet heller inte om en eventuell Àndring av FRA ens kommer att ges nÄn större uppmÀrksamhet eller om det bara slinker igenom och börjar tillÀmpas.

Insamlad information har alltid ett syfte. DÀremot utsÀtts den ofta för syftesglidningar med Ären. Vi kan se flera exempel pÄ det; DNS-insamlingen frÄn nyfödda i Sverige, Ätalet mot Christopher Gillberg etc. Vad som gÀller idag gÀller inte imorgon, men informationen finns dÀr.

Jag hittade följande kommentar pÄ en debattsida. Tycker det Àr ett intressant perspektiv. Lite tillskruvat, kanske. Men vÀrt att fundera över.

Ponera att staten Kina via ett bulvanföretag lÀgger ett gigantiskt kontantbud pÄ hela Facebook. Ett bud sÄ stort att grundarna inte kan motstÄ. Plötsligt Àger Kina uppgifter om dig och nÄgra hundra miljoner anvÀndare
Postat

SÄ fort man gÄr ut pÄ Internet, sÄ förlorar man sin "personliga integritet" om man nu tvunget ska anvÀnda detta sÄ uttjatade modeord.

Vill man vara anonym sÄ ska man inte anvÀnda Internet alls, eftersom det alltid gÄr att fÄ fram information pÄ olika sÀtt.

Vill man anvÀnda Internet och undvika alla reella och inbillade risker, sÄ fÄr man helt enkelt undvika att skriva sÄdant som man inte vÄgar stÄ för. Konstigare Àr det egentligen inte.

All "vargen kommer"-propaganda som förekommer kring FB, Google och andra, gör att folk till slut tröttnar pĂ„ alla domedagsprofeter - och dĂ€rför riskerar att ha blivit avtrubbade och missa nĂ€r det nĂ„gon gĂ„ng dyker upp nĂ„got verkligt hot... đŸ˜±

Förvisso, men, man kan ju göra det mer eller mindre enkelt att "lÀgga pusslet".

Har ni kollat trÄdarna pÄ Flashback dÄ nÄgot hÀnder? Det tar inte mÄnga minuter innan personerna Àr totalt kartlagda...

Att inte diverse underrÀttelsetjÀnster skulle nyttja ett sÄ bra verktyg som Facebook Àr naivt.

Postat (redigerat)

Förvisso, men, man kan ju göra det mer eller mindre enkelt att "lÀgga pusslet".

Har ni kollat trÄdarna pÄ Flashback dÄ nÄgot hÀnder? Det tar inte mÄnga minuter innan personerna Àr totalt kartlagda...

Att inte diverse underrÀttelsetjÀnster skulle nyttja ett sÄ bra verktyg som Facebook Àr naivt.

Man kan nog vara ganska sÀker pÄ att om man börjar diskutera terrorverksamhet pÄ detta forumet sÄ kommer varningsklockor att ringa hos diverse underrÀttelsetjÀnster, baserat pÄ vilka ord som anvÀnds och i vilka kombinationer etc. Forumet syns ju inte bara av oss som anvÀnder det, utan det kommer garanterat att gÄ igenom ett gÀng servrar pÄ vÀgen till vÄra datorer, dÀr det kan snappas upp av olika filter som sÄllar ut information som eventuellt kan vara relevant för vidare granskning. Det Àr definitivt inget unikt för FB.

PĂ„ FB skriver man dessutom in sĂ„ mycket information som man vill - eller sĂ„ lite som man vill. Är man vĂ€ldigt misstĂ€nksam, sĂ„ mĂ„r man kanske bĂ€st av att skriva in minimalt med info...

Jag ser det dÀremot inte som nÄgot hot i nulÀget, eftersom jag inte hÄller pÄ med olagligheter. Om nÄgot jag skriver idag, mot förmodan Àr olagligt imorgon, sÄ finns det datum dÀr man kan visa att det skrevs före lagÀndringen, sÄ jag tycker att varningarna som nu skriks ut med stora rubriker, har en negativ effekt för uppmÀrksamheten pÄ riktiga hot som kanske kommer nÄgon gÄng i framtiden.

Redigerat av Claes
Postat

Verkar rĂ„da en jĂ€vla paranojja krig Facebook just nu... Aftonbladet, sĂ€rskilt, Ă€r jĂ€vligt balla. De vet helt enkelt inte vilket ben de ska stĂ„ pĂ„. Nu Ă€r visserligen rubrikerna borta frĂ„n indexsidan; men i morse stod först en rubrik om typ "Facebook hĂ„ller koll pĂ„ dig – efter att du loggat ut", bara för att i rubriken under stoltsera med "FĂ„ nya Facebook – före alla andra"... Kan dessutom tillĂ€ggas att i den första rubrikens artikel hade Aftonbladet IQ-inskrĂ€nkt nog möjliggjort för lĂ€sare att kommentera artikeln - men för att kunna kommentera krĂ€vs ett Facebook-konto 😄

I övrigt tycker jag att idén om att skapa ett "tomt", privat Facebook-konto lÄter rimligt, om man nu Àr rÀdd för att visa sina spellistor för andra lyssnare.

Postat

Du förvÀxlar anonymitet och integritet. Om jag tillÄter mig att vulgÀrargumentera; vill du vara vÀnlig, Claes, att lÀnka till en nakenbild pÄ dig sjÀlv, sÄ jag fÄr se hur du ser ut? AjdÄ, inte det. Men du Àr ju redan pÄ internet, sÄ du har lagt av med det dÀr modetjafset om integritet?

• Gilla 1
Postat

Du förvÀxlar anonymitet och integritet. Om jag tillÄter mig att vulgÀrargumentera; vill du vara vÀnlig, Claes, att lÀnka till en nakenbild pÄ dig sjÀlv, sÄ jag fÄr se hur du ser ut? AjdÄ, inte det. Men du Àr ju redan pÄ internet, sÄ du har lagt av med det dÀr modetjafset om integritet?

Nej, jag förvÀxlar ingenting - men media gör. Man överanvÀnder integritetsbegreppet och lÄter det spilla över pÄ sÄdant som inte alls handlar om integritet.

Sorry - men jag har inga funderingar pÄ att vika ut mig och lÀgger dÀrför inte heller upp nÄgra sÄdana bilder (i enlighet med vad jag skrev innan, angÄende vad man vÀljer att lÀgga upp eller inte), men om folk vet vilken musik jag lyssnar pÄ, vilka filmer jag gillar att se, vilka turistmÄl jag har besökt, vilka teaterförestÀllningar jag har sett, vilka fabrikat jag gillar, vilka mina FB-vÀnner Àr, vilket politiskt parti jag tillhör eller vilken religiös ÄskÄdning jag har, rör mig inte i ryggen eftersom jag aldrig Àr hemlig med sÄdant. Jag kan aldrig se sÄdant som integritetskrÀnkande, eftersom jag ju sjÀlv vÀljer att skylta med det.

Postat

Men det dÀr verkliga hotet kommer aldrig dyka upp, det kommer smyga sig pÄ. Det smyger redan.

Att du kan vara sÄ urbota naiv. Ingen som sÀtter personlig integritet inom citattecken förtjÀnar nÄgon.

• Gilla 1
Postat

Men det dÀr verkliga hotet kommer aldrig dyka upp, det kommer smyga sig pÄ. Det smyger redan.

Att du kan vara sÄ urbota naiv. Ingen som sÀtter personlig integritet inom citattecken förtjÀnar nÄgon.

Citattecken anvÀnde jag för att markera att det Àr ett begrepp som anvÀnds alldeles för ofta och dÀrför blir urvattnat.

Jag ger dÀremot inget för alla domedagsprofeter som skriker i högan sky varje gÄng FB gör nÄgon förÀndring. Man vÀljer som sagt sjÀlv vad man vill offentliggöra genom att skriva om det.

Tycker snarare att det Ă€r tragiskt med folk som överreagerar och stĂ€ndigt tror att "1984" lurar runt hörnet. 😏

Postat

Nej, jag förvÀxlar ingenting - men media gör. Man överanvÀnder integritetsbegreppet och lÄter det spilla över pÄ sÄdant som inte alls handlar om integritet.

Sorry - men jag har inga funderingar pÄ att vika ut mig och lÀgger dÀrför inte heller upp nÄgra sÄdana bilder (i enlighet med vad jag skrev innan, angÄende vad man vÀljer att lÀgga upp eller inte), men om folk vet vilken musik jag lyssnar pÄ, vilka filmer jag gillar att se, vilka turistmÄl jag har besökt, vilka teaterförestÀllningar jag har sett, vilka fabrikat jag gillar, vilka mina FB-vÀnner Àr, vilket politiskt parti jag tillhör eller vilken religiös ÄskÄdning jag har, rör mig inte i ryggen eftersom jag aldrig Àr hemlig med sÄdant. Jag kan aldrig se sÄdant som integritetskrÀnkande, eftersom jag ju sjÀlv vÀljer att skylta med det.

Orosmomentet som finns hos vissa ligger vÀl inte i att man Àr rÀdd att nÄgon ska fÄ reda pÄ vad ens guilty pleasures Àr. Snarare sÄ Àr det vÀl att alla smÄbitarna samlas ihop och bildar en tydlig bild av vem man Àr. Det stora sorlet blir till en karta. Jag har inga problem med att folk kan kolla vilka mina mest lyssnade artister pÄ last fm Àr eller att jag gillar seinfeld, men nÀr man vet det tillsammans med allt annat sÄ Àr det för mig inte sÄ konstigt att en del vÀljer att lÀmna facebook. DÀrför Àr jag inte sÀrskilt mÄn om att facebook börjar integrera saker i stil med spotify (och vice versa) eftersom det ökar kontrollen över en. Jag vill inte att grannen ska sitta med kikare och kolla pÄ mig nÀr jag ska vÀlja skiva och lika lite vill jag att facebook ska veta det. Hade jag fÄtt vÀlja hade facebook varit just facebook och inte nÄgonting mer. Inte ett login pÄ IMDb, Spotify, Aftonbladet, eller vad det nu kan tÀnkas vara.

Postat
Man vÀljer som sagt sjÀlv vad man vill offentliggöra genom att skriva om det.

Tror du att det Àr det som Àr problemet sÄ har du ju missat hela problemformuleringen.

Postat

Tycker snarare att det Ă€r tragiskt med folk som överreagerar och stĂ€ndigt tror att "1984" lurar runt hörnet. 😏

Faktum Àr ju att vi redan Àr dÀr, om Àn i mindre skala. Det Àr inte bara fruktan för vad som komma skall, vi har redan FRA, nakenskanning pÄ flygplatser, Ipred, övervakningskameror i varenda hörn, mm.

Rent mjöl i pÄsen-argumentet Àr inget argument, om man inte inser det har man knappast lÀmnat geggamojjestadiet och förtjÀnar inte att tas pÄ större allvar i en debatt Àn vilken fyraÄring som helst.

En klapp pÄ huvet kan du fÄ.

hedgebrook001.jpg

• Gilla 4
Postat

🙂 Tacka vet jag fax och skrivmaskin!

Lite i denna diskussion pÄminner en aningens i vissa delar av den del av utvecklings-psykologin som man lÀste pÄ pedagogutbildningen. Dvs. dÄ ungdomar i yngre tonÄren trodde att just deras handlande uppmÀrksammades av alla. Endel av dessa ungdomar blir dock deprimerade dÄ dom till slut inser att allt inte kretsar runt dom och deras handlande... Lite sÄ tycker jag ocksÄ att det har blivit med hysterin runt internet, Ä i detta fall, FB...

Sitter man pÄ allvar och Àr oroad över att nÄn samlar in uppgifter pÄ vilka ljudkort man har köpt, Äsikter man debatterat, lÄtar pÄ spotify man lyssnat pÄ, hur konsistensen pÄ morgonens toalett blev osv, bör man vÀl ta sig en funderare pÄ om man verkligen ska anvÀnda gratistjÀnsten FB.

Som tidigare skrivits, skaffa dÄ ett fake-konto och hooka upp allt som har med andra program/sidor och FB, att göra.

TÀnk bara sÄhÀr. Att interagera pÄ FB Àr som att sitta i en fullsatt tunnelbana och snacka högt i telefon med högtalarfunktionen inkopplad...

• Gilla 3
Postat (redigerat)

Dingbats: Din "argumentationsteknik" kĂ€nner jag till sedan tidigare trĂ„dar, sĂ„ jag tar faktiskt ingenting som du skriver pĂ„ allvar. För mycket "vargen kommer" och dĂ„liga försök till idiotförklaringar av dina kontrahenter frĂ„n din sida, helt enkelt. Kom igen nĂ€r du har lĂ€mnat sandlĂ„dan. 😏

Umemagnus: Kunde knappast ha sagt det bĂ€ttre sjĂ€lv! 🙂

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.