Jump to content
Annons

"Kompressor är för barn"


Linus

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=esmo1BxNkjI#t=16m15s

Bruce Swedien häller tändvätska på öppen eld.

The excitement of the groove is all in the transient response of your mix' date=' and I'll do...

well, for instance - I'm a nut about [b']not[/b] using compression in a mix!

 

That is what I'm saying about that, compression is for kids.

So think about that for a second then you... An insight how I feel about transient response.

Smaka på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Tape funkar mer som limiter, trycker man inte till tapen så är den dynamisk och fin den med.

Utan att tittat på avsnittet så har jag svårt att tro att Bruce inte skulle lira in med kompressor... i mix kanske han struntar i att komprimera men jag ger mig den på att en gammal räv som han spelar in med kompressor, men men vad vet jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem bryr sig? 😲

Jag använder vad jag känner för i mina egna mixar. Tycker det är hyfsat ointressant vad s.k. experter tycker är bra ljud hit och dit.

Ska kolla på filmen nån gång om jag orkar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaka på den.

I.e. "Vill du hålla dig ung och hänga med din tid - använd fett med kompressor. Vill du dra ut maximalt antal stålar ur dina jobb från forntiden; odla myten om dig själv, snöa in på halvsanningar och vräk på med saker som får uppmärksamhet"? 😛

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

De som väljer att slå ifrån sig det Bruce Swedien berättar kommer inte heller att lyckas som studiotekniker.

Jag tror att ex. vis Eric Prydz "could not care less" about Bruce Swediens fabuleringar...

Btw, nån som orkar/kan lista musik som "kräver" mycket kompression (i.e. där det inte låter "rätt" utan extrem kompression)?

Min poäng; vissa saker kräver givetvis kompression (och vissa MYCKET kompression).

Men, sen har ju Fredrik givetvis rätt i att en symfoniorkester (btw, har Bruce spelat in symfoniorkestrar över huvudtaget?) inte heller skulle låta "rätt" med kompressor (kanske det som gör att symfoniorkestern i Metallicas S&M låter så "menlös" och "onödig"?)...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska spela in en symfoniorkester finns det inte flera vägar
Jaså, inte det? Du hinner inte plocka fram mikrofonerna innan tillvägagångssättet skiljer sig åt från person till person. Bara en sådan sak som uppmikningsteknik med A/B, X/Y, ORTF, MS, NOS etc.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska spela in en symfoniorkester finns det inte flera vägar och det är där all musik har sin början. 🙂

Hahaha, japp. Åtminstånne för symoniorkesterns del. Brukar föranledas av en rörelse från dirigenten... Å alldeles efter det så brukar det komma musik. Oftast längst uppifrån på partituret.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bob Clearmountain sa nåt liknande, inte att kompressorer är för barn men att han bara använder dem för effektens skull och aldrig för nivåer. Där är han hellre regelryttare.

Sen är det ju en smaksak. Swedien i all ära, men jag har hört CLA-mixar som sitter bra mycket mer i linje med det sound jag eftersträvar än vad Swedien gjort. Det är "the nature of the beast", ljudkvalité är subjektivt och det spelar ingen roll hur många skivor du mixat och hur många exemplar de skivorna sålt, det ger fortfarande inte dej en "riktigare" uppfattning om vad som låter "bra". En mer välgrundad och påläst uppfattning, säkerligen, med många argument och egna erfarenheter, men den är lik förbannat fortfarande subjektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jaså, inte det? Du hinner inte plocka fram mikrofonerna innan tillvägagångssättet skiljer sig åt från person till person. Bara en sådan sak som uppmikningsteknik med A/B, X/Y, ORTF, MS, NOS etc.

Hej Linus! 🙂

Haka inte upp dig på stereobilden. Om du tänker dig hur dynamiken och klangen i instrumenten upplevs framför en orkester så är det högsta prioritet att det bevaras. Transienterna komprimerar man inte utan man placerar istället mickarna där det låter bäst. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" (Citat: Farbror Barbro)

Tycker det ligger mycket i det här fast jag inte orkade lyssna lång stund på det supersega mumlandet. Så fort man komprimerar sabbar man ljuden mer eller mindre. Spelar ingen rill om det är världens dyraste kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort man komprimerar sabbar man ljuden mer eller mindre.

nejdå

gå inte på alla floskler som folk häver ur sig

så fort du spelar in förändrar du upplevelsen du hör live med öronen

det behöver inte alls bli sämre för att man minskar dynamiken - tvärtom kan det lyfta rejält

allt hänger på hur det låter live och resultatet in kontra det du vill ha ut som färdigt resultat

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort man komprimerar sabbar man ljuden mer eller mindre. Spelar ingen rill om det är världens dyraste kompressor.

Jag ser kompression som en del av hantverket. Och det handlar om rätt verktyg vid rätt tillfälle i lagom mängd. Det är då det blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

En borrmaskin kan också sabba en hel vägg mer eller mindre - men om man känner till materialet i väggen, överväger typ av borr, väljer en lämplig storlek på borren och borrar lagom djupt så är det ett utmärkt verktyg.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...