Jump to content
Annons

Funkigt värre!


Jamolir

Helt enkelt vad tycks??  

19 röster

  1. 1. Helt enkelt vad tycks??

    • 5. Coolt!
      4
    • 4. Bra för att vara du...
      2
    • 3. Njaa
      4
    • 2. Men plz..
      2
    • 1. Amagad!
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Funked me up

ARTIST/GRUPP:Jag själv

GENRE:Funk/Soul/Disco

LÅTLÄNGD:1 min

KOMPOSITÖR:Marcus

PRODUCENT:Marcus

EV. MEDVERKANDE:Marcus

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT:mp3

STORLEK: 893k

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:Låtlänk.. Välj "Funked me up"

Jösses! Satt med Logic innan idag.. Jag som troget Protools fan har ju haft svårt för Logic och Cubase mm.. Men fick en kick av att sitta och leka med samplingarna ifrån Garageband. Trummor, blås, bas och en gura är samplade sen för att ge det lite liv så la jag på ett Rhodes, en orgel och dubbade två gitarrer..

Det är bara en refräng än men det blir kanske mer sen..

Enjoy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 124
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Man kan ju inte säga nåt alls eftersom bara är samplade grejer.

Ungefär som att lägga ut en låt från Dance EJ och låta folk säga vad dom tycker 😛

iaf enligt min mening.

Så spela om instrumenten själv eller be nån polare lägga dom live åt dig.

Den här låten kan ju alla som kan lägga loopar efter varandra göra 🙂

EDIT: Plus lira gura 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Man kan ju inte säga nåt alls eftersom bara är samplade grejer.

Ungefär som att lägga ut en låt från Dance EJ och låta folk säga vad dom tycker 🙂

iaf enligt min mening.

Så spela om instrumenten själv eller be nån polare lägga dom live åt dig.

Den här låten kan ju alla som kan lägga loopar efter varandra göra 🙂

EDIT: Plus lira gura 🙂

lyssna inte på lavrell, han käkade tre (!) skålar drygsoppa idag, så han är inte sig själv.

Fint blås och beats. Lite sång så tycker jag det skulle vara fint. fortsätt jobba! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Den här låten kan ju alla som kan lägga loopar efter varandra göra

Låt mig gissa:

-Musik som spelas på gitarr är finare än musik som spelas på dator?

-Det är tjusigare att spela elbas än att programmera elbas?

Är det så, Lavrell?

Finns det något mer irriterande än musiker som på något vis tror att det är hur musiken kom till som är det viktiga, snarare än hur det låter?

"Det här kan vem som helst göra."

Jaha. Och om så vore fallet - vad spelar det för roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här låten kan ju alla som kan lägga loopar efter varandra göra

Låt mig gissa:

-Musik som spelas på gitarr är finare än musik som spelas på dator?

-Det är tjusigare att spela elbas än att programmera elbas?

Är det så, Lavrell?

Finns det något mer irriterande än musiker som på något vis tror att det är hur musiken kom till som är det viktiga, snarare än hur det låter?

"Det här kan vem som helst göra."

Jaha. Och om så vore fallet - vad spelar det för roll?

Ja, jag är musikerskadad jag vet 🙂

Men jag har nåt emot att bara lägga upp loopar från ett program och kalla det en ny låt.

Men detta är min högst personliga åsikt så ni (läs Nattvaktaren) behöver ju inte ta åt er så förbaskat 😛

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Låter skitbra!

Crimejazz när den är som grymmast.

Jag fattar inte riktigt vad Lavrell menar med det där...

Dyngsoppan måste ha varit gammal eller nåt.

Alltså, Lavrell är ju inte såå bra på att spela själv, det här är mycket bättre än vad Lavrell kan spela själv ju.

Kanske dags att Lavrell lär sig sampla, eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter skitbra!

Crimejazz när den är som grymmast.

Jag fattar inte riktigt vad Lavrell menar med det där...

Dyngsoppan måste ha varit gammal eller nåt.

Alltså, Lavrell är ju inte såå bra på att spela själv, det här är mycket bättre än vad Lavrell kan spela själv ju.

Kanske dags att Lavrell lär sig sampla, eller nåt.

Jojo, om han hade samplat det själv så visst men detta är Apple-loops som ingår i Logic när man köper det. Färdiga loopar som bara är att kopiera in i Arrangefönstret och vips så har man en låt 🙂

så fördöm inte om du inte vet fakta

Gitarrerna spelar jag lika bra när du vill men det hör inte till själva grejen, min poäng är att jag tycker det är rätt okreativt att bara klippa och klistra lite och vips så har man en låt men som sagt: Jag är musikerskadad och erkänner det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Låter skitbra!

Crimejazz när den är som grymmast.

Jag fattar inte riktigt vad Lavrell menar med det där...

Dyngsoppan måste ha varit gammal eller nåt.

Alltså, Lavrell är ju inte såå bra på att spela själv, det här är mycket bättre än vad Lavrell kan spela själv ju.

Kanske dags att Lavrell lär sig sampla, eller nåt.

Jojo, om han hade samplat det själv så visst men detta är Apple-loops som ingår i Logic när man köper det. Färdiga loopar som bara är att kopiera in i Arrangefönstret och vips så har man en låt 🙂

så fördöm inte om du inte vet fakta

Gitarrerna spelar jag lika bra när du vill men det hör inte till själva grejen, min poäng är att jag tycker det är rätt okreativt att bara klippa och klistra lite och vips så har man en låt men som sagt: Jag är musikerskadad och erkänner det!

Jojo.

& dina ackordrundor hade vart jättebra om du hade hittat på dom själv.

Jag fördömer ingen som inte fördömer allt det jag står för när det gäller musik. Jag har klippt & klistrat till mig mitt uppehälle.

& bli inte aggresiv nu, kompis. Jag har en Takaminesäker väst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir absolut inte aggressiv 🙂

Alla har olika sätt att göra musik på, sen att inte jag tycker att jag skulle få ut så mycket av att göra en låt med apple-loopar är ju min egna åsikt 🙂

Jag begrundar ju min åsikt på att jag själv spelar instrument och tycker därför musik blir mer levande om en människa suttit och lirat det jag lyssnar på 🙂

Peace Danny, va liksom inte menat som något negativt mot er som samplar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lavrell menar är att om man köper 1/4 jordgubbspaj, 1/4 hallonpaj, 1/4 blåbärspaj och 1/4 chokladpaj och sätter ihop dom till en paj så har man ju inte själv bakat en jordgubbs-hallon-blåbärs-chokladpaj 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag begrundar ju min åsikt

Jo.

det är nog läge för det.

Kan du nånsin någon gång inte låta dryg?

Testa att vidga dina vyer och fatta att det finns en värld utanför din egen?

Du kör verkligen stenhårt på din "jag har kommit längst och sålt flest skivor och därför vet jag allt"-attityd. Droppa skiten och kom in i matchen.

Alla är inte som du och tur vore väl det, vad skulle du då sampla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Alla är inte som du och tur vore väl det, vad skulle du då sampla?

The sound of silence

Edit; & sälja guld

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Edit; & sälja guld

Du är omöjlig 🙂

jaja, lycka till med attityden 🙂

Tack!

Ska bara kolla med Perdefenition om jag vann...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... Detta är ju inget sätt jag gör musik på i vanliga fall. Men den här gången prövade jag "lekmans sättet" och blev ganska förvånad över hur bra det lät.. Om jag inte hade berättat hur jag hade gått tillväga, skulle det då ha låtit bättre i dina öron Lavrell?? Om man skall hår dra det så är det ju samma sak att "dra en loop till Arrange fönstret" som att sitta och programmera ett trumspår i två timmar..

Men jag förstår vad du menar och håller delvis med.. Fram tills idag förbannade jag också det här sättet att jobba på för att man "skapar" ju inte musik... Men det är ju faktiskt det man gör.. Sen att det inte är jag som fysiskt spelar basgången spelar ju mindre roll för den basgången har ju blivit spelad säkert 10 000 gånger innan den hittade in i Apple Loops bibliotek så att det hade ju inte varit min basgång ändå...

För övrigt så spelade jag in tre gitarrer på låten plus att jag spelade Rhodes och Hammond själv så det är inte bara "drag & drop" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... Detta är ju inget sätt jag gör musik på i vanliga fall. Men den här gången prövade jag "lekmans sättet" och blev ganska förvånad över hur bra det lät.. Om jag inte hade berättat hur jag hade gått tillväga, skulle det då ha låtit bättre i dina öron Lavrell?? Om man skall hår dra det så är det ju samma sak att "dra en loop till Arrange fönstret" som att sitta och programmera ett trumspår i två timmar..

Men jag förstår vad du menar och håller delvis med.. Fram tills idag förbannade jag också det här sättet att jobba på för att man "skapar" ju inte musik... Men det är ju faktiskt det man gör.. Sen att det inte är jag som fysiskt spelar basgången spelar ju mindre roll för den basgången har ju blivit spelad säkert 10 000 gånger innan den hittade in i Apple Loops bibliotek så att det hade ju inte varit min basgång ändå...

För övrigt så spelade jag in tre gitarrer på låten plus att jag spelade Rhodes och Hammond själv så det är inte bara "drag & drop" 🙂

Jo jag vet 🙂 absolut inget menat mot dig på nåt sätt. Hoppas du inte tog det så 🙂

Hade du inte skrivit att det va en Apple-loop hade jag självklart tyckt att det va grymt lirat av musikerna som jag trodde hade lirat det =)

Hade det kommit fram sen att det va Apple-loopar hade jag blivit lite besviken ...

Jaja, du förstår iaf hur jag tänker eftersom du också spelar instrument 🙂 men Apple-loops är ju ett bra verktyg för att slänga ihop idéer och få inspiration av precis som du gjort. Sorry om jag är lite för "musiker" av mig men det va ju inte riktat mot dig 😮

Lycka till med all musik 🙂

EDIT: Tog bort en del av inlägget eftersom jag fick ett PM med ett förlåt i från Danny Cort. Schysst agerat Danny. Allt är förlåtet 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Det lavrell menar är att om man köper 1/4 jordgubbspaj, 1/4 hallonpaj, 1/4 blåbärspaj och 1/4 chokladpaj och sätter ihop dom till en paj så har man ju inte själv bakat en jordgubbs-hallon-blåbärs-chokladpaj 🙂

Bra liknelse tycker jag, och jag håller med. Det där är eJay för mig, och de flesta här verkar inte tycka eJay klassas som "att göra musik". Vilket man å andra sidan kan ifrågasätta... om det nu är resultatet som räknas och inte hur man når dit, varför räknas inte eJay-alster då? Var går gränsen mellan att DJ:a och göra musik? Och är det skillnad på att "göra" och "komponera"?

Jag bara undrar, lixom. Jag bara undrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg tycker man kan skapa musik som man vill, det är inte bara resultatet som räknas dock, utan också känslan man får av att skapa. Av min egen erfarenhet så är denna känsla, (vilken e grunden till att jag i huvudtaget håller på med musik), som starkast när den framställs live ihop med duktiga musiker. Det allra bästa är då gruppen är så tight att man "känner" vad de andra i gruppen upplever och kan i stunden med hjälp av improvisationstekniker skapa musik.

Förstår man hur instrumenten och framförallt musiken fungerar rent teoretiskt och gärna praktiskt är detta kunskap som utökar ens möjlighet att göra musik, tror jag, ungefär som att ha ett större ordförråd och förstå grammatik, så blir berättelsen bättre... givetvis finns det en konstnärlig förmåga som måste inkluderas.

/zeb

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv ritar jag vågformerna från grunden med gåspenna på ett pergament för att få den där riktiga analoga känslan. Och ja, även jag har fallit föga för den digitala tekniken och scannar nu mera in rullarna och mixar i datorn, vilket jag skäms lite för. Men resultatet känns ändå ganska äkta. Och jag slipper räkna amplituder i 10 år för att få till dendär perfekta mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv ritar jag vågformerna från grunden med gåspenna på ett pergament för att få den där riktiga analoga känslan. Och ja, även jag har fallit föga för den digitala tekniken och scannar nu mera in rullarna och mixar i datorn, vilket jag skäms lite för. Men resultatet känns ändå ganska äkta. Och jag slipper räkna amplituder i 10 år för att få till dendär perfekta mixen.

🙂

Har du provat att printa ut noter på hålkort och sen trycka in hålkorten i klaviaturet? Det känns oxå lite analogt faktiskt. Om än fejkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr kunde jag inte lyssna på låten eftersom den inte gick att ladda hem först.

Men jag håller med Lavrell om att klipp-och-klistra musik begränsar det kreativa alldeles för mycket hos musikern. Det blir att datorn gör musik istället för man själv. Men musik är det ju helt klart ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Men jag håller med Lavrell om att klipp-och-klistra musik begränsar det kreativa alldeles för mycket hos musikern. Det blir att datorn gör musik istället för man själv.

men jag VILL ha just DEN presets-loopen.

det verkar finnas någon slags konflikt mellan fin- och fulkultur. Att Jamolir skulle vilja byta ut samplingarna och låta någon lägga en RIKTIG gitarr förstår jag inte.

Respekt till alla som gör musik innerligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med Lavrell om att klipp-och-klistra musik begränsar det kreativa alldeles för mycket hos musikern. Det blir att datorn gör musik istället för man själv.

Färdiga loopar, bara att kombinera som vill ha dom, är musik det med. Det kanske inte är Jamolir som gjort musiken i egentlig mening, men någon ansvarar ju för riffen, groovet, svänget i apple-looparna också. En sorts snyggt förpackad kreativitet. Det kan väl inte bli mindre äkta för det, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Vad är äkta musik då? Något som förmedlar en känsla? Något som spelas med analoga instrument? Något som är nyskapande? Eller helt enkelt bara något som tilltalar lyssnaren?

Jag jämför väl loop-klistrandet med en konstnär som målar tavlor med simpla solnedgångar eller färgglada blommor. Visst det kan vara trevligt att titta på, men det är inte mycket mer än så. Det finns inget djup i det, inget som gör att jag skulle vilja se på tavlan igen, begrunda den från olika perspektiv. Eller ens hänga den på väggen.

På samma sätt kan sådanhär musik vara svängig och dansvänlig, och funka för just det ändamålet. Men det är ytterst sällan som det lyckas förmedla någon känsla från låtskrivaren/musikern till lyssnaren. Det finns inget som får mig att vilja lyssna på musiken. Kanske dansa till den, men inte sitta ner och lyssna på den.

Och ja det är väl just det. Sådan musik finns det ett överflöd av. Fantasilösa takter som går att svänga sina lurviga till. Och det är något som de flesta med grundläggande musikalisk kunskap kan skapa i sömnen. Det är liksom inget märkvärdigt med det, och det är sällan som det är något kreativt skapande med i bilden. Snarare en rutinprocess.

Men det finns några ytterst få personer i genren som faktiskt är kreativa och nyskapande. Men det är ett ytterst fåtal.

Förmedlar denna låten känslor på något vis? Inte det minsta. Det är tråkigt och livlöst.

Är det på något sätt kreativt? Får det mig att lyfta på ögonbrynen? Nej.

Svänger det? Ja.

Men å andra sidan finns det så mycket annan bra musik som faktiskt både svänger och förmedlar något till mig. Och det kan tillåmed vara nyskapande och kreativt.

Vilket väljer jag att lyssna på?

Vad som törnar emot hos mig är att få höra att vissa av mina låtar - i egenskap av att de är samplingsbaserade - verkar vara mindre värda. Utan att du har hört dem?

Smak är en subjektiv värld, så tyck det i all ära. Men det är sorgligt fördomsfullt.

tack för smakuppfostran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jämför väl loop-klistrandet med en konstnär som målar tavlor med simpla solnedgångar eller färgglada blommor.

I så fall jämför jag snarare loop-klistrandet med en inredningsdesigner som använder sig av redan målade tavlor (och andra objekt) för att pyssla ihop ett helhetskoncept som tilltalar betraktaren/besökaren. Precis som man klistrar redan gjorda loopar för att tilltala lyssnaren.

edit: Jamolir, sorry att vi snor din tråd så här... 😛

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...