Jump to content
Annons

Funkigt värre!


Jamolir

Helt enkelt vad tycks??  

19 röster

  1. 1. Helt enkelt vad tycks??

    • 5. Coolt!
      4
    • 4. Bra för att vara du...
      2
    • 3. Njaa
      4
    • 2. Men plz..
      2
    • 1. Amagad!
      1


Recommended Posts

Annons
  • Svar 124
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har väl inte kommit och moraliserat? Jag har uttryckt vad JAG PERSONLIGEN uppskattar i musik. Att det sen finns andra som inte håller med mig är jag fullt medveten om. Men det är väl betydligt bättre att säga "Nej, dethär tycker jag inte om pga den och den anledningen." istället för att säga "Fyfan vad detta suger!".

Jag programmerade musik i basic på min gamla Sord M5 när jag var 5-6 bast och har fortsatt med den kombinationen sen dess. Men det betyder inte att jag hängivet älskar all musik som görs med hjälp av datorer. Precis som jag inte gillar all musik som görs med gitarr trots att jag själv spelar gitarr.

Att du råkar ha något mot mig personligen hindrar mig fortfarande inte från att uttrycka mina åsikter. Jag tänker inte vika undan och försvinna bara för att du har satt det som uppgift att få bort alla som inte delar dina åsikter eller råkar ha förmågan att skriva inlägg som är längre än två meningar.

Men detta forum handlar trots allt om musik i största allmänhet. Inte bara om att göra musik med hjälp av datorer. Så isåfall tror jag att det är du som hamnat lite fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är äkta musik då? Något som förmedlar en känsla? Något som spelas med analoga instrument? Något som är nyskapande? Eller helt enkelt bara något som tilltalar lyssnaren?

Jag jämför väl loop-klistrandet med en konstnär som målar tavlor med simpla solnedgångar eller färgglada blommor. Visst det kan vara trevligt att titta på, men det är inte mycket mer än så. Det finns inget djup i det, inget som gör att jag skulle vilja se på tavlan igen, begrunda den från olika perspektiv. Eller ens hänga den på väggen.

På samma sätt kan sådanhär musik vara svängig och dansvänlig, och funka för just det ändamålet. Men det är ytterst sällan som det lyckas förmedla någon känsla från låtskrivaren/musikern till lyssnaren. Det finns inget som får mig att vilja lyssna på musiken. Kanske dansa till den, men inte sitta ner och lyssna på den.

Och ja det är väl just det. Sådan musik finns det ett överflöd av. Fantasilösa takter som går att svänga sina lurviga till. Och det är något som de flesta med grundläggande musikalisk kunskap kan skapa i sömnen. Det är liksom inget märkvärdigt med det, och det är sällan som det är något kreativt skapande med i bilden. Snarare en rutinprocess.

Men det finns några ytterst få personer i genren som faktiskt är kreativa och nyskapande. Men det är ett ytterst fåtal.

Förmedlar denna låten känslor på något vis? Inte det minsta. Det är tråkigt och livlöst.

Är det på något sätt kreativt? Får det mig att lyfta på ögonbrynen? Nej.

Svänger det? Ja.

Men å andra sidan finns det så mycket annan bra musik som faktiskt både svänger och förmedlar något till mig. Och det kan tillåmed vara nyskapande och kreativt.

Vilket väljer jag att lyssna på?

Lektion 1

detta är inte roligt att läsa av någon som vill ha feedback på en låt man gjort

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det inte är roligt? Men det är min uppriktiga åsikt.

Personlig uppskattar jag uppriktighet framför att inte säga något alls.

Jag är tacksam över all negativ kritik jag fått. Den har lärt mig väldigt mycket.

Jag uppskattar mycket hellre en kommentar från en person som verkligen menar vad den säger, oavsett om den är positiv eller negativ, än från någon som är överdrivet positiv till allt.

Bara man inte går in för att trackasera någon eller hacka ner på personen bara för sakens skull så tycker jag att negativ kritik är något att uppmuntra till det med.

Det finns en anledning varför röstningsfunktionen går från 1 till 5 inte sant? Det vore väl kanske lite menlöst om den gick från 4 till 5?

Hade det varit hans låt "Slice of heaven" så hade jag gett honom betydligt bättre kritik.

Och sen hör det ju till saken att 95% av det inlägget handlade om diskussionen som uppstod omkring låten och inte om själva låten.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bättre att inte tycka någonting om man inte hajjar musiken som det gäller och kanske spara sina inägg till den musik man förstår och kan ha konstruktiv kritik till som förbättrar och kanske vägleder producenten i rätt rikning

Redigerat av Reason
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...