Jump to content
Annons

Funkigt värre!


Jamolir

Helt enkelt vad tycks??  

19 röster

  1. 1. Helt enkelt vad tycks??

    • 5. Coolt!
      4
    • 4. Bra för att vara du...
      2
    • 3. Njaa
      4
    • 2. Men plz..
      2
    • 1. Amagad!
      1


Recommended Posts

Vad som törnar emot hos mig är att få höra att vissa av mina låtar - i egenskap av att de är samplingsbaserade - verkar vara mindre värda. Utan att du har hört dem?

Smak är en subjektiv värld, så tyck det i all ära. Men det är sorgligt fördomsfullt.

tack för smakuppfostran.

Men snälla du. Jag sa vad jag tyckte, inte vad jag anser att alla andra tycker eller ska tycka.

Och på vilket sätt är jag fördomsfull?

Jag laddade ner låten trots att jag visste att den var loopbaserad. Bara för att kunna bilda mig en uppfattning om den innan jag yttrade mig. Är det fördomsfullt?

Jag säger att det faktiskt finns dem som är väldigt kreativa med dessa verktyg med. Men det är sällan jag hör något sådant. För det krävs lika mycket, om inte mer talang som i vilken annan genre som helst. Däremot är det en väldigt enkel genre att börja med eftersom man inte behöver kunna nånting för att det ska "låta bra".

Hur imponerad skulle du bli om jag gjorde en låt i Band-in-a-box genom att ploppa in lite väl valda ackord? Eller satte igång kompmaskinen i någon keyboard och kallade det för en låt?

Det finns ju olika nivåer på det hela. Det är en konst att leta igenom hundratals skivor för att hitta fraser och beats som passar ihop. Men här pratar vi om färdigpacketerade loopar som bara är att slänga ihop.

Och jag skulle vilja skilja på loopbaserad musik och samplingsbaserad. Det behöver inte betyda samma sak.

Jag har inte dömt ut din musik. Det vore väl dumt att göra när jag inte ens lyssnat på den?

Men i ärlighetens namn. Skulle du inte vara det minsta fördomfull om jag sa att jag gjorde dansbandsmusik? (eller vad för genre du nu kan tänkas ogilla större delen av)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 124
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

maxmaxmax (oregistrerad)
Vad som törnar emot hos mig är att få höra att vissa av mina låtar - i egenskap av att de är samplingsbaserade - verkar vara mindre värda. Utan att du har hört dem?

Smak är en subjektiv värld, så tyck det i all ära. Men det är sorgligt fördomsfullt.

tack för smakuppfostran.

Och på vilket sätt är jag fördomsfull?

det här var inte min låt, men precis som jamolir spelar jag också samplingsbaserad musik.

Och du säger väldigt många negativt värdeladdade ord ang. samplingsbaserade låtar. därför.

Jag har inte dömt ut din musik. Det vore väl dumt att göra när jag inte ens lyssnat på den?

word!

du kan lyssna på en låt här

så kan du döma ut den för sin samplingsbaserade ondska

Link to comment
Dela på andra sajter

det här var inte min låt, men precis som jamolir spelar jag också samplingsbaserad musik.

Och du säger väldigt många negativt värdeladdade ord ang. samplingsbaserade låtar. därför.

Nu handlade ju diskussionen om hurvida loopbaserad musik var "riktig" musik eller inte?

Därefter sa jag vad jag tyckte om just denna låt. Och jag tyckte den var tråkig och fantasilös. Men det hade jag garanterat tyckt om han så hyrt en orkester och spelat in den med.

Och jag är övertygad om att massor med människor tycker min musik är tråkig och fantasilös trots att den är spelad på strängar, skinn och stämband. Eller kanske tillåmed just därför.

Hur den framförs spelar ju egentligen ingen roll så länge den som gör musiken skiner igenom. Och det är mångdubbelt svårare att göra med loopbaserad musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Och ja det är väl just det. Sådan musik finns det ett överflöd av. Fantasilösa takter som går att svänga sina lurviga till. Och det är något som de flesta med grundläggande musikalisk kunskap kan skapa i sömnen.

Tyvärr inte.

Jag önskar ibland att det vore så eftersom jag har haft äran att jobba med några av dom bästa musiker det här landet har fostrat. Tyvärr så är det ytterst få av dessa (med oändligt mycket mer än "grundläggande musikalisk kunskap") som kan få ett gäng samplingar att svänga. Så fort gitarren (basen, pianot, saxen, trumsetet eller wathever) plockas ur deras händer så händer ingenting. Jag är oerhört imponerad av den här sortens musikskapande & är helt övertygad om att det är den sorten av musiker som kommer krävas i en mycket snar framtid.

Musikern är död.

Musikskaparen lever.

Sen vore det intressant att veta vad Rainydays själv lyssnar på för musik, det kan ju vara så att han (hon) är inne på fel tråd...

För som DD brukar säga, jag recenserar inte musik jag inte kan nåt om. Därför ger jag fan i metaltrådar.

Sov på saken, & skapa några fantasilösa takter som svänger hårdare än detta & du har min respekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör nu här ditt ösregn, den sortens värdelöst moraliserande kring musik och dess former för skapande och framförande kan du ta stoppa någontans där solen inte skiner

Om du verkligen tagit dig tid att kliva ut från din svartvita värld och verkligen läst vad jag skrivit så hade du kanske insett att jag uttryckte min personliga åsikt om vad "riktig" musik är för MIG, och att jag mycket väl kan tycka att elektonisk eller samplingsbaserad musik kan vara bra, men att det krävs så ofantligt mycket mer av den som gör den för att den ska bli personlig. Det krävs verkligen talang för det, och det är något få innehar. Men att slänga ihop lite loopar krävs det ingen nämnvärd talang för.

För MIG så är personligheten i musiken något utav det viktigaste. Musik är ett språk, ett uttrycksmedel. Därför är det viktigt för MIG att det är personen som framför musiken som uttrycker sig genom den oavsett om det är denne själv som skrivit musiken eller någon annan.

Samma anledning som jag ratar kommersiell radiopop, eftersom de producerat bort allt var personlighet heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Samma anledning som jag ratar kommersiell radiopop, eftersom de producerat bort allt var personlighet heter.

& så har du ingen guldskiva på väggen heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

& så har du ingen guldskiva på väggen heller...

😆 nä, och om det är det som krävs för att få en guldskiva så vill jag inte ha någon heller.

det har inte slagit dig att det finns folk som gör musik för musikens skull och inte för pengarna? och nej, det är inte för att de inte har talang nog.

du undrar vad jag lyssnar på? jag lyssnar på allt mellan himmel och jord. jag håller mig inte till specifika genres.

jag har en hel del elektroniskt baserad musik som dyker upp i min playlist jämt och ständigt, ex. amon tobin, boards of canada, the cranes, baxter, aphex twin, björk, bowery electric, frou frou för att nämna några.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det krävs verkligen talang för det, och det är något få innehar.

Yep.

Edit; & guldskiva, det är något som få innehar.

Det som har sålt bäst i Sverige på senaste år är ju Cardigans, Kent, Magnus Uggla, Håkan Hellström & Gyllene Tider/Per Gessle. Man kan ju knappast beskylla deras musik för att vara loopbaserad & utan personlighet...

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du prata om sådant som du INTE tycker är musik

Men lilla söta vännen. Om du tar så illa vid dig så kanske du ska krypa ner under täcket istället.

Jag trodde hela syftet med detta forum var att ge kritik? både positiv och negativ sådan?

och jag trodde hela syftet med diskussionsforum var att diskutera. men jag kanske har missat hela poängen. det kanske går ut på att säga "ja" och nicka tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag pratar om musik. Marknadsföring,pengar och framgång är en helt annan avdelning.

Reality bites.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Reality bites.

Kan vi inte göra såhär istället. Den som har störst penis/bröst skriver helt enkelt bäst musik.

Enklare att mäta centrimetrar än försäljningssiffror. Och det ger ju minst lika bra resultat.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Reality bites.

Kan vi inte göra såhär istället. Den som har störst penis/bröst skriver helt enkelt bäst musik.

Nej.

Den som skriver bäst musik skriver bäst musik & får alltså sina låtar publicerade.

Den som skriver bäst musik skriver bäst musik & får också chansen att arbeta med dom bästa musikerna.

Den som skriver bäst musik skriver bäst musik & kan skriva låtar i olika genrer & med olika redskap.

Den som skriver bäst musik skriver bäst musik & har råd att tillbringa sina dagar i en låtsasvärld långt ute i cyberspace. Medan vårens första tvekande solstrålar speglar sig förnöjt i en guldskimrande skiva lättmetall & kastar sina närande strålar över verkligheten. Den verkligheten där det finns jättemånga olika sätt att uttrycka sin skaparglädje på & inte skylla sina tillkortakommanden i musikskapandet på tjurskallighet & penislängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som skriver bäst musik skriver bäst musik & har råd att tillbringa sina dagar i en låtsasvärld långt ute i cyberspace. Medan vårens första tvekande solstrålar speglar sig förnöjt i en guldskimrande skiva lättmetall & kastar sina närande strålar över verkligheten. Den verkligheten där det finns jättemånga olika sätt att uttrycka sin skaparglädje på & inte skylla sina tillkortakommanden i musikskapandet på tjurskallighet & penislängd.

E du full lr? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Nej.

Den som skriver bäst musik skriver bäst musik & får alltså sina låtar publicerade.

Jag tror verkligen att du behöver komma ut i den verkliga världen och träffa alla de olika sorters musiker som finns.

Visste du tillexempel att det finns en hel del väldigt begåvade låtskrivare och artister som faktiskt själva väljer att inte ge ut sin musik på stora bolag? som faktiskt väljer att ge ut sin musik på små bolag eller göra det själva, som väljer att fixa sina egna turnéer och spela på småställen?

Hehe.

Jag vet.

Jag ger själv ut min musik på små bolag.

Typ Bonnier.

Charmigt att du ordar egna spelningar på småställen. Men jag har alltid haft högre mål än så. När jag var 16-17 år så grejade jag också spelningar på fritidsgårdar & minifestivaler, men kostymen blev liksom för liten. Jag ger ut en betydande del av det jag skriver på små bolag, men det som är intressant för större aktörer kan jag ju inte hålla på för sakens skull, eller hur?

Några av mina bästa vänner är begåvade artister & låtskrivare som ger ut sin musik på små eller egna bolag, men som någonstans behöver backup av bokare & distributionsbolag för att få ut musiken dom älskar tyill den breda publiken

Tyvärr är branschen idag sådan att det går inte att få ut sin musik till den stora masssa via små kanaler, vad massmedia än vill påskina idag när de stora bolagen står inför någon slags kris.

Jag är övertygad om att det inte finns en enda musiker därute som inte vill att resten av världen ska höra deras musik, eller som skulle tacka nej till ett förlags/artistavtal på något av multisarna. När skiten går ner så handlar allting om micken.

Förresten Rainydays; vad är du grym på?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är branschen idag sådan att det går inte att få ut sin musik till den stora masssa via små kanaler, vad massmedia än vill påskina idag när de stora bolagen står inför någon slags kris.

Jag är övertygad om att det inte finns en enda musiker därute som inte vill att resten av världen ska höra deras musik, eller som skulle tacka nej till ett förlags/artistavtal på något av multisarna. När skiten går ner så handlar allting om micken.

För det första talar jag inte om migsjälv. För det andra så finns det gott om människor där ute som faktiskt inte vill vara en del av den branschen du talar om.

Det kanske känns lite skrämmande för dig, men folk har gjort musik så länge de existerat på denhär lilla planeten. Skivindustrin har funnits i vad, drygt 80 år? Vad skulle de med musik till innan dess?

Visst vill de allra flesta att så många som möjligt ska tycka om deras musik. Men väldigt många är faktiskt inte beredda att ta de konsekvenserna som en stor lansering av deras musik har. De föredrar helt enkelt att hålla det på en mindre skala och behålla sin konstnärliga frihet och personliga integritet.

Många av dem blir relativt kända ändå tack vare att fotfolket sprider deras musik vidare.

Är inte det en bekräftelse på att man har talang? Om man slipper trycka ner sin musik i halsen på folk för att de ska köpa ens skivor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Många av dem blir relativt kända ändå tack vare att fotfolket sprider deras musik vidare.

Är inte det en bekräftelse på att man har talang?

Nej.

Det är en bekräftelse på att man är Henrik Berggren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...