Jump to content
Annons

Funkigt värre!


Jamolir

Helt enkelt vad tycks??  

19 röster

  1. 1. Helt enkelt vad tycks??

    • 5. Coolt!
      4
    • 4. Bra för att vara du...
      2
    • 3. Njaa
      4
    • 2. Men plz..
      2
    • 1. Amagad!
      1


Recommended Posts

Annons
  • Svar 124
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Etersom låten är ett kollage, så bör man väl kommentera den som ett sådant.

Det var trevliga samplingar du valt..

Men du borde nog sätta tempot efter samplingarna (adjust tempo... i menyn).

Även om det står ett visst BPM på dem så stämmer det sällan helt.

Man hör väldigt tydligt skarvarna i låten, så det låter verkligen garageband.

Men det svängde bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte bara alla (speciellt två personer och då är inte rainydays inräknad) inse att olika människor har olika smak och att det är fullt förståeligt att man skriver vad man tycker?

Om nån skulle skriva att dom hatar akustisk musik skulle inte jag göra ramaskri och skriva långa inlägg om hur dumma i huvudet dom är. Snarare skulle jag tycka att dom missa nåt men inte uttrycka mig om det.

Punkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Den här tråden urartade för längesen så jag tycker att istället för att bråka om vad som kom först; hönan lr ägget?? (När alla vet att det var tuppen som kom först.. 😎...) Så kan vi istället kasta oss tillbaka i sequencer programmen och fila på våra nya projekt och vara lite kreativa där istället för att slösa energi på att munhuggas och kasta glåpord..

Aiijjt!

/Barnflickan aka Marcus 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte bara alla (speciellt två personer och då är inte rainydays inräknad) inse att olika människor har olika smak och att det är fullt förståeligt att man skriver vad man tycker?

Om nån skulle skriva att dom hatar akustisk musik skulle inte jag göra ramaskri och skriva långa inlägg om hur dumma i huvudet dom är. Snarare skulle jag tycka att dom missa nåt men inte uttrycka mig om det.

Punkt!

word.

och hur orkar ni tjafs om funk, som bara är nåt pinsamt man spelade på gymnasiet och sedan snabbt (förmodligen för sitt eget bästa) lessnade på.

jaja, se inte detta som ett debattinlägg nu för jag orkar inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste du tillexempel att det finns en hel del väldigt begåvade låtskrivare och artister som faktiskt själva väljer att inte ge ut sin musik på stora bolag? som faktiskt väljer att ge ut sin musik på små bolag eller göra det själva, som väljer att fixa sina egna turnéer och spela på småställen?

Det där är ju bara en fattig ursäkt för att de inte kan göra på något annat sätt.

Edit. Ja Danny, du vann.

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur orkar ni tjafs om funk, som bara är nåt pinsamt man spelade på gymnasiet och sedan snabbt (förmodligen för sitt eget bästa) lessnade på.

jaja, se inte detta som ett debattinlägg nu för jag orkar inte...

Jo, nu ska jag tjafsa med dig... 😆

Finns det musikstilar man enbart får gilla när man är gymnasiegrabb? (funk, fusion, Pat M m.m.) Jag har också jammat min beskärda del Em-doriska gymnasiefunk. Det var skoj. Däremot finns det ju massor av bra funk som är kul att lyssna på (James B, Sly, tidiga EWF, AWB...).

Jag är 30 nu och har bredare musiksmak än när jag var 16. Känner ingen press alls att kolla om den musik jag gillar är hipp eller inte.

Mvh,

Inte speciellt funkskadad Nixon

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste du tillexempel att det finns en hel del väldigt begåvade låtskrivare och artister som faktiskt själva väljer att inte ge ut sin musik på stora bolag? som faktiskt väljer att ge ut sin musik på små bolag eller göra det själva, som väljer att fixa sina egna turnéer och spela på småställen?

Det där är ju bara en fattig ursäkt för att de inte kan göra på något annat sätt.

Edit. Ja Danny, du vann.

Kul att göra en edit utan edit. 😳

Ang stora vs. små bolag, din fotnot och lite annat semi-relevant:

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10110079

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att det inte finns en enda musiker därute som inte vill att resten av världen ska höra deras musik, eller som skulle tacka nej till ett förlags/artistavtal på något av multisarna.

Jag har jävligt mycket problem att låta folk höra musiken jag gör. Låter oftast bara vänner jag känner riktigt bra höra mitt och då måste dom tjata länge. Det är många i min omgivning (t.ex. mamman) som väldigt sällan får höra nåt alls.

Jag skulle absolut inte vilja att alla i hela världen fick höra det jag gjort.

Så, nu vet du att det finns musiker som inte känner som du trodde alla gjorde. Ta med dig det i väskan, eller skriv på en lapp och häng på väggen så du inte glömmer.

edit: formulerade om lite

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänner och släktingar är oftast ganska dåligt valda om man vill veta hur ens musik fungerar. Dom är ofta väldigt rädda för att såra en eller nåt, så dom arbetar på högvarv för att säga nåt bra. Fast det blir oftast nåt väldigt ansträngt ;-)

Nej vill man ha lite ärliga åsikter så är det okända människor som gäller (t.ex. på forum som detta), dom kan säga att det låter skit utan att behöva ta några konsekvenser av det :-)

Just det där att inte våga låta allmänheten lyssna på det man gjort är tyvärr ofta en skyddsmekanism för att man har svårt att ta kritik. Att släppa en skiva i hela sverige/världen och sen få den totalsågad kan nog vara ganska traumatiskt, så kan man inte hantera det så är det förståeligt att man låter bli och söker sig till "mindre" kanaler. Inget fel med att göra så, bara man själv är på det klara med varför man gör det (kan ju självklart också vara för att man vill vara exklusiv eller andra orsaker, men det låter mest... tja.. dumt ;-) ). Det finns dock en väldigt bra orsak att ta hand om det mesta själv, och det är att man har fullständig kontroll på vad som händer, vilket kan vara skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med i mycket av det du skriver Arete. Men jag tror också att genom att hålla sig på en någorlunda liten nivå så kan man även behålla mycket av ens ärlighet och skaparglädje. Det finns allt för många människor som förlorat den helt så fort de blivit kända för en stor publik. Det finns även de som givetvis lyckats behålla det, och för dem funkar det ju.

Jag har en regel som jag satt upp för migsjälv "Jobba aldrig för pengar med någonting du tycker riktigt mycket om så länge det inte sker på dina egna villkår"

Jag ser själv i min omgivning så många fotografer, konstnärer, programmerare etc. som helt tappat sin passion för det dom förut älskade, bara för att de börjat jobba med det professionellt på andras villkår.

Jag tror ärligt talat att det vore bättre att behålla sin passion och ta jobb vid en fabrik istället.

Det ligger en hel del i det du säger att man kan vara rädd för kritik och därför dra sig för att visa/spela det man gjort för andra. Men för många räcker det faktiskt också att bara skapa något och sedan lägga undan det. Det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt för det.

Jag skriver själv väldigt mycket poesi. Men det är endast en bråkdel av det jag skriver som jag visar upp offentligt. Det mesta behåller jag för migsjälv, för det är skrivet för min egen skull. Sen finns det andra dikter som jag gärna lägger upp för allmän beskådning, och till och med låter publiceras i böcker.

Det beror helt på i vilket syfte jag gör det.

Så nej. Jag håller inte med om att de som vill hålla saker på en liten skala eller till och med enbart för sigsjälv bara använder det som en dålig ursäkt för att de inte vågar ta steget ut eller för att det dom gör helt enkelt inte är bra nog. Visst, i många fall kan det mycket väl vara så. Men det känns lite nedvärderande för de som faktiskt uppriktigt väljer den vägen för att det känns rätt.

Det är lite tragiskt att så många jämställer musikskapande med att vilja bli känd idag. Det är två helt olika avdelningar tycker jag. Även om de ibland går hand i hand.

hrm, nu skrev jag visst en uppsats igen. shame on me 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst vill man hålla saker privata. Jag har själv skrivit lite poesi, men den håller jag för mig själv. Försökte inte fördöma det på något sätt, jag har stor förståelse för dom som inte ger ut allt dom gör och försöker bli världskända, jag är så själv även om jag försöker komma förbi det. Det finns nämligen något i mig som tycker att det är väldigt egoistiskt att göra kreativa saker som musik/konst/lyrik och sen inte låta någon annan njuta av den. Återigen, desto mer personliga saker det är, desto svårare att låta någon annan ta del av dom.

Att nå ut till andra med sin konst är alltid ett svårt kapitel, och desto personligare desto värre. Desto mindre energi du lagt ner desto lättare är det att skaka av sig kritiken.

Vad det hela kommer tillbaka till är just att man ska vara på det klara med varför man gör saker. Man ska ta ett steg tillbaka och titta på sig själv utifrån. Om musiken är ett sätt för dig att förstå dig själv, så behöver aldrig någon annan höra den. Det finns ingen som kommer att tvinga dig att spela upp den. Men musik som är skriven med någon sorts budskap vill ju ut och förmedla det.

Sent på natten så jag känner mig lite osammanhängande, hoppas ni hängde med :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arete,

Det behöver inte alls vara så att man tycker det är jobbigt att ta kritik. Såg Robert Gustavsson på tv-huset här om dagen som sa att han tyckte det var skitjobbigt med beröm, för man kan liksom inte göra nåt med det, medans han tyckte kritik var skitbra för då kan man göra nåt åt saken.

Personligen har jag inga problem att ta kritik, gillar det på nåt konstigt sätt. Att jag inte skickar musik jag gjort till alla jag känner osv beror på att dom ofta inte lyssnar på musik på samma sätt som jag. Brukar känna mig rätt säker på att vissa inte alls skulle uppskatta det jag gjort och då känns det jävligt utlämnande och vridet att skicka det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur orkar ni tjafs om funk, som bara är nåt pinsamt man spelade på gymnasiet och sedan snabbt (förmodligen för sitt eget bästa) lessnade på.

jaja, se inte detta som ett debattinlägg nu för jag orkar inte...

Jo, nu ska jag tjafsa med dig... 😆

Finns det musikstilar man enbart får gilla när man är gymnasiegrabb? (funk, fusion, Pat M m.m.) Jag har också jammat min beskärda del Em-doriska gymnasiefunk. Det var skoj. Däremot finns det ju massor av bra funk som är kul att lyssna på (James B, Sly, tidiga EWF, AWB...).

Jag är 30 nu och har bredare musiksmak än när jag var 16. Känner ingen press alls att kolla om den musik jag gillar är hipp eller inte.

Mvh,

Inte speciellt funkskadad Nixon

🙂

Sorry.. Blev bara så less.. Ja, det finns bra funk såklart.

[OT]

Förresten, ett musiktips till dig som gillar Pat, Nixon: Kurt Rosenwinkel

[/OT]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...