Jump to content
Annons

Waves demopluggar ballar ur i Cubase


ramoand

Recommended Posts

Jag skaffade en iLok nyckel i tisdags och skaffade demon på Waves CLA Compressors och igår skaffade jag även demon på Musicians 2. Allt funkade bra och satt o mixade en låt igår kväll med demopluggarna. Men när jag öppnar projekten idag så sticker VST Performnace upp i 100% direkt och allt ljud bara hackar, på alla projekt jag har använt nån Wavesplugg. Dom andra funkar bra. Nån som vet varför?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har pratat lite med Waves support och dom påstår att mina projekt är korrupta. Lite märkligt att just alla tidigare projekt som har Waves-pluggar med är korrupta... men å andra sidan så har jag provat att göra nya projekt med Waves-pluggarna idag och det funkar faktiskt bra, än så länge.. Nån annan som har erfarenhet av korrupta Cubase-projekt???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påbörjade ett helt nytt projekt igår och mixade med waves-pluggar och när jag skulle öppna det idag blev det exakt samma sak som tidigare. Så uppenbarligen är det något med Waves-pluggarna som ställer till det. Kan det vara nåt fel på min dator, mitt Cubase eller ligger felet hos Waves-pluggarna??

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att höja latency? Pluggarna kanske kräver för mycket datorkraft...

Finns det valmöjlighet att installera som VST2 eller VST3? För kanske något år sedan, så råkade jag nämligen ut för det med någon plugg, där det funkade om man bara valde att installera som VST2, men inte om man valde VST3 - något som sedan fixades i en ny uppdatering av pluggen, men man vet ju aldrig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att höja latency? Pluggarna kanske kräver för mycket datorkraft...

Finns det valmöjlighet att installera som VST2 eller VST3? För kanske något år sedan, så råkade jag nämligen ut för det med någon plugg, där det funkade om man bara valde att installera som VST2, men inte om man valde VST3 - något som sedan fixades i en ny uppdatering av pluggen, men man vet ju aldrig...

Japp har provat att höja latencyn från 10 ms till 60 ms, o det hjälper inte. Jag kunde öppna projekt A nu och de funkade men så fort jag öppnade projekt B med Waves pluggar så sköt VST Performance i höjden direkt. När jag därefter gick tillbaka till projekt A som blev det samma sak där, 100% i VST Performance.

Minns inte om det fanns valmöjlighet att installera som VST2 eller VST3 men jag tror inte det.

Detta är ju ganska störande faktiskt. Känns inte så kul att köpa dyra pluggar från Waves o så funkar dom inte. Waves är ju så pass etablerade så deras pluggar borde funka bra utan massa buggar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det kanske denormal-problemet som spökar...?

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=6

Hmm kan det kanske vara men jag har ju ingen Pentium IV-processor. Jag menar jag har ju en rätt ny dator som är kraftfull och ska klara av det mesta.

Känns ju lite segt att behöva lägga in den här pluggen som en insert på varje spår i projeket. Det måste ju finnas en annan lösning, eller? Kan det vara så att Waves-pluggarna har nån bugg i koden? Det känns dock ganska otroligt med tanke på att det är många världen över som använder Waves grejer o de måste vara fler än jag som kör på PC och Cubase....

Dom projekt jag har haft problem med nu har varit projekt med kanske 25-30 audiospår utan automation. Tänk då mina andra projekt där jag har kanske 20 instrument-spår med automation och minst lika många audiospår.... Kommer ju aldrig att funka :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte på denormal, det är länge sedan någon CPU hade det problemet. Dessutom är Wavespluggarna av senaste generation.

Det måste absolut vara något som stör Wavespluggarna. Prova att avinstallera all iLok-mjukvara och installera om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte på denormal, det är länge sedan någon CPU hade det problemet. Dessutom är Wavespluggarna av senaste generation.

Det måste absolut vara något som stör Wavespluggarna. Prova att avinstallera all iLok-mjukvara och installera om.

Bara iLok eller även Waves-pluggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har installerat om iLok nu och det hjälpte inte... Fan va frustrerande detta är.. Min demo-tid går ut om 2 dar o jag har ju inte kunnat använda pluggarna mkt. Var väldigt inne på att köpa Waves pluggar för tycker dom låter riktigt bra men verkar det som man får tänka om....... :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i BIOS och kolla efter det i inställningarna för processorn och slå av HT, eller Hyperthreading.

Kan hjälpa...men jag bara chansar. En del har fått lite ökad prestanda eller bättre stabilitet av det. Kolla manualen till moderkortet om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i BIOS och kolla efter det i inställningarna för processorn och slå av HT, eller Hyperthreading.

Kan hjälpa...men jag bara chansar. En del har fått lite ökad prestanda eller bättre stabilitet av det. Kolla manualen till moderkortet om inte annat.

Japp testade det men det hjälpte tyvärr inte... :/ Jag lyckades dock öppna ett av dom gamla projeketen med Waves pluggar, o jobbade lite grann med det. Men sen när jag stängde der Cubase och skulle öppna projektet på nytt så blev det samma sak igen. Sparade även under andra namn med jag jobbade men det hjälpte inte heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja verkligen! Det verkar ju som att det blir nåt fel när Cubase startas och ska ladda in pluggarna på kanalerna?

Vad händer om du plockar bort/flyttar mappen som innehåller wavespluggarna? Kan du öppna projekten då (givetvis får du felmeddelande men du borde kunna öppna i alla fall...)?

Pallar du kan du ju sen inaktivera alla wavespluggar och testa att lägga tillbaka dom en efter en...

Btw, är du helt säker på att det är "riktiga" waves-demos du fått tag i? Det är väll inte precis brist på wares/virus-version av Waves...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om du plockar bort/flyttar mappen som innehåller wavespluggarna? Kan du öppna projekten då (givetvis får du felmeddelande men du borde kunna öppna i alla fall...)?

Pallar du kan du ju sen inaktivera alla wavespluggar och testa att lägga tillbaka dom en efter en...

Har inte testat detta, får göra det sen när jag kommer hem 🙂

Btw, är du helt säker på att det är "riktiga" waves-demos du fått tag i? Det är väll inte precis brist på wares/virus-version av Waves...

Japp det skall vara riktiga. Har köpt en iLok USB-sticka och laddat ner demosen från Waves hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara nåt fel med mitt ljudkort eller drivrutinen för det. Har provat att installera om Waves pluggarna och det uppstår samma problem. Men om jag går in på Device Setup och ändrar VST Audio System till "No driver" och sedan tillbaka till "ASIO PreSonus FireStudio" så funkar det. Dock så har jag egentligen inte lust att hålla på så varje gång.... Tror ni detta felet går att åtgärda på nåt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ändrat i prestandainställningarna från Program till Bakgrundstjänster? Googla så finns det förklaring om det.

Ett tweak som är vanligt i musikburkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du senaste drivern till ljudkortet? Om inte, så testa att hämta den senaste.

Om du redan har den, så kan du kanske testa med föregående driver istället, om det kanske finns någon bugg i den senaste, som inte har rättats ännu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du senaste drivern till ljudkortet? Om inte, så testa att hämta den senaste.

Om du redan har den, så kan du kanske testa med föregående driver istället, om det kanske finns någon bugg i den senaste, som inte har rättats ännu...

Japp har den senaste och det är den ända som finns:

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=58

Det verkar vara nåt med ljudkortet eller Cubase snarare än Waves-pluggarna. Nu har jag fått lite problem med andra projekt med. Det som händer förutom att VST Performance går upp i 100% med Waves pluggarna är att vissa bussar blir tysta = jag måste skapa en ny likadan buss och köra audio/midi-spåren därigenom istället. Sen så spelas vissa ljud upp en i ena högtalaren ibland, som om den var pannad 100% åt ena hållet.

Nån som har nån idé på lösning?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp har den senaste och det är den ända som finns:

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=58

Det verkar vara nåt med ljudkortet eller Cubase snarare än Waves-pluggarna. Nu har jag fått lite problem med andra projekt med. Det som händer förutom att VST Performance går upp i 100% med Waves pluggarna är att vissa bussar blir tysta = jag måste skapa en ny likadan buss och köra audio/midi-spåren därigenom istället. Sen så spelas vissa ljud upp en i ena högtalaren ibland, som om den var pannad 100% åt ena hållet.

Nån som har nån idé på lösning?

Låter helskumt. Ljudkortet tycker jag inte att det borde vara när det strular med bussar i Cubase.

Om det inte hjälper att installera om Cubase, så hade jag starkt övervägt att uppgradera till Cubase6 istället. Det var någon i forumet som nyligen hade problem med att öppna projekt i C5, trots att det var sparat med C5 (fast i W7 istället för XP, som han körde med). Det visade sig att C6 var bättre på att hantera det, så där fick man upp meddelande om vad som var fel, medan C5 bara hängde sig... Dessutom innehåller C6 en mycket bättre bridge, så att man har större chans att kunna köra 64-bitsversionen, även om man fortfarande har vissa pluggar som är 32-bit. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helskumt. Ljudkortet tycker jag inte att det borde vara när det strular med bussar i Cubase.

Om det inte hjälper att installera om Cubase, så hade jag starkt övervägt att uppgradera till Cubase6 istället. Det var någon i forumet som nyligen hade problem med att öppna projekt i C5, trots att det var sparat med C5 (fast i W7 istället för XP, som han körde med). Det visade sig att C6 var bättre på att hantera det, så där fick man upp meddelande om vad som var fel, medan C5 bara hängde sig... Dessutom innehåller C6 en mycket bättre bridge, så att man har större chans att kunna köra 64-bitsversionen, även om man fortfarande har vissa pluggar som är 32-bit. 🙂

Ja det är verkligen helskumt! Går det att uppgradera till Cubase 6 utan att installera om det?

EDIT: jag har studentversion av Cubase 5, men det kanske inte spelar nån roll (är inte student längre)

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är verkligen helskumt! Går det att uppgradera till Cubase 6 utan att installera om det?

När jag installerar en ny version, så skapar jag alltid en ny mapp för den, så att jag är säker på att den gamla versionen också finns kvar opåverkad.

Alla Cubase-versioner hittar automatiskt alla pluggar som ligger i c:program/steinberg/vstplugins/ - men man kan ju lägga till andra sökvägar om det finns pluggar på andra ställen också, så det är inga problem alls.

EDIT: jag har studentversion av Cubase 5, men det kanske inte spelar nån roll (är inte student längre)

Det är samma uppgradering som används vare sig du har EDU eller retail att uppgradera från, så det är lugnt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...