Jump to content
Annons

Ikea HOL- basfälla


Bluemoon

Recommended Posts

En liten galen kanske icke fungerande idè, men jag måste kolla med er på forumet.

På ikea finns ett mindre bord kallat HOL, det är helt i trä och har som namnet, många hål.

HOL ikea

Om man skulle fästa ett bomullstyg bakom varje del och sedan fylla den med exempelvis isolering,

skulle det kunna fungera som en basfälla då? Placerad i ett hörn då alltså. Eller ha flera stycken i varje hörn av rummet?

Kanske ha några på höjden tillochmed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En liten galen kanske icke fungerande idè, men jag måste kolla med er på forumet.

På ikea finns ett mindre bord kallat HOL, det är helt i trä och har som namnet, många hål.

HOL ikea

Om man skulle fästa ett bomullstyg bakom varje del och sedan fylla den med exempelvis isolering,

skulle det kunna fungera som en basfälla då? Placerad i ett hörn då alltså. Eller ha flera stycken i varje hörn av rummet?

Kanske ha några på höjden tillochmed.

Risken är nog rätt stor att du får mer problem, inte färre med detta. Men det kan ju vara värt att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä usch, fler problem vill man ju inte ha. Då skippar jag nog denna idè helt. Det är så svårt med just basfällor tycker jag. Måste mäta rummet ordentligt och kanske bygga efter det. Ska jag vara ärligt så vet jag inte riktigt hur man ska göra när det gäller basfällor. Jag vill ju helst att den ska hjälpa enda ner mot 60hz, kanske t.o.m ner till 50.

Annars, nå bra förslag på färdiga basfällor att köpa. Vad har ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips! Jag har tittat på Svanås lådor förut och de verkar intressanta. Jag som egentligen är kass på akustikbehandling (vill ju bara skapa musik!) skulle gärna behöva lite tips på hur man bäst placerar sådana basfällor. Är det en i varje hörn som gäller? Eller räcker det med två lådor, en i varje hörn bakom mina monitorer. Eller kanske behövs det endast en låda i hela rummet. Rummet är ca. 15 kvadrat. Svårt att svara på kanske.

Sen blir jag lite tokigt för jag hittar inga priser alls på lådorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat lite fakta om Svanå och avstämning. Det är tydligen ganska svårt att stämma dom om man har 2 eller flera, så endast 1 stycke v-6 är väl kanske att föredra. Priset ligger runt 3000kr st. Om det inte höjts då. Vilket är helt klart överkomligt pris.

Nu när jag håller på bygga om studion så är jag även ute efter nya absorbenter. För mellan och diskant. Nu har jag mest duntäcken/glasfiber på väggarna. Det jag är ute efter främst är bra dämpning på sidorna av högtalarna - där öronen är.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten galen kanske icke fungerande idè, men jag måste kolla med er på forumet.

På ikea finns ett mindre bord kallat HOL, det är helt i trä och har som namnet, många hål.

HOL ikea

Om man skulle fästa ett bomullstyg bakom varje del och sedan fylla den med exempelvis isolering,

skulle det kunna fungera som en basfälla då? Placerad i ett hörn då alltså. Eller ha flera stycken i varje hörn av rummet?

Kanske ha några på höjden tillochmed.

Hej Sandra!

Jag tycker att din idé är skitsmart och inte alls fel tänkt med flera lådor ovan på varandra. Nu vet vi inte hur ditt rum ser ut men fyller du dessa med mineralull och placerar dom i hörnorna kommer du helt klart märka en förbättring. Det blir en slags bredbandsaborbent som visserligen inte kommer att gå så långt ner i basen som du önskar (för att öka basabsoptionen ser du till att det blir helt tätt mellan låda och vägg) men du kommer helt klart märka en förbättring. Så här kan du ju börja, som ett första steg för att sedan kika på den övriga akustikbehandlingen av rummet.

hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat lite fakta om Svanå och avstämning. Det är tydligen ganska svårt att stämma dom om man har 2 eller flera, så endast 1 stycke v-6 är väl kanske att föredra. Priset ligger runt 3000kr st. Om det inte höjts då. Vilket är helt klart överkomligt pris.

Nu när jag håller på bygga om studion så är jag även ute efter nya absorbenter. För mellan och diskant. Nu har jag mest duntäcken/glasfiber på väggarna. Det jag är ute efter främst är bra dämpning på sidorna av högtalarna - där öronen är.

Jag håller med DrHans vad det gäller Svanås Varitunes. Har du budget för Varitunes (du behöver antagligen några stycken) så är de i mitt tycke den bästa lösningen för att ta hand om problemfrekvens i rummet. Stämningen får du hjälp med av Matts eller hans kollegor på Svanå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat lite fakta om Svanå och avstämning. Det är tydligen ganska svårt att stämma dom om man har 2 eller flera, så endast 1 stycke v-6 är väl kanske att föredra. Priset ligger runt 3000kr st. Om det inte höjts då. Vilket är helt klart överkomligt pris.

Nu när jag håller på bygga om studion så är jag även ute efter nya absorbenter. För mellan och diskant. Nu har jag mest duntäcken/glasfiber på väggarna. Det jag är ute efter främst är bra dämpning på sidorna av högtalarna - där öronen är.

Sett enkelt på det så är det nog bäst med så många basrällor du kan klämma in.

Det du borde göra är att mäta upp rummet för att se vilka frekvenser som du har problem med.

Du kan även som ett första test spela upp lite toner i lägre frekvenser så kommer du höra när rummet svarar.

Men om du ska börja stämma lådor och akustibehandla rummet är det bra att mäta upp med mätmick för att se problemfrekvenser och hur du påverkar dem.

Det är också en smart ide att plocka in en akustiker.

Jag har haft Mr Svanå Matts i min studio för mätning och konsultation.

Man kan mäta själv men erfarenheten den mannen besitter är guld värd.

Så ett besök från Matts kan jag vart rekomendera.

Och en mätmick såklart för egna tester.

Har du ingen mätmick skulle du kunna leka lite med vilken mick som helst. Den mest raka du har, gärna rundtagande.

Stora svängningar i basen kan du se med vilken mick som helst. Många mickar har ju ett litet lyft i diskanten men så länge du vet om det så kan du räkna bort den puckeln om du får en.

Mätprogram finns gratis. Tex REW eller tombstone.

Även bra att mäta upp vart du sitter bäst i rummet och vart högtalarna spelar rakast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...