Jump to content
Annons

Byta stämskruvar


Shimmen

Recommended Posts

Jag har en Fender Jaguar special player HH som jag köpte för ca. ett år sedan. På den har jag vintage stämskruvar, alltså stämskruvar som istället för ett hål att mata strängen genom ett jack och en grop som strängen ska fästa i. Jag har bytt strängar ett par gånger och har kollat upp hur man ska göra, men den ljusa E strängen är alltid problematisk! Nu har jag precis bytt strängar men det gick inte förrän en sträng, tiotal bortkastade försök och en trasig soffa... 😠 Och strängen sitter fult som f*n (kommer säkert att lossa snart). Jag har inget problem med de andra strängarna. Det är just den, och nu har jag fått för mig att det inte är mitt fel utan de jävla strängfästena på stämskruvarna, så jag vill byta dem.

Så till min riktiga fråga, hur gör man? Måste man byta ut hela skiten med mekanik m.m. eller går det att bara byta saken på framsidan av gitarren, där strängen sitter fast? Är det värt det eller suger jag bara helt enkelt på att byta strängar?

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog fler än du som inte gillar de där skruvarna. Kanske går det att limma på ett litet lock där så inte strängen hoppar ur lika lätt? Tvåkomponetlim som tex Araldit sitter stenhårt.

Jag brukar dra de två tunnaste strängarna två varv genom hålet, fast många säger att det är fel. När jag ska byta nästa gång beväpnar jag mig med en vass gaffel, då går det enkelt att peta lös strängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du rent med sprit innan fastnar nog Araldit så det räcker. Om du känner nån som har tillgång till lite verkstadsgrejer kanske du kan få en pytteliten fyrkantig metallbit som passar i stämskruvsspåret. Limma den högst upp så får du plats för strängen i hålet inunder, och det blir mer som en vanlig stämskruv....

Om du byter stämskruvarna helt, kolla först så småskruvarna på baksidan passar exakt i de gamla hålen. Då kan du ju byta tillbaks till orginal om du får för dig att byta gitarr nån gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Men borde det inte gå att byta endast den övre delen?

Det vore ju onekligen bäst. Men om mekaniken, öh, den del du skruvar på INTE har en skruv som du kan ställa hur trögt stämskruven ska gå kanske det vore läge att byta allt. Går de lagom trögt håller nog gitarren stämningen bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

1. jag ser att det har hänt ganska mycket i den här tråden

2. jag vet, jag är hopplöst efter min tid

och

3. jag vet inte om du redan har bytt ut stämskruvarna eller inte men jag hittade det här...

http://www.youtube.com/watch?v=7rfSrp7TNs8&feature=player_detailpage

...och det fungerade kanon när jag strängade om min Jaguar 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...