Jump to content
Annons

Dags att gå över till digitaltrummor?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Menar du att det INTE finns en ratt där man byta sexuell läggning? 😮

Vilka inears kör du med? Jag har så extremsmala hörselgångar att inget jag testat än funkar. Det är knappt jag kan mängta in en Toppz där. Det är visst ärftligt, farsan hade lika o mon dotter med....

Jag kör blandat.

Mestadels med Bellman & Symfon, gjutna i mina öron Ultimate Ears Pro5 som element då.

Blir lite väl basfattigt dock men väldigt klart och separerat ljud.

Vill jag ha lite botten drag så använder bara skumgummiproppen till samma element.

Har du kollat om dom kan gjuta på dig?

Är du trång i hörselgången så kan det ju vara besvärligt att gjuta oxå!?

Kan du använda vanliga gula skumgummiproppar?

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj har läst tråden, och tycker att det är tråkigt att så många har en så negativ åsikt om akustiska trummor. Jag anser att digitala trummor vs. akustiska är lite som ett digitalpiano vs. ett akustiskt. Hur nära man än kommer så är det ändå inte samma sak. Man får betrakta det som två olika instrument. Men att som jag ser det försöka köpa sig förbi problemet med högljuda trummor är inte någon bra lösning. Det är mycket dyrare än att lära sig spela på rätt sätt, jag slog hårt och ganska tekniklöst när jag började. Men vart efter att jag tog lektioner och framförallt när jag gick på folkis så lärde jag mig att om man har bra teknik så beöver man inte slå sä jävla hårt. Det kan låta bra om inte till och med bättre om man lär sig lite mer teknik. Så mitt tips är att tå några lektioner av någon trummis som har bra teknik, och dom pengarna är en mycket bättre investering än att köpa ett digital kit och fortsätta spela med en felaktig teknik. För att inte tala om att din kropp kommer att hålla bättre om du har en bra teknik.

Sen kan jag hålla med om att i vissa lägen är det bättre med digitala trummor, men i 8 fall av 10 skulle jag välja ett akustiskt spelat med bra teknik före ett digitalt spelat med bra teknik. Jag har själv erfarenhet av att spela på båda delarna och har spelat på en hel del mycket bra "hi-end" kit som faktiskt haft en mycket nära känsla av riktiga trummor så upplever jag ändå att mjukvaran inte riktigt är där än. Men det jag tycker är största bristen hos dom digitala trumseten så är det cymbalerna som absolut inte ens är i närheten av att kännas som en cymbal och då blir det svårt att spela med känsla.

Men som sagt mitt tips är att investera i en god teknik innan man börjar fundera på att byta utrustning. Och är det svårt att hitta en någon som ger trumlektioner så ställer jag gärna upp.

Peace

Fast jag skulle hävda att det du föreslår är en lindring av problemet snarare än en lösning... jag har haft den osannolika turen att bara spela i band med skolade trummisar med väldigt bra teknik som inte behöver banka skiten ur sina trummor, och visst är det skönt för alla inblandade. Men jag skulle inte för en sekund repa med dem utan proppar, och spelar man på en scen av "vanlig krogstorlek" med crashen i örat hela kvällen så finns det ingen teknik i världen som kan rädda mina trumhinnor. En övergång till att lira loungejazz kanske skulle hjälpa, men det känns ju som en kompromiss...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör blandat.

Mestadels med Bellman & Symfon, gjutna i mina öron Ultimate Ears Pro5 som element då.

Blir lite väl basfattigt dock men väldigt klart och separerat ljud.

Vill jag ha lite botten drag så använder bara skumgummiproppen till samma element.

Har du kollat om dom kan gjuta på dig?

Är du trång i hörselgången så kan det ju vara besvärligt att gjuta oxå!?

Kan du använda vanliga gula skumgummiproppar?

Piiiz!

/Crunch'

Nej jag har aldrig kollat om man anser det vara möjligt att gjuta.

Ang den vanliga gula EAR. Jag tror jag lyckats få in en sån i örat om jag först delat en på längden med kniv, sen rullat dem stenhårda. En hel funkar inte, det går inte att klämma ihop dem tillräckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gjutet hörselskydd är ju ändå det optimala.

Visst det kostar en del kronor men det finns inget som kan ge tillbaka hörseln.

Vidare tanke om dina trådar med digitala trummor.

Om nu din trumslagare vägrar spela med plexiglas....

...finns ju inget som hindrar dig från att ha ett personligt plexiglas egentligen!?

Nu vet jag inte hur pass mycket som rör sig på scenen men det kan ju vara ett aletrnativ kanske!?

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag skulle hävda att det du föreslår är en lindring av problemet snarare än en lösning... jag har haft den osannolika turen att bara spela i band med skolade trummisar med väldigt bra teknik som inte behöver banka skiten ur sina trummor, och visst är det skönt för alla inblandade. Men jag skulle inte för en sekund repa med dem utan proppar, och spelar man på en scen av "vanlig krogstorlek" med crashen i örat hela kvällen så finns det ingen teknik i världen som kan rädda mina trumhinnor. En övergång till att lira loungejazz kanske skulle hjälpa, men det känns ju som en kompromiss...

Man ska absolut inte lira utan öronproppar, men se för fan till att skaffa öronproppar som är till för musiker helst formgjutna. Men jag anser att med bra teknik så kan man faktiskt spela trummor överallt. Ibland i riktigt små lokaler kan det kanske krävas att man spelar med så kallade rods för att få ner volymen. Jag har själv lirat på små ställen med akustiskt trumset och inte en käft har tyckt att det har låtit för mycket trummor, det har till och med hänt att dom bett gitarristen sänka sin volym lite för att det blir för högljutt.

Så att min åsikt kvartsår, det finns ingenting att förlora på att lära sig spela med god teknik.

1. Dina utrustning håller längre om du inte slår för kung och fosterland.

2. Med bra teknik blir man bättre på att anpassa volymen på sitt instrument efter medmusikanter och även efter lokalens egenskaper.

3. Du slipper problem med värkande handleder, trasiga axlar, karpaltunnel syndrom, blåsor och så vidare om du har bra teknik.

4. Det är lättare att micka upp en volymsvag trummis som spelar med bra teknik än att försöka dämpa en hårtslående trummis med mycket attityd.

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej är ju att det skiljer mycket i volym på olika set: En av trummisarna jag spelade med förr har två set, ett Tama Superstar, 24" kagge o stora pukor i Bonhamuppsättning. Sen ett äkta gammalt Ludwig från 60 talet med Beatlesutseende, ett nr mindre kagge än den Beatles körde med. Tamatrummorna låter mer, inte lite mer utan enormt mycket mer, så han ville aldrig spela på Ludwigsetet. I dagens läge kanske det vore smart att leta trummor som är tvärtemot hans ideal (även mitt förr) och låter så lite som möjligt?

Märkligt ändå hur det kan skilja så mycket i volym mellan seten...

Tunna pinnar är kanske bra att lära sig att spela med oxå..?

Edit: Vad är "rods"? Nåt att dämpa skinnen med? Blompinnar? Blompinnar tycker jag absolut inte låter bra...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej är ju att det skiljer mycket i volym på olika set: En av trummisarna jag spelade med förr har två set, ett Tama Superstar, 24" kagge o stora pukor i Bonhamuppsättning. Sen ett äkta gammalt Ludwig från 60 talet med Beatlesutseende, ett nr mindre kagge än den Beatles körde med. Tamatrummorna låter mer, inte lite mer utan enormt mycket mer, så han ville aldrig spela på Ludwigsetet. I dagens läge kanske det vore smart att leta trummor som är tvärtemot hans ideal (även mitt förr) och låter så lite som möjligt?

Märkligt ändå hur det kan skilja så mycket i volym mellan seten...

Tunna pinnar är kanske bra att lära sig att spela med oxå..?

Edit: Vad är "rods"? Nåt att dämpa skinnen med? Blompinnar? Blompinnar tycker jag absolut inte låter bra...

Absolut är det så. Men i slutändan är det ändå den som sitter bakom trummorna som avgör hur det låter och också hur starkt det låter. Även om utrustningen gör det mer eller mindre enkelt att spela volymstarkt. Har du stor cymbaler och trummor så är det klart att det är enkelare att få det att låta mycket.

Rods eller blompinnar som många kallar det är en lösning även om det blir ett helt annat sound och vissa tycker inte att det låter så bra, men i vissa miljöer kan det vara en lösning. Och även om man inte tycker att det låter jätte bra så får man tänka att man måste faktiskt anpassa sig till dom som har anlitat en för att spela, annars kanske man kan glömma att få komma tillbaka. Vare sig man gillar det eller ej...

Även smalare trumstockar kan hjälpa, men även där måste man ha bra teknik annars kommer man undermedvetet att kompensera för dom och slår hårdare och då har man ju samma problem.

Så jag fortsätter att tjata, TEKNIK, TEKNIK och TEKNIK.

Som sångare lär man sig ofta behärska sin röst så att man kan anpassa volymen efter omgivning även om man anväder mic för att få upp volymen ibland. Men jag tycker att trummisar har mycket att lära från övriga instrumentalister.

PS. Kolla gärna in på min hemsida niklasjblixt.com där delar jag med mig av en hel del tips som gäller just detta.

Peace.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut är det så. Men i slutändan är det ändå den som sitter bakom trummorna som avgör hur det låter och också hur starkt det låter. Även om utrustningen gör det mer eller mindre enkelt att spela volymstarkt. Har du stor cymbaler och trummor så är det klart att det är enkelare att få det att låta mycket.

Rods eller blompinnar som många kallar det är en lösning även om det blir ett helt annat sound och vissa tycker inte att det låter så bra, men i vissa miljöer kan det vara en lösning. Och även om man inte tycker att det låter jätte bra så får man tänka att man måste faktiskt anpassa sig till dom som har anlitat en för att spela, annars kanske man kan glömma att få komma tillbaka. Vare sig man gillar det eller ej...

Även smalare trumstockar kan hjälpa, men även där måste man ha bra teknik annars kommer man undermedvetet att kompensera för dom och slår hårdare och då har man ju samma problem.

Så jag fortsätter att tjata, TEKNIK, TEKNIK och TEKNIK.

Som sångare lär man sig ofta behärska sin röst så att man kan anpassa volymen efter omgivning även om man anväder mic för att få upp volymen ibland. Men jag tycker att trummisar har mycket att lära från övriga instrumentalister.

PS. Kolla gärna in på min hemsida niklasjblixt.com där delar jag med mig av en hel del tips som gäller just detta.

Peace.

Dig skulle jag vilja spela live med. Du har en otroligt sund inställning.

Förutom att det är trevligare för omgivningen måste ju en sån här spelstil göra det möjligt att spela fills o tricks o nyanser som är omöjliga om man har kravet att varenda slag ska vara stenhård det blinkar rött i mixerborden tom på krogen bredvid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska absolut inte lira utan öronproppar, men se för fan till att skaffa öronproppar som är till för musiker helst formgjutna. Men jag anser att med bra teknik så kan man faktiskt spela trummor överallt. Ibland i riktigt små lokaler kan det kanske krävas att man spelar med så kallade rods för att få ner volymen. Jag har själv lirat på små ställen med akustiskt trumset och inte en käft har tyckt att det har låtit för mycket trummor, det har till och med hänt att dom bett gitarristen sänka sin volym lite för att det blir för högljutt.

Så att min åsikt kvartsår, det finns ingenting att förlora på att lära sig spela med god teknik.

1. Dina utrustning håller längre om du inte slår för kung och fosterland.

2. Med bra teknik blir man bättre på att anpassa volymen på sitt instrument efter medmusikanter och även efter lokalens egenskaper.

3. Du slipper problem med värkande handleder, trasiga axlar, karpaltunnel syndrom, blåsor och så vidare om du har bra teknik.

4. Det är lättare att micka upp en volymsvag trummis som spelar med bra teknik än att försöka dämpa en hårtslående trummis med mycket attityd.

Peace.

Jag tycker att det mesta av det du skriver låter mycket vettigt.

Helt klart att med teknik kommer man långt som fasen vad gäller allt för ett instrument.

Att vara lyhörd och verkligen gå till botten med problemen är det som visar på en dedikerad musikant.

Ett problem kvarstår...

När du ska spela Led Zeppelin på pensionärernas riksförbunds årsmiddag och har sextio åhörare som tycker att det är för lyhört med att flytta stolarna i lokalen!!!

Med ditt argument bakom att det alltid går att använda akustiska trummor och oxå beskrivningarna bakom påståendet, så utgår jag från att du faktiskt vet vad du pratar om.

Du säger underbetonat, att viss musik, inte går att framföra vart som helst!

Det är detta jag argumenterar emot och rent ut sagt som yrkesman och även insiktsfull trumslagare, irriterar mig på!

Detta är orsaken till varför jag hävdar att digitala trummor är framtidens melodi!

Jag kan, -och även du kan framföra John Bonhams oerhört högljudda dynamik framför dessa pensionärer med ett digitalt kit.

...för jag hoppas att du i din proffesion faktiskt vet att det inte går att lira den typen av musik utan att det förmedlas med ett sjujävla drag!?

Är ju fantastiskt att då enkelt bara kunna sänka mastervolymen!

Med allt fler regelverk och lagar som är bra för våran hörsel så kommer dessa krav öka.

Varför!?

Jo för att publiken vill fortfarande ha ett jävla drag!

Att inte använda rätt instrument till rätt forum blir ju naivt!

Ber om ursäkt för de något hårda orden men jag har haft den här dialogen med trumslagare i flera år.

Jag har till och med påbörjat den på samma sida som ditt förhållningssätt.

Argumentet håller inte längre.

Vi måste anpassa oss om vi vill kunna leverera till en allt mer krävande publik.

Vänligen.

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Dig skulle jag vilja spela live med. Du har en otroligt sund inställning.

Förutom att det är trevligare för omgivningen måste ju en sån här spelstil göra det möjligt att spela fills o tricks o nyanser som är omöjliga om man har kravet att varenda slag ska vara stenhård det blinkar rött i mixerborden tom på krogen bredvid?

Jag tackar och bockar för det dom fina orden. Och när det kommer till att spela så är jag alltid ute efter nya samarbetspartners, så det vore kul att kanske diskutera ett sammarbete på något vis...vart i landet finns du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det mesta av det du skriver låter mycket vettigt.

Helt klart att med teknik kommer man långt som fasen vad gäller allt för ett instrument.

Att vara lyhörd och verkligen gå till botten med problemen är det som visar på en dedikerad musikant.

Ett problem kvarstår...

När du ska spela Led Zeppelin på pensionärernas riksförbunds årsmiddag och har sextio åhörare som tycker att det är för lyhört med att flytta stolarna i lokalen!!!

Med ditt argument bakom att det alltid går att använda akustiska trummor och oxå beskrivningarna bakom påståendet, så utgår jag från att du faktiskt vet vad du pratar om.

Du säger underbetonat, att viss musik, inte går att framföra vart som helst!

Det är detta jag argumenterar emot och rent ut sagt som yrkesman och även insiktsfull trumslagare, irriterar mig på!

Detta är orsaken till varför jag hävdar att digitala trummor är framtidens melodi!

Jag kan, -och även du kan framföra John Bonhams oerhört högljudda dynamik framför dessa pensionärer med ett digitalt kit.

...för jag hoppas att du i din proffesion faktiskt vet att det inte går att lira den typen av musik utan att det förmedlas med ett sjujävla drag!?

Är ju fantastiskt att då enkelt bara kunna sänka mastervolymen!

Med allt fler regelverk och lagar som är bra för våran hörsel så kommer dessa krav öka.

Varför!?

Jo för att publiken vill fortfarande ha ett jävla drag!

Att inte använda rätt instrument till rätt forum blir ju naivt!

Ber om ursäkt för de något hårda orden men jag har haft den här dialogen med trumslagare i flera år.

Jag har till och med påbörjat den på samma sida som ditt förhållningssätt.

Argumentet håller inte längre.

Vi måste anpassa oss om vi vill kunna leverera till en allt mer krävande publik.

Vänligen.

/Mojje

Till viss del håller jag med dig. Det är klart att det är enklare att bara dra ner mastern när man lirar digitalt. Men problemet kvarstår, du kommer förr eller senare få fysiska problem om du inte får i alla fall någorlunda kontroll på tekniken.

Och självklar fick jag välja så skulle jag också dra på när jag lirar tungung musik ala Zepplin men som jag ser det så spelar vi musik, i alla fall när vi är ute och spelar för publiken som lyssnar. Och tycker dom att det blir för högljutt så får man helt enkelt hålla igen.

Faktum är att jag spelade på en konsert på ett kulturhus en gång där vi spelade just Led Zeppelin låtar, och där fick vi stränga ordet om att hålla nere volymen efter som att annars skulle strömen till PA-systemet strypas efter som det var kopplat så att en limiter gick in och slog av strömen vid ett visst decibeltal. Och då är det bara att gilla läget och det fungerade alldeles utmärkt, publiken gillade låtarna och kände igen dom ändå, och fram för allt så vart arrangören nöjd för att vi höll ljudnivån på en respektabel nivå.

Måste bara förtydliga en sak också så att jag inte blir missförståd.

Jag är absolut ingen motståndare till digitala trummor, men som jag skrev tidigare så tycker jag att det är som två olika instrument. Mitt spel och min teknik når full potential när jag får lira på akustiska trummor. Men ibland så finns det helt enkelt bara digitalt på det ställe där man repar eller giggar och då är det inte så att jag vägrar lira utan jag gillar läget och försöker anpassa min teknik utefter vad jag har att lira på.

Men känner man sig mer bekväm med digitalt så kör för fan på det, så länge det låter bra och svänger. Det jag vill ha sagt återigen är att man kan faktiskt spela tyst på akustiska trummor om man bara lär sig hur.

PS. Måste även tilläga att Bonham slog inte så hårt som många tror, han hade en helt okej teknik i kombination med stora och välstämda trummor. Och skulle han bli tvunge att hålla igen så hade han klarat det galant, det är jag övertygad om. Kolla bara på någon live dvd med Zepplin så ser ni förhoppningsvis vilken dynamik den killen hade, han kunde lira soft i dom partier det behövdes och volymstarkt där det behövdes.DS.

Peace.

Redigerat av Niklas J Blixt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar och bockar för det dom fina orden. Och när det kommer till att spela så är jag alltid ute efter nya samarbetspartners, så det vore kul att kanske diskutera ett sammarbete på något vis...vart i landet finns du?

I Ljusne, 23 mil norr om Stockholm. 6 mil norr om Gävle, där Ljusnan rinner ut i havet...☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Frankly (oregistrerad)

Intressant tråd. Jag tycker att det handlar om att vara öppen för nya möjligheter och utnyttja teknik och instrument på bästa sätt.

Själv tycker jag att inget slår känslan av att banka hårt på ett uppmickat akustiskt trumset med grym medhörning, men å andra sidan är det rätt skönt att ha ett 2Box-set att lira på när andra inte uppskattar att man slamrar på. Det är ju dessutom otroligt kul och kreativt att testa olika trumset/trumljud när man tränar/repar.

Jag kör både med akustiskt set och med ett 2Box-set och tycker själv att det är det bästa av båda världar. Men jag skulle inte vilja avstå från något av dem...

När vi nu lirar in våra låtar blandar jag och använder 2Box setet tillsammans med uppmickade cymbaler och hihat. Samma sak där, bästa av båda världar - utifrån givna förutsättningar så klart.

En annan sak, att jobba fram nya låtar i replokalen med 2Box-setet tillsammans med övriga i bandet inkopplade i en JamHub har varit ett grymt kul och nyttigt sätt.

Jag har aldrig förr hört tydligare hur dom andra lirar sina instrument i replokalen vilket har underlättat en hel del vid jammande och nyskapande. Att dessutom få den volym man själv vill ha är rätt skönt när man lirar många timmar i streck för att jobba klart några nya låtar. Men att uteslutande lira på det sättet skulle vara otroligt trist.

Utnyttja ny teknik istället för att dissa den av tradition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...