Jump to content
Annons

Takida polisanmäler musikrecensent.


SadamJR

Recommended Posts

Annons

På vilket sätt är det nedsättande att uttrycka att någon som har downs syndrom sjunger som om han har downs syndrom? Är inte det en realitet?

Vart i texten talas det om personer/person som har downs syndrom?

Har du inte läst recensionen?

"Ibland varierar han sig genom att slänga in en dos skitnödighet eller Downs syndrom i röst­en och det är då man på riktigt börjar fundera över hur många år man behöver sitta inne för överlagt mord i Sverige”."

Det vill säga: När sångaren börja låta som han är skitnödig eller har Downs syndrom så funderar recensenten på om det ändå inte vore värt att slå ihjäl honom.

Varför skulle man vilja slå ihjäl någon man tycker gör något positivt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte läst recensionen?

"Ibland varierar han sig genom att slänga in en dos skitnödighet eller Downs syndrom i röst­en och det är då man på riktigt börjar fundera över hur många år man behöver sitta inne för överlagt mord i Sverige”."

Det vill säga: När sångaren börja låta som han är skitnödig eller har Downs syndrom så funderar recensenten på om det ändå inte vore värt att slå ihjäl honom.

Varför skulle man vilja slå ihjäl någon man tycker gör något positivt?

Är det inte så att det ovan talas om en person som inte har downs syndrom?

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är det nedsättande att uttrycka att någon som har downs syndrom sjunger som om han har downs syndrom? Är inte det en realitet?

Vart i texten talas det om personer/person som har downs syndrom?

1) Just för att det är en realitet är det nedsättande att fokusera på denna abnormitet och inte ta tillvara och lyfta upp de goda kvaliteter en sådan individ kan ha.

2) I den meningen som hänvisar till det handikapp som sjukdomen Downs syndrom medför och som Rockford också citerade nyss.

Vi behöver INTE ENS ha med slutklämmen enligt mitt sätt att se på det.

Det är lite beklämmande att du istället för att svara på mina frågor kommer med motfrågor istället.

Att Takida gör en polisanmälan är helt i sin ordning, det är deras ensak. I ett civiliserat samhälle borde det få positivt genomslag. Dessutom är det ett solklart fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Just för att det är en realitet är det nedsättande att fokusera på denna abnormitet och inte ta tillvara och lyfta upp de goda kvaliteter en sådan individ kan ha.

2) I den meningen som hänvisar till det handikapp som sjukdomen Downs syndrom medför och som Rockford också citerade nyss.

Vi behöver INTE ENS ha med slutklämmen enligt mitt sätt att se på det.

Det är lite beklämmande att du istället för att svara på mina frågor kommer med motfrågor istället.

Att Takida gör en polisanmälan är helt i sin ordning, det är deras ensak. I ett civiliserat samhälle borde det få positivt genomslag. Dessutom är det ett solklart fall.

1) Bortser man per automatik från en persons (med downs syndrom) goda kvaliteter när man uttrycker vad som är en realitet rörande dennes sätt att sjunga?

2) Hänvisar inte meningen till ett handikapp som sjukdomen Downs syndrom medför och som appliceras på en person som inte har downs syndrom?

Jag svarar gärna på dina frågor, vilka har jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Bortser man per automatik från en persons (med downs syndrom) goda kvaliteter när man uttrycker vad som är en realitet rörande dennes sätt att sjunga?

2) Hänvisar inte meningen till ett handikapp som sjukdomen Downs syndrom medför och som appliceras på en person som inte har downs syndrom?

Jag svarar gärna på dina frågor, vilka har jag missat?

1) Ser man en kille med Downs syndrom framför sig och hör denne sjunga och sedan talar om för vb att han sjunger som om han har Downs syndrom, så bör man nog fundera på vad man har själv.

2) Jo... och?

Åtskilliga. Eftersom du ogärna scrollar så återkommer jag strax med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Både Lithium och recensenten ansåg att det inte var förolämpande mot personer med Downs syndrom.

Men så som jag tolkar recensionen så såg recensenten det som något mycket negativt att ha en röst som låter som en

Downs syndrom-drabbad. Hur kan detta negativa då vara något annat än negativt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar upp detta eftersom det ger en mer komplett bild, om man kikar i recensentens blogg. Lite utanför den snäva trådens ämne kanske, men en kommentar vore ändå intressant.

3) Intressant vore om någon kunde tala om VAR Takida sagt eller skrivit det som recensenten hävdar, nämligan att Takida jämställer recensionen med Breiviks manifest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Recensenten har ju bett Takidas sångare om ursäkt i alla fall, kanske i ett försök att inte låta det gå till åtal:

"Han ber även om ursäkt för de som blivit kränkta av liknelsen med Down syndrom som användes i recensionen."

4) Eller vid närmare eftertanke har han kanske inte bett sångarens om ursäkt? Är det personer med Downs syndrom han ber om ursäkt?

Kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Ser man en kille med Downs syndrom framför sig och hör denne sjunga och sedan talar om för vb att han sjunger som om han har Downs syndrom, så bör man nog fundera på vad man har själv.

2) Jo... och?

1) Om jag hävdar att du talar som en femåring, vilket implicerar att jag anser att du talar dåligt då du inte är fem år och i regel bör en vuxen tala något bättre än en femåring. Vore detta då nedsättande mot alla femåringar?

Att en femåring talar som en femåring är väl inget konstigt, att någon med downs syndrom sjunger som om han har downs syndrom är väl inte heller det något konstigt?

2) Alltså talar recensionen om en person som inte har downs syndrom, inte om en person/personer som har downs syndrom.

1) Både Lithium och recensenten ansåg att det inte var förolämpande mot personer med Downs syndrom.

Men så som jag tolkar recensionen så såg recensenten det som något mycket negativt att ha en röst som låter som en

Downs syndrom-drabbad. Hur kan detta negativa då vara något annat än negativt?

Recensenten såg det som något negativt [för en person som inte har downs syndrom] att ha en röst som låter som en

Downs syndrom-drabbad. Recensionen säger alltså inget om att det är negativt för en person som har downs syndrom att ha en röst som låter som att han har downs syndrom.

2) Hur många med Downs syndrom hittar du på hitlistorna?

Har ingen koll på hitlistorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart i texten talas det om personer/person som har downs syndrom?

Recensenten tycker ju uppenbarligen att sångarens insats låter vedervärdigt. Ok?

Han drar en liknelse till ett mycket svårt syndrom för att beskriva denna insats. Ok?

Indirekt så drar han ju då därför in de som har Downs syndrom eftersom han gör liknelsen med just dem. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Om jag hävdar att du talar som en femåring, vilket implicerar att jag anser att du talar dåligt då du inte är fem år och i regel bör en vuxen tala något bättre än en femåring. Vore detta då nedsättande mot alla femåringar?

Att en femåring talar som en femåring är väl inget konstigt, att någon med downs syndrom sjunger som om han har downs syndrom är väl inte heller det något konstigt?

2) Alltså talar recensionen om en person som inte har downs syndrom, inte om en person/personer som har downs syndrom.

Recensenten såg det som något negativt [för en person som inte har downs syndrom] att ha en röst som låter som en

Downs syndrom-drabbad. Recensionen säger alltså inget om att det är negativt för en person som har downs syndrom att ha en röst som låter som att han har downs syndrom.

1) Nej. Att vara fem år är inget handikapp.

2) Recensenten tycker att sånginsatsen var vedervärdig, ok? Recensenten väljer att nämna Downs syndrom för att bäst beskriva denna insats bäst, ok? Indirekt så drar han ju in dem med Downs syndrom eller hur, eftersom han gör liknelsen med just dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Recensenten tycker ju uppenbarligen att sångarens insats låter vedervärdigt. Ok?

Han drar en liknelse till ett mycket svårt syndrom för att beskriva denna insats. Ok?

Indirekt så drar han ju då därför in de som har Downs syndrom eftersom han gör liknelsen med just dem. Eller?

1) Ja

2) Ja

3) Han drar in den åkomman som personer med downs syndrom har och applicerar åkomman på en person som inte har åkomman. Därmed ingenting sagt om att det vore negativt för personer med downs syndrom att inneha den åkomman de i realiteten har.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Nej. Att vara fem år är inget handikapp.

2) Recensenten tycker att sånginsatsen var vedervärdig, ok? Recensenten väljer att nämna Downs syndrom för att bäst beskriva denna insats bäst, ok? Indirekt så drar han ju in dem med Downs syndrom eller hur, eftersom han gör liknelsen med just dem.

Han drar in den åkomman som personer med downs syndrom har och applicerar åkomman på en person som inte har åkomman. Därmed ingenting sagt om att det vore negativt för personer med downs syndrom att inneha den åkomman de i realiteten har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är en nackdel att ha Downs syndrom?

Man kan säkert ha ett fullvärdigt och minst lika lyckligt liv med downs syndrom som vore man utan. Dock skulle jag tro att de flesta människor, om de fick möjlighet, skulle välja att leva ett liv utan downs syndrom. Vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan säkert ha ett fullvärdigt och minst lika lyckligt liv med downs syndrom som vore man utan. Dock skulle jag tro att de flesta människor, om de fick möjlighet, skulle välja att leva ett liv utan downs syndrom. Vad tror du?

Eftersom jag är säker på att alla om de fick möjlighet skulle välja ett liv utan Downs syndrom så blir min slutsats att man inte kan leva ett liv som är lika bra, fullgott, lyckligt om man har Downs syndrom som om man inte har det - allt annat lika. Men så är det ju med alla sjukdomar och skador samt handikapp.

[edith: fetstiltar det viktiga här, så inga missförstånd råder]

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är säker på att alla om de fick möjlighet skulle välja ett liv utan Downs syndrom så blir min slutsats att man inte kan leva ett liv som är lika bra, fullgott, lyckligt om man har Downs syndrom som om man inte har det - allt annat lika. Men så är det ju med alla sjukdomar och skador samt handikapp.

[edith: fetstiltar det viktiga här, så inga missförstånd råder]

Jag håller med, i det hypotetiska fall där möjligheten att välja finns. Nu är det ju så att möjligheten att välja egentligen inte existerar. Så, har man downs syndrom och uppfattar sig leva ett fullvärdigt och lyckligt liv så är det väl just det man gör - lever ett fullvärdigt och lyckligt liv. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är föräldrarna som väljer, det är ytterst få födslar där man inte vet om det innan. Och så som utvecklingen går framåt kommer det säkert kunnas fastställas en massa andra saker som fostren bär på, och erbjudas abort. I danmark är downs syndrom på väg bort då man sedan 2004 erbjöd kontroller, och erbjuder dom som det hittas hos abort.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/downs-syndrom-pa-vag-bort-i-danmark

Och så kommer framtiden att se ut, och om det är moraliskt rätt eller fel det avgör väll dom drabbade familjerna

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, i det hypotetiska fall där möjligheten att välja finns. Nu är det ju så att möjligheten att välja egentligen inte existerar. Så, har man downs syndrom och uppfattar sig leva ett fullvärdigt och lyckligt liv så är det väl just det man gör - lever ett fullvärdigt och lyckligt liv. Eller?

Jag hoppas att du och alla andra förstod när jag markerade förbehållet "allt annat lika", dvs att variabeln "Downs syndrom" är på eller av, dvs Ja eller Nej gällande förekomsten och är det enda som är varierbart, att alla andra variabler är oförändrade som förutsättning för svaret. Men det gjorde ni säkert. För jag menar alltså att en person med Downs syndrom kan vara minst lika lycklig och leva ett minst lika fullvärdigt liv etc som en person utan Downs syndrom. Den som är utan Downs syndrom kan ju ha någon annan börda som tynger. Likadant är det med varje annan sjukdom, skada och handikapp också eller annat slags problem för den delen.

Jag trodde att jag var den ende på denna jord som trodde så angående valsituationer, men där ser man.

Om man lever det mest lyckliga liv som finns vet man ju bäst om man vet vad det innebär att leva det lyckligaste av liv.

Att man kan leva ett lyckligt liv är en annan sak.

Men är vi inte lite Off topic nu, en aning i alla fall? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...