Jump to content
Annons

Moderkortet brunnit upp!


Lithium

Recommended Posts

Skall uppdatera min gamla pentium IIII (eller om det var III, ovidkommande).

Hursomhelst så har moderkortet brunnit upp, ett soltek med intel chipset. Och, antar att om man köper ett nytt moderkort så får man även köpa ny processor och minne.

Nuvarande komponenter är alltså:

Soltek moderkort (slutkört)

Pentium processor ?

Minne ?

Systemdisk - Maxtor

Arkivdisk - Samsung

Grafikkort Radeon (enkelt, med några år på nacken, fungerande och med någon konstig blå kylning vid namn Zalman som omger dess sidor.)

Nätaggregat NetQ 550w

Ljudkort Maudio 10/10

Tänkte sätta ihop följande:

Systemdisk - Maxtor

Arkivdisk - Samsung

Grafikkort Radeon (enkelt, med några år på nacken, fungerande och med någon konstig blå kylning vid namn Zalman som omger dess sidor.)

Nätaggregat NetQ 550w

Ljudkort Maudio 10/10

+

Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box Processorer

Intel DP67BG-B3 Moderkort

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB DDR3-minnen

Min fråga till er, skall tillägga att jag kan mycket lite om detta själv, är alltså om dessa komponenter skulle fungera ihop? Kör även Windows XP och tänkte fortsätta med det (en ekonomisk fråga), skulle det kunna bli problem då - tänker att drivrutiner till nyare komponenter endast kanske fungerar med Windows 7?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att detta funkar, kanske mer trassel med drivisar om du byter till W7 men det är svårt att veta säkert. Kan du handla i butik så går det att fråga där. det kan bli så att du måste installera wxp igen även om den nu finns på din hd, men som sagt är hopplöst att veta förrän man provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är väl bara om du behöver IDE till nåt som hårddisk DVDer etc (dvs. om det du redan har ine är Sata) för det finns ju inte på det här kortet, men annars ser det väl bra ut tycker jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu tänker sätta ihop detta själv så skulle jag föreslå att du tar en titt på färdiga byggsatser. Då vet man oftast att komponenterna är testade tillsammans och att de fungerar + att man kan få lite rabatt.

Om din dator hade Pentium 4 så är det en gammal häck, likaså de övriga komponenterna. Köp nytt strömaggregat på en gång, de brukar ofta gå efter ett par år.

Komplett har en del olika byggsatser: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10301

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu tänker sätta ihop detta själv så skulle jag föreslå att du tar en titt på färdiga byggsatser. Då vet man oftast att komponenterna är testade tillsammans och att de fungerar + att man kan få lite rabatt.

Om din dator hade Pentium 4 så är det en gammal häck, likaså de övriga komponenterna. Köp nytt strömaggregat på en gång, de brukar ofta gå efter ett par år.

Komplett har en del olika byggsatser: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10301

Strömaggregatet bytte jag precis innan moderkortet brann upp, så det är i princip helt nytt. Arkivdisken (samsung) byttes ett par år innan dess och bör väl hålla ett tag till. De komponenter som blir kvar och som har några år på nacken är systemdisken (Maxtor), ljudkortet och grafikkortet. Visst kommer de att gå sönder en dag men man kan väl lika gärna byta ut de komponenterna när detta sker? Eller har ni invändningar mot att göra så?

Vidare såg jag, någon uppmärksammade det här, att jag behöver ett moderkort med IDE anslutningar till en hårddisk och dvd-spelaren. Måste erkänna att jag inte riktigt vet vad som gör ett moderkort bra eller dåligt utan funderade på det ovan nämnda då det rekomenderades i en annan tråd. Har kolat runt lite på liknande moderkort, dock verkar det som om de flesta bara har en IDE anslutning. Är detta standard idag, jag behöver ju två?

Tack alla, för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

IDE försvinner mer och mer, det är som sagt gamla komponenter. Det innebär oftast bara strul och ett mer labilt system om man ska försöka hålla kvar i saker som är gamla och integrera dessa i en ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

IDE försvinner mer och mer, det är som sagt gamla komponenter. Det innebär oftast bara strul och ett mer labilt system om man ska försöka hålla kvar i saker som är gamla och integrera dessa i en ny dator.

Ok. Då överväger jag att bytta ut de komponenter med IDE anslutningar. Men vad tror du om att ändå ha kvar ljudkort och grafikkort - är de, äldre, komponenter som ev blir kvar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Då överväger jag att bytta ut de komponenter med IDE anslutningar. Men vad tror du om att ändå ha kvar ljudkort och grafikkort - är de, äldre, komponenter som ev blir kvar då?

Om du har IDE i datorn så är det på sin plats att kolla ditt grafikkort. Är det AGP eller PCI-E?

AGP dog ut inna IDE. Och är det som du säger en Pentium III eller 4 så lär det alla gånger vara AGP.

Ingen ide att försöka få i hop det. Ett schysst "ickegamer" kort går lös från en femhundring och uppåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har IDE i datorn så är det på sin plats att kolla ditt grafikkort. Är det AGP eller PCI-E?

AGP dog ut inna IDE. Och är det som du säger en Pentium III eller 4 så lär det alla gånger vara AGP.

Ingen ide att försöka få i hop det. Ett schysst "ickegamer" kort går lös från en femhundring och uppåt!

Vet inte om det är ett AGP eller PCI-E, grafikkortet är ett Radeon 9600...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utifrån en lista med komponenter i en annan tråd (vilken folk tyckte verkade helt ok) samt rekommendationer i denna tråden, så tänker jag köpa följande:

Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box Processorer

Intel DP67BG-B3 Moderkort

Microsoft Windows 7 Home Premium Operativsystem

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB DDR3-minnen

Western Digital Caviar Black WD1001FALS 32MB 1TB 3,5 tums S-ATA-hårddisk

Sony Optiarc AD-5240S DVD-brännare för dator

Asus GeForce EN210 Silent/DI/512MD2(LP) 512MB Grafikkort (PCI Express)

Från min gammla dator behåller jag chassit, om det passar (?), samt ett par år gammal hårddisk (SATA).

Tror ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet jag om moderkortet passar i mitt gamla chassit, är det standardmått på alla moderkort eller måste jag mätta detta?

Nej det finns moderkort som är mindre.

Om du har Formfaktor ATX på ditt gamla kort + Chassi så lär ,Intel DP67BG-B3 Moderkort passa.

Här är lite att läsa !

http://tarna.fhsk.se/it/distans09/tarmikeri/byggadator/chassi.html

http://www.idg.se/2.1085/1.223585/detta-ar-formfaktorn-micro-atx

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...