Jump to content
Annons

Ska byggga nytt Skrivbord!


Gäst

Recommended Posts

Hej!

Som kanske några sett tidigare idag så har jag køpt "lite" ny studio utrustning. Nu blir næsta projekt att plasera detta. Kommer att starta mat att bygga ett ganska stort bord. Bordet kommer att vara i ek. Kommer att ha upphøjda stæll før monitorerna.

Sedan var planen att få byggt in ett midi piano (m-audio keystation 88es) under bordet som man kan skjuva fram samt under nær man inte behøver det. Någon som har några bra førslag på hur man gør det? Vanliga standrad gångjærn som man har i køkslådor borde væl funka eller?

Ska posta lite bildet nær jag børjar till veckan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Typ nåt åt det här hållet? 😕

313201154516Pb789.jpg

Babylondays här verkar ha råkoll. Fråga honom vet jag 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj! Om du ska göra ett lite större bord så kan du köpa ett begagnat bordsstativ på blocket (modell kraftigare). Finns även höj / sänkbara om du känner för det. Den utdragbara hyllan gör du med expanderbeslag. Köp en kraftigare variant som tål 30 kg så blir det inte så mycket svajj och "byrålådseffekt".

Lycka till! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon. Jag kommer att bygga allt från grunden då jag ska ha en del speciella måt. Men d

å vet jag vad jag ska ha før skiner i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

som sagts tidigare.. expanderbeslag finns på biltema. virke hittar du på cheapy, byggmax osv osv. bara sätta såg i hand o köra igång 🙂

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var idag och skulle köpa virke. Men fann fort ut att jag inte kommer kunna bygga i helt massivt ek. Det finns inte så stora skivor att köpa. Det jag kan göra är att köpa stora bänkskivor i ek som är till kök osv. Men då kommer jag behöva limma+plugga så att jag får den bred jag behöver. Blir alldeles för mkt jobb. Att köpa rå virke och ge till en snickare går på mellan 8-12.000,-

Så kommer gå för en plan B lösning. Köper vanliga Mdf skivor (eller liknande, inte spån). Såga ut och anpassa efter de mått jag skall ha. Kanske kommer få plugga en gång. Men om jag köper ek plank blir det ju 15ggr 😛. Sedan klä in det i ett tunt lager av "ek". Om ingen vet en bättre lösning?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp!

Precis som du säger så hittar du oftast bara 600 breda skivor på byggmarknader. Du kan göra på två sätt om du vill bygga i ek. Antingen så köper du massiv stavlimmad ek, eller så köper du MDF som är färdigfanerad med knivskuren ek. I det senare fallet behöver du då lista av kanterna med eklister om du vill få det snyggt. Båda skivvarianterna kan du köpa hos tex. http://www.sigvard-spangberg.se/vara-skivor.aspx.

Nu vet jag inte hur du tänkt dig konstruktionen men tänk på att du bör förstärka skivan undertill bla. på nedböjning av skivans egenvikt. Ek är tungt och behöver skärpa i verktygen när du bearbetar den.

En annan variant är att du köper stavlimmad björk och spritbetsa den till ek.

Hoppas du hittar någon bra skiva till ditt bord.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Rusta säljer 800 mm breda ekskivor. Billigt dessutom.

De har även en 900mm bred skiva i ek

Eksiva 1800x900mm

Hur stor skiva behöver du ? Du kan ju lätt limma ihop flera skivor om du sågar av den rundade kanten och hyvlar den. Skulle nog rekommendera dig att bygga i stavlimmad skiva. Det går så mycket lättare och snabbare än att behöva plugga, måla och fanera MDF.

Bifogar även min byggtråd ang Studiobord ifall du hittar några tips där. Har byggt 2st liknande bord till sen dess till andra kunder. Mitt bord är i bok och de andra två var i Nyatho (från Cheapy).

Studiobord

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivan ska vara 150*150cm. Men jag har ordnat en kanon lösning.

Jag har sågat ur bordets form ur en spån skiva. Ska klä in den i trägolvet senare under veckan. Väntar bara på fint väder så att limmet kan torka ordentligt så ska jag fixa lite bilder 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kommit en bit på vägen.

Har sågat ut formen på bordet i en 12mm spånskiva. Sedan har jag lagt ut golvet samt limat det under press.

mt7486.jpg

Ska såga bort allt överflödigt golv senare idag samt skruva fast skivan i bordet underifrån. Förhoppningsvis hinner jag bygga klart ben & ram under bordet. Jag har inte mätt ännu men jag antar att bordet faktiskt kommer att bli lite för kort för att pianot skall få plats under.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kommit en bit på vägen.

Har sågat ut formen på bordet i en 12mm spånskiva. Sedan har jag lagt ut golvet samt limat det under press.

mt7486.jpg

Ska såga bort allt överflödigt golv senare idag samt skruva fast skivan i bordet underifrån. Förhoppningsvis hinner jag bygga klart ben & ram under bordet. Jag har inte mätt ännu men jag antar att bordet faktiskt kommer att bli lite för kort för att pianot skall få plats under.

Hey!

Det är vårt golv som vi har i vardags & matrummet =)

Bra tänkt. Då så tänk på att förstärka undertill så det inte slår sig. Kanske inte kommer att göra, men man vet aldrig.

Om det blir ett hörn-skrivbord så lägg golvet på diagonalen. Det kommer du inte att ångra! Lite mer pill med sågandet kankse men blir mycket snyggare.

Jag har ju ett vanligt rakt skrivbord. Har ett elektriskt höj- och sänkbar underdel och sedan en ekskiva från matbord... Det är ruskigt snyggt med Ek. Om du vill kan jag göra ett ställ till bärbardator, om du använder sånt =)

post-2600-0-30901400-1310049070_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt det vertikalt.. Det vlir ju 50/50 eftersom jag sitter snett in i bordet. Pga mått osv så fick jag minst jobb då.

Jag hadde gärna kunna tänkt mig ett sådant ställ =). Sedan lägga en stenskiva på toppen för bättre kylning. Har samma dator som dig så om du är intresserd send ett pm!

Nu håller jag på att limar listerna, kommer med bilder imorgon.

Plus att jag var och handlade lite godis idag 🙂.

Røde k2

Akustisk Martin gitarr

Se reflextion filter

Pop skydd

Plus diverse kablar mm. 🙂.

Nu väntar jag bara på minna mya adam s3x-h och apogee kortet 🙂.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har det inte hänt mkt sista dagarna! ......

Jag har varit i sommarstugan, fiskat i värnen och gjort massa saker. Så har kort o gott inte haft tid att skriva något. Men byggt har jag massor! =)

Själva stommen till bordet är färdigt men sedan skall det byggas ställ till Monitorer, piano mm. Men det kommer inte att hända denna gång tyvärr.

Första vände jag bordet upp och ned, limm på golvet, på med spånskivan och sedan massa, massa vikt!

54x5b4.jpg

Om ni någon gång ska såga rakt. Använd skensåg. Super bra! Kom bara ihåg att ha en bra klinga på.

2r5s3r4.jpg

Färdig form/sågat.

303kak3.jpg

Sedan blev det på med regelverk under bordet. Jag kan ju säga att det inte behövs om det inte skall vara så mycket vikt på. Men när det ska högtalare som väger 20kg styck, plus massa annat så kan det vara bra.

260zio5.jpg

Iväg att köpa ek plank som lister. Kul att ordentliga ek plank ligger på ca 250,-/m 😮. Tur att jag inte skulle ha så tjocka/breda så det kom på 85,-/m. Tyvärr så har jag inte så långa tvingar att tillgå så vi får se hur resultatet blir. Kan bli en liten kant mellan bordet och listen. De ska bara limmas.

1zey16w.jpg

Det blev helt ok, men kommer att behöva slipa så det blir helt bra. Sedan med lack på så kommer det knappt synas:)

ih2yon.jpg

Pergolan eller vad det nu heter, är färdig 🙂 Riktig snyggt med sten golv och svarta stenskivor som fönsterbräden.

2n9ckkw.jpg

Fram med slipmaskinen. Först körde jag med 80 papper för att få bort den existerande lacken på bordet. Sedan ner med 120 för att få det slätt och bra.

20qc9bt.jpg

Första omgången med lack på! 2 kvar.

20z758k.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...