Jump to content
Annons

Mänsklig uppspelning av midi


BburnerR

Recommended Posts

Hej!

Använder ez drummer för att spela upp mina egna midi spår när det gäller trummor. Där finns velocity och humanize som jag tycker funkar helt ok för att spela upp midi mänskligare.

Jag tänkte även pilla lite midi spår för bas men kan inte hitta någonstans hur man får till liknande funktioner som ez har för att få en mer levande bas i egna midi spår? Läser här och på andra forum bara hur bra eller dåligt ljuden är i vissa pluggar men jag är mer ute efter att få till en mer mänskligare uppspelning av midin utan att behöva skapa allt för avancerade midi spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla om Broomstick Bass kan vara något för dig: http://bornemark.se/bb/index.htm .

Den ger dig både medföljande autokomp och möjlighet att spela manuellt.

Efter att Steinbergs Virtual Bassist lades ner, så tror jag att Broomstick är den enda baspluggen som har autokomp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med autokomp? Jag är inte ute efter att använda färdiga baskomp som följer med pluggen eftersom jag gör egna basgångar i midin om du menade det.

Är ute efter att få baspluggen att spela upp mina basgångar som jag gjort på ett midispår liknande som ez drummer gör tack vare humanize och velocity.

Jag har för mig att guitar pro har någon sådan effekt om man gör basen där men frågan är om det följer i så fall med när man gör en export till midi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ute efter att få baspluggen att spela upp mina basgångar som jag gjort på ett midispår liknande som ez drummer gör tack vare humanize och velocity.

spela in midi med velocity och med lite mindre hård kvantisering så spelar den ju upp det som du själv spelar - fast bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör större skillnad för "sväng" och "mänsklighet" att spela dynamiskt, än att undvika hård kvantisering - men om du ändå vill ha lite slumpgenerering av timingen, så finns det funktioner för sådant i Cubase också (förmodligen även i andra DAW-program), som du kan ställa in för varje midispår. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok om jag förstår detta rätt så finns det inte någon liknande funktion i någon basplugg som tex ez har för trummor. Synd i så fall, hade sparat en hel del tid.

Ja det kan väl gå att få till hyffsat i DAW men då behöver man lägga lite tid på det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok om jag förstår detta rätt så finns det inte någon liknande funktion i någon basplugg som tex ez har för trummor. Synd i så fall, hade sparat en hel del tid.

För att det ska kunna finnas i pluggen, så måste man ju göra kompet i pluggen. Det var därför jag började med att föreslå Broomstick Bass...

Ja det kan väl gå att få till hyffsat i DAW men då behöver man lägga lite tid på det också.

Det är löjligt enkelt att ställa in slumpgenerering inom bestämda intervall på de spår där man vill ha det, så det är inget extra jobb att snacka om. Tar visserligen några sekunder per spår, men ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det ska kunna finnas i pluggen, så måste man ju göra kompet i pluggen. Det var därför jag började med att föreslå Broomstick Bass...

Kan man göra egna komp i pluggen?

Det är löjligt enkelt att ställa in slumpgenerering inom bestämda intervall på de spår där man vill ha det, så det är inget extra jobb att snacka om. Tar visserligen några sekunder per spår, men ändå... 😉

Haha, sekunder har jag väl över men tycker inte resultatet blir så bra men jag kanske ska kolla närmare på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon nämnde tidigare så bör du kolla upp %-kvantisering i din DAW. Trillian är den (enligt många) bästa pluggen för bas just nu. Spela in själv på ett midiklaviatur, och lek sen med olika % på kvantiseringen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...