Jump to content
Annons

Lära sig renovera elektronik


Oreh

Recommended Posts

Tjena alla löd-rök-skadade forumiter där ute!

Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan ge lite tips på hur man går till väga för att lära sig reparera sin gamla "burkar". Jag är ganska duktig på lödpennan men har än så länge hållit mig borta från elektroniken, men det vill jag nu ändra på.

Mitt första projekt blir en TL-Audio EQ1 som sprakar å låter jävel mest hela tiden. Jag har öppnat motorhuven, men allt ser naturligtvis perfekt ut. Vad jag förstår så är det vanligast att kondensatorer och OP-amp:ar är slut. Men hur skall jag gå till väga, det finns ju en heldel av dessa komponenterna i burken -hur vet man vad som är dåligt?

Alla tips är välkomna, min kunskap området är låg så vad ni än säger så lär jag mig säkert något 🙂

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det rattarna som sprakar kan du inte göra så mycket om du inte vill byta ut pottarna. om den låter annars kan de vara en rad saker. Jag kanske är ute och cyklar här men är inte alla tl audio rördrivna grejer? känns som ett ställe att börja skulle va byta rör. Annars ja, byta ut elektrolyt kondningarna kan va en början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet med Eq:n är dels att den knastrar/sprakar när man manövrerar rattarna, och till en början var den tyst så länge man inte rörde dem. Men nu sprakar den utan att man rör nånting också, vilket får mig att tro att det inte är (enbart) pottarna som är dåliga.

Elektrolytkondingarna är nog det man bör rikta in sig på men med ett 40-tal av dessa i EQ:n undrar jag hur man skall gå tillväga är det bara att börja byta ut allihop?

Har även hört att OP-ampar kan ge upphov till sprak dessa verkar det inte finnas lika många av (10-tal) någon som har en åsikt angående dessa?

Ja, du har alldeles rätt i att det är rör-drivet, men den lilla kunskap som jag har angående detta kommer ifrån gitarrförstärkare, och där har jag aldrig hört att rören skulle kunna ge upphov till ett sånt här fel. Snarare är det väl så att gamla rör låter "hårda".

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet med Eq:n är dels att den knastrar/sprakar när man manövrerar rattarna, och till en början var den tyst så länge man inte rörde dem. Men nu sprakar den utan att man rör nånting också, vilket får mig att tro att det inte är (enbart) pottarna som är dåliga.

Jag är inte alls bra på att reparera gammal elektronik. Men, det låter nästan som det är oxid på rattarna (?). (Har haft gamla gitarrstärkare som betett sig precis likadant) Då har det hjälpt att ta bort rattarna och spruta in lite 5-56 eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte alls bra på att reparera gammal elektronik. Men, det låter nästan som det är oxid på rattarna (?). (Har haft gamla gitarrstärkare som betett sig precis likadant) Då har det hjälpt att ta bort rattarna och spruta in lite 5-56 eller liknande.

Nej det är inte oxid, det vet jag. PS använd aldrig 5-56 på elektronik, detta pga att 5-56 innehåller olja och drar med sig skiten sen blir pottarna kass. Använd bara sprejer avsedda för elektronik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte oxid, det vet jag. PS använd aldrig 5-56 på elektronik, detta pga att 5-56 innehåller olja och drar med sig skiten sen blir pottarna kass. Använd bara sprejer avsedda för elektronik.

Aha mhm, inte oxid alltså. Ingen 5-56 säger du. Attans, det som doftar så gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att reparera elektronik kräver att man har en hum om saken annars slutar det ofta med att man måste köpa nytt. Jag har köpt nya saker många gånger men jag har också lyckats med att få igång gamla grejer också.

Här kommer en liten felsökningsskola utifrån min erfarenhet. Håll till godo och skyll inte på mig när svampmolnet stiger mot kökstaket. ☺️

Att potar skrapar när de manövreras har alla varit med om och en enkel sak att förebygga det är att motionera potarna regelbundet, dvs vrid runt alla rattar och dra i skjutreglagen.

Har man drabbats av skrap i potar kan man komma tillrätta med problemet genom att just motionera dem ihärdigt och applicera en aning rengöringsspray, inte olja, på rätt ställe dvs på resistansbanan.

Skrapet kommer sig av att det finns främmande partiklar som får kontaktarmen att lyfta från banan. Ofta bildas ett oxidskikt som ger detta skrapande ljud. Gör man inget åt detta kan oxidskiktet bli så tjockt att knastret blir permanent.

Observera att oxid bildas på alla metallytor, även i kontaktanslutningar typ hörlursuttag och mikingångar. Rörhållare är en klassisk störkälla också, ibland kan det räcka med att dra ur röret och stoppa tillbaka det. Upprepad motionering och rengöringsspray kan göra susen med svåra fall.

Elektrolyter som tröttnat måste bytas ut men här är det inte lika lätt att hitta rätt. Ett sätt kan vara att byta ut samtliga. Här spelar erfarenheten en stor roll, kondingar i signalvägen är ju uppenbart känsligare för variationer men också glättningskondingar i likriktardelarna kan ställa till det. En erfaren reparatör hör oftast på ljudet vad som är problemet.

En annan klassiker är de så kallade "kallödningarna". Det är lödningar som släppt sitt grepp runt lödöarna och komponentbenen och bildar ett glapp. Vibrationer och värme i komponenter gör att lödtennet mattas ut. Ofta enkla att hitta genom att man knackar försiktigt på varje komponent tills oljudet uppträder. Naturligtvis måste apparaten vara påslagen för att felsökningen ska fungera. Var försiktig! Använd ett isolerat verktyg, exempelvis handtaget på en liten skruvmejsel.

IC-kretsar ja. Jag har sällan träffat på en IC-krets som ger upphov till skrap och knaster beroende på att kretsen är trasig inuti, utan sånt beror till mycket stor del på ovanstående beskrivna glappkontakter. Självklart går kretsar sönder och måste då bytas ut, men gå igenom apparaten innan och hittar du inga andra felkällor kan det vara en felaktig IC-krets som stör.

Tänk på att garantier kan sluta gälla om du ens tänker på att öppna lådan själv. Tänk också på att livet kan sluta om du petar på fel ställe.

Lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Radiogossen tack för ditt uttömmande svar precis vad jag letar efter... (men hur vet du att jag hör lödstationen och inte linneduken på mitt köksbord?)

Glättningskondingar var en ny glosa för mig, men efter att ha goolat lite snabbt tror jag mig förstå att det är dessa så sitter i likriktarbryggan och därav antar jag att deras uppgift är att jämna ut DC-spänningen till en fin konstant ström?! Har jag rätt om jag säger att de är de två som är monterad invid trofo:n? (kolla bilden)

Jag skall testa din felsöknings metod, och jag lovar att vara försiktig (är elektriker till yrket så jag vet i alla fall vad starkström handlar om).

En annan fråga som jag å min polare funderade på härom dagen är om man kan mätta kondingar? Tror nämligen jag hört av nån att man behöver löda loss dom, men vilket instrument mäter man med?

-Alla som känner att de har nått att bidra med är välkommen att tips mig. Tack på förhand.

post-20260-0-13809400-1308597700_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

De felsökningstips jag tog upp i förra inlägget handlade mer om mekanik än elektronik och åtminstone förr fanns en hel del mekaniska brister som med tiden kunde ställa till bekymmer. Utvecklingen går framåt och precisionen i mekaniken har blivit mycket bättre. Nya material och nya tillverkningsmetoder gör mekaniken allt bättre. Andra framsteg handlar om att göra apparaterna smartare som själva kan tolka enklare kommandon. När du startar en modern apparat tar det en stund eftersom den ska gå igenom alla parametrar som finns lagrade och göra en självtest innan den är redo att göra sitt jobb. Tidigare fanns mekaniskt komplicerade strömställare, potentiometrar och andra komponenter. Deras funktioner flyttade med tiden in i de logiska kretsarna som styrde signalen till olika filter och in- och utgångar. Numera digitaliseras ofta den alltmer sällsynta analoga signalen redan vid ingången och processorn behandlar ettorna och nollorna enligt önskemål. Detta kan hjälpligt styras av mekaniskt enkla tryckknappar och vridencoders på fronten men ännu hellre via en ansluten dator eller en annan maskin.

Framför allt har allting blivit billigare och detta faktum gör det nästan omöjligt att försvara en reparation på komponentnivå av nyare prylar.

Men det var inte det vi skulle prata om utan hur man kan reparera elektroniken som gått sönder.

Om man nu gjort den mekaniska felsökningen och felet kvarstår måste man för att ta sig vidare förstå de elektroniska komponenternas funktion och utrymmet räcker inte till här, då måste man gå en kurs eller nåt. När man vet komponenternas egenskaper, då kan man förstå deras funktion i apparaten också, men ska man syssla med seriös felsökning måste man också ha en ritning på prylen.

Du kan naturligtvis erfarenhetsmässigt och genom att resonera och mäta komma fram till vad olika komponenter har för funktion, som tex glättningskondingarna runt likriktaren. Förutom kunskapen om komponenterna måste du också kunna mäta och framförallt tolka signaler och spänningsnivåer i kretsen. Ett exempel du tar upp är kondensatorn vars uppgift är att lagra energi. Den kan laddas upp och laddas ur och denna process är mätbar. En elektrolytkondensator har en relativt lång laddningscykel och kan testas genom att koppla den via ett motstånd till en spänningskälla och genom att mäta uppladdningstiden kan man avgöra om den är OK. Det finns också mätinstrument som sköter mätningen automatiskt. Kapacitansmätare.

Längre än så här kommer nog inte jag i en allmänt hållen reparationsdiskussion. Om man konkretiserar det hela går det att komma längre men även då är det svårt eftersom det sker på distans.

Reparera mera! Gör det gärna på köksbordet som har gott om utrymme och är bra belyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de digitala grejerna är en annan sak, men de här hederliga grejerna känns inte så omöjliga att lära sig laga om än på ett amatörsmässigt vis. Det finns ju en hel del gamla fina grejer där ute och är man lite prylgalen vilket jag är, så känns det kul att kunna fixa lite enklare fel.

Jag tackar och bugar för all hjälp!

Hoppas att jag snart kan skriva att Eq:n tystnat (vad gäller knaster) !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...