Jump to content
Annons

Köpa begagnat...


Musicfan

Recommended Posts

Halloj!

Jag undrar lite om det är bra att köpa en begagnad (el)gitarr, från ca. 60-talet... Är det mycket för pengarna, eller är det bara åren man betalar för...? Något man bör undvika?...

Jag kan vara helt ute och cyklar... Jag vet inte...

Bara kom med era tankar...

Förresten... Jag spelar/lyssnar på typ tidigare rock... t. ex., Beatles, Rolling Stones, T. Rex, Small Faces, Who, Hendrix, ni förstår...

Redigerat av Musicfan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Halloj!

Jag undrar lite om det är bra att köpa en begagnad gitarr, från ca. 60-talet... Är det mycket för pengarna, eller är det bara åren man betalar för...? Något man bör undvika?...

Jag kan vara helt ute och cyklar... Jag vet inte...

Bara kom med era tankar...

Precis som nu finns det gitarrer och gitarrer. Och framförallt så är varje gitarr unik. Menar du el eller akustisk?

Du kanske gillar hur en speciell gitarr ser ut eller hur den låter, så kör på. Jag har både gitarr och bas från 60talet. Stränghöjd och intonering är inte den skarpa sidan, ej heller sustain, men det sista är inget jag gillar så låt gå för det.

Undvik gitarrer av märket duke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som nu finns det gitarrer och gitarrer. Och framförallt så är varje gitarr unik. Menar du el eller akustisk?

Du kanske gillar hur en speciell gitarr ser ut eller hur den låter, så kör på. Jag har både gitarr och bas från 60talet. Stränghöjd och intonering är inte den skarpa sidan, ej heller sustain, men det sista är inget jag gillar så låt gå för det.

Undvik gitarrer av märket duke.

Det är el, jag skulle vara ute efter, i fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

det är svårt att komma med nån djupare feedback när du inte förklarar vad du är ute efter, vad du ska spela på den osv...

Jo visst, sant...

Men "undvik att köpa något dåligt", kunde min mormor sagt...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tips på en bra sida, sixties

hittade många fina archtops till bra pris.

blir nog en till hösten..

mvh

:rolleyes:

@musicfan.

det finns många fina gitarrer från 60-talet.

vad exakt tänker du på för nån?

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog som sagt på vad det är du tänker köpa... somliga gamla instrument är ju dyra som kvicksilver just bara för att de är gamla. Jag antar att stora märken som Gibson, Fender, Marshall, Vox etc håller ganska högt pris. Gammal skit kostar nog inte mycket men är väl förmodligen inte värt pengarna heller. Efterfrågan styr och det går nog lite upp o ner - som exempel köpte jag en Gibson Les Paul från 1976 för 4500 kr - men det var på 80-talet när ingen ville ha dem, idag fick man nog betala mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

man får mer för pengarna om man köper en ny el-gitarr eftersom el-gitarrer utvecklas med åren, man kommer på nya ideer om vad man kan göra med en el-gitarr. T.ex nu på NAMM2011 så var det en kille som hade kommit på att man kunde göra frets gjorda av kristaller och att det gör ett helt annat sound eftersom att kristaller utsrålar nån slags energi eller nåt! men om du verkligen vill köpa begagnat så tycker jag att du köper den nyaste begagnade gitarren du hittar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

köp en teisco och en hoyer kanske även en bellamy då har du grejjer så du kan ångra dig i en livstid. Om du inte spelar slide gura och avgudar hound dog taylor isf är en teisco gitarr av yttersta vikt.

Nej på fullaste allvar ska du ha en så gammal gura som 60tal då fr du köpa en fin hohner kanske en levin eller gibson epiphone fender kort sagt dom vanliga. Annars kan du lika gärna köpa en ny som ser gammal ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog det är överpriser på 60-tals strator tex. Och absolut inte säkerta t de låter bra, Jag har haft en från 72, stallmicken lät kanon, de andra var värdelösa, det bara pep svagt i dem. Och ska man börja byta sånt då är det ju inte orginal längre. Nya Gibson o Fender är mer för pengarna. Åsså ska du testa minst tio ex, Fender låter extremt olika. Gibson har ett lite mer pålitligt ljud, många Fender kan vara helt omöjliga att få nåt tryck ur...

Link to comment
Dela på andra sajter

köp en teisco och en hoyer kanske även en bellamy då har du grejjer så du kan ångra dig i en livstid. Om du inte spelar slide gura och avgudar hound dog taylor isf är en teisco gitarr av yttersta vikt.

Nej på fullaste allvar ska du ha en så gammal gura som 60tal då fr du köpa en fin hohner kanske en levin eller gibson epiphone fender kort sagt dom vanliga. Annars kan du lika gärna köpa en ny som ser gammal ut.

hohner-yes-eller en gibson med handlindade mcikar och allt gediget hantverk....

det håller...

annars finns det ju mycket skitguror också.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker generellt (och detta är min högst personliga åsikt) att man ska vara skeptisk till vintageinstrument i det avseendet att man ofta får minst lika bra eller bättre grejer för samma eller mindre pengar om man väljer att köpa nya saker. Det finns en magisk aura kring gamla gitarrer, och de har ett högst orättvist rykte om sig att vara bättre än allt som tillverkas idag. Enligt min erfarenhet är det helt enkelt inte så. Jag har själv köpt vintagegitarrer i tron om att de ska vara precis vad jag söker, men blivit grymt besviken när den enda aha-upplevelse de bjöd på var att de var på samtliga punkter sämre än mina moderna instrument i samma prisklass.

Så mitt råd är att vara realistisk och kräsen när du shoppar vintage. Jag har citerat Guitar Player Magazine i den här frågan förut, och jag gör det igen: "30-something years of playing doesn't make a mediocre guitar better."

Link to comment
Dela på andra sajter

hohner-yes-eller en gibson med handlindade mcikar och allt gediget hantverk....

det håller...

En Gibson Les Paul Custom från 70-talet (tror det var -76) var en av de mest slarvigt byggda gitarrer jag någonsin ägt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker generellt (och detta är min högst personliga åsikt) att man ska vara skeptisk till vintageinstrument i det avseendet att man ofta får minst lika bra eller bättre grejer för samma eller mindre pengar om man väljer att köpa nya saker. Det finns en magisk aura kring gamla gitarrer, och de har ett högst orättvist rykte om sig att vara bättre än allt som tillverkas idag. Enligt min erfarenhet är det helt enkelt inte så. Jag har själv köpt vintagegitarrer i tron om att de ska vara precis vad jag söker, men blivit grymt besviken när den enda aha-upplevelse de bjöd på var att de var på samtliga punkter sämre än mina moderna instrument i samma prisklass.

Så mitt råd är att vara realistisk och kräsen när du shoppar vintage. Jag har citerat Guitar Player Magazine i den här frågan förut, och jag gör det igen: "30-something years of playing doesn't make a mediocre guitar better."

Kunde inte sagt det bättre själv! Dessutom är det ju så de finare Fender o Gibsonnarna tillverkas till viss del av samma personer som jobbade med samma instrument på 60-talet. Och dessa åldermän/kvinnor har bara blivit bättre på sin sak. Ta tex en gammal strata, för att justera dragstången på den kan man bli tvungen att ta bort den från kroppen och på måfå dra den med skruvmejsel. Vad som är lagom vet man inte alls när inte strängtrycket är med i bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...