Jump to content
Annons

Göra musik med loopar, någon?


chrome5

Recommended Posts

Är det någon här som gör musik (demos, låtskisser eller färdiga låtar som ni sen mastrar) med hjälp av loopar?

Själv är jag ny i den digitala världen, är en glad amatör, som spelar i band då och då. Även om det blir mindre nu

som familjefar.

En ny värld för mig är dessa enorma loop och samplingspaket. Varje vecka presenteras här Veckans samplingssvep och

det känns som det bara är en bråkdel av vad som finns att tillgå. Samtidigt är det många här på forumet, som uttrycker sig negativt om

att använda sig av dem, så att göra musik med loopar verkar ha låg status. Men samtidigt borde det vara en genialiskt att göra musik på detta sätt

om man enbart ser sig som låtskrivare. Och så finns det så klart begränsningar rent variationsmässigt. Elektronisk musik känns lättare att skapa med hjälp av loopar än exempelvis

rock. Även om ingen gärna känns vid dem, så måste de ju sälja....

Själv struntar jag fullständigt i om musiken är inspelat analogt i en studio eller om den är ihopsnickrad med hjälp av loopar, bara det låter bra.

Bara för att nämna ett exempel och knyta an till Veckans samplingssvep Pure Rock http://www.bigfishaudio.com/detail.html?1;16;1:1608:::::::A1608::512215

Vad skulle man kunna göra med det? Var finns poängen?

Närmst jag själv kommit loopar är de förinspelade instrumentslingorna i Garageband för IPad. Jag gjorde en viss bas med dem och la sedan till "eget spel".

De loopar som kommer med Logic (jam pack) tycker jag inte känns så användbara.

Tyck gärna till i en prestigelös diskussion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen tycker jag att det blir allra bäst när man använder looparna som ett komplement till det som man har spelat in/programmerat på egen hand. Att helt och hållet bygga upp sin musik på loopar känns lite tråkigt, det skulle aldrig fungera för mig. Men som en extra "krydda" fungerar de utmärkt!

Jag förstår inte alls vad folk har för problem med loopar. I min värld fungerar de till i stort sett alla musikstilar. Det är alltid resultatet som räknas, hur man nådde dit saknar betydelse.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Loopar funkar bra tycker jag. På den här låten är trummor och gitarrer moddade loopar. Lagt på bas, syntar och sång. Sedan kom Ola här på forumet och la en riktigt gura med. Blev kanon. Jag hade inte skrivit låten utan loophjälp så det var med andra ord oumbärligt med looparna.Fram till andra refrängen är det bara loopgitarrer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar funkar bra tycker jag. På den här låten är trummor och gitarrer moddade loopar. Lagt på bas, syntar och sång. Sedan kom Ola här på forumet och la en riktigt gura med. Blev kanon. Jag hade inte skrivit låten utan loophjälp så det var med andra ord oumbärligt med looparna.Fram till andra refrängen är det bara loopgitarrer...

Virveln lät riktigt fint! Vad är det för loop? Finns den som oneshot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte alls vad folk har för problem med loopar.

Mitt stora problem med loopar är att det är sjukt tråkigt att jobba med, så resultatet blir oinspirerat och meningslöst, om jag ens orkar göra klart det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar funkar bra tycker jag. På den här låten är trummor och gitarrer moddade loopar. Lagt på bas, syntar och sång. Sedan kom Ola här på forumet och la en riktigt gura med. Blev kanon. Jag hade inte skrivit låten utan loophjälp så det var med andra ord oumbärligt med looparna.Fram till andra refrängen är det bara loopgitarrer...

Det var kul att höra! Gillar soundet och låten också. Gitarrerna (de loopade) låter riktigt bra. Vad har du använt?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör Reason/Record original lopbibliotek för trummorna.Gitarrerna är en refill som Propellerheads bjussade på som en liten julklapp har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Loppar använder jag inte mycket av själv förutom vissa trumloops, även där gör jag mycket egna trummor själv.

Som chrome5 själv sa om Garageband i Ipad, gjort halv färdig låt där blandning med loopar och eget inspelat. Annars är det mest effekt/sång/tal/trummor loopar som jag använder.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...