Jump to content
Annons

HJÄLP vilka grejer ska jag köpa


Greenlight

Recommended Posts

Jag fortsätter envist med mina dumma nybörjarfrågor. Som vissa kanske märkt startar jag en tråd för varje grej jag ska göra 😳

MEN det går framåt med studiobygget trots allt. Har skaffat en 16-kanals Tascam bandare som låter kanon. Håller på att akustikbehandla och bygga en studiovägg mellan liverummet och lyssningsrummet. Tack alla för era svar. Har lärt mig en hel del av Studioforum

Frågan är nu vilka grejer jag bör skaffa till studion.

Ljudkort, preamps, mikrofoner, kompressorer, etc etc

Har ganska billiga grejer idag. Sapphire pro 10 ljudkort, sm58or och 57or.

Har inte råd att köpa allt och det dyraste, måste välja det mest nödvändiga så här i början.

Hellre några få men bra grejor. Helst med lite karaktär och själ.

Funderar bland annat på en TC Electronic Konnekt 48 ljudkort och en TC Electronic Finalizer.

Skulle vilja ha en bandmic och en grym preamp.

Vad rekommenderar ni? Hjälp snälla, det är en djungel därute.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lika svårt som du tycker det är att välja, lika svårt är det för oss andra att tala om vad du vill ha/behöver.

Du behöver nog berätta lite mer om din inspelnings/mix-situation.

Vad har du för behov?

Vad ska du spela in?

Hur många ingångar behöver du?

Har du akustikbehandlat redan?

Har du monitorer/hörlurar som håller måttet?

Vad gör att du funderar på en bandmikrofon?

Vad förväntard du dig att få ut av Finalizern?

Mickarna du har nu är båda dynmiska och fungerar till mycket, men du behöver någonting mer.

Någon kondingmick är nästan ett måste tycker jag. Har du en tight budget så finns "ok" mickar runt tusenlappen.

Men som sagt, berätta lite mer om din situation. Vad du har nu, varför du vill uppgradera coh vad du vill kunna göra.

Du kommer att få fler svar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyss en Focusrite ISA One, otroligt bra preamp till ett hyfsat pris. Låter

görbra på både sång, el.bas och det mesta faktiskt. Jag testade samtidigt en Golden Age

Project Pre 73, men jag tyckte den färgade lite väl mycket.

Mvh/

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vänta med nytt ljudkort. Troligen knappt någon skillnad alls på Focusrite och TC. Ballare att köpa lite mickar istället, det gör stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika svårt som du tycker det är att välja, lika svårt är det för oss andra att tala om vad du vill ha/behöver.

Du behöver nog berätta lite mer om din inspelnings/mix-situation.

Vad har du för behov?

Vad ska du spela in?

Hur många ingångar behöver du?

Har du akustikbehandlat redan?

Har du monitorer/hörlurar som håller måttet?

Vad gör att du funderar på en bandmikrofon?

Vad förväntard du dig att få ut av Finalizern?

Mickarna du har nu är båda dynmiska och fungerar till mycket, men du behöver någonting mer.

Någon kondingmick är nästan ett måste tycker jag. Har du en tight budget så finns "ok" mickar runt tusenlappen.

Men som sagt, berätta lite mer om din situation. Vad du har nu, varför du vill uppgradera coh vad du vill kunna göra.

Du kommer att få fler svar då.

Det är ett skyddsrum som ska bli studio och replokal. Lokalen är 5 m bred, ca 35 m lång och 240 i takhöjd.

Har tänkt dela av lokalen med en dubbelvägg ungefär på mitten. På ena sidan liverum, på andra sidan kontrollrum, förråd, soffor m.m.

Vet inte riktigt vad jag har för behov. Vad behöver man egentligen för att det ska låta bra?

Jag vill att det ska vara en så analogt som möjligt.

Tanken är att det ska bli en livestudio för indie (vad det nu är) pop och rock. Inte metal, hiphop eller elekttoniskt. Musiken kommer göras mer på typ Vox stärkare i liverummet, än på keyboards i kontrollrummet.

Hur många ingångar behöver du?

Vet ej. Förmodligen 16.

Har du akustikbehandlat redan?

Håller på att montera upp akustikfiltar och plattor.

Har du monitorer/hörlurar som håller måttet?

Nä, förmodligen inte. Det är ett par 10" monitorer jag köpte på Jam för ca 5K.

Vad gör att du funderar på en bandmikrofon?

Det jag hört av bandmikrofoner låter fetare och renre än kondensator. Lite mjukare och varmare. Men jag kanske inbillar mig. Har fått för mig att de är bra att ta in helheten med. Kanske kan man kombinera med andra mickar och blanda i mixen.

Vad förväntard du dig att få ut av Finalizern?

Mer stuns och bredd. Jag har ingen ambition att bli "masteringsingengör" eller vad man säger. Hoppas att Finalizer (eller annan masteringsplugg) fettar till mixen genom att trycka på en knapp. Vet att ni hatar sånt, och att det inte går att fuska sig undan, men det är vad jag önskar 😳

Mickarna du har nu är båda dynmiska och fungerar till mycket, men du behöver någonting mer.

Någon kondingmick är nästan ett måste tycker jag. Har du en tight budget så finns "ok" mickar runt tusenlappen.

Vad rekommenderar du?

Funderar på en SE X1 kondensator och en ShinyBox 46MXC bandmikrofon, samt en

Men som sagt, berätta lite mer om din situation. Vad du har nu, varför du vill uppgradera coh vad du vill kunna göra.

Du kommer att få fler svar då.

Jag har inte så mycket. Egentligen bygger det på ett PA-system som jag använt mycket till live. EV toppar och baslådor, QSC steg, kompessor, eq, limiter, Soundcraft 200b mixer 24k, Mackie Onyx 24k mixer , Tascam-85 16b rullbandspelare.

Soundcraftbordet låter bra med Tascam bandaren. . Den enda gång jag provat så lät trummor och bas mycket bra tycker jag. Tänkte blanda analogt och digitalt, och försöka få det bäst av båda världar. Botten på band.

Kom gärna med förslag

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyss en Focusrite ISA One, otroligt bra preamp till ett hyfsat pris. Låter

görbra på både sång, el.bas och det mesta faktiskt. Jag testade samtidigt en Golden Age

Project Pre 73, men jag tyckte den färgade lite väl mycket.

Mvh/

Har hört bra om Golden Age Project Pre 73. På vilket vis färgar den? Vore intressant att veta eftersom jag inte kan testa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört bra om Golden Age Project Pre 73. På vilket vis färgar den? Vore intressant att veta eftersom jag inte kan testa den.

Den låter väldigt mycket som en gammal analogmixer-strip, sjyst om man gillar det soundet;

nästan lite rör-karaktör, komprimerat.

Lite svårt att förklara hur det låter, men å andra sidan är den lättrattad och har en väldigt bra dynamik.

Focusriten är väldigt ren, och i mitt tycke har den ännu bättre dynamik. Den har bättre möjligheter att

koppla ut till lyssningen. Det finns även ett digital-kort att köpa som tillval, så att du kan koppla digitalt

direkt till ljudkortet via Adat.

Mvh/

P.S. Jag ska nog köpa en Pre-73 också, den är väldigt prisvärd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Den låter väldigt mycket som en gammal analogmixer-strip, sjyst om man gillar det soundet;

nästan lite rör-karaktör, komprimerat.

Lite svårt att förklara hur det låter, men å andra sidan är den lättrattad och har en väldigt bra dynamik.

Focusriten är väldigt ren, och i mitt tycke har den ännu bättre dynamik. Den har bättre möjligheter att

koppla ut till lyssningen. Det finns även ett digital-kort att köpa som tillval, så att du kan koppla digitalt

direkt till ljudkortet via Adat.

Mvh/

P.S. Jag ska nog köpa en Pre-73 också, den är väldigt prisvärd!

Tack. Du har övertygat mig. Jag tror jag satsar på pre-73 och en ShinyBox 46MXC bandmikrofon, till att börja med.

Kanske funkar de bra ihop.

Även ett par SE Electronic X1 kondensatormickar. De sägs vara prisvärda, men jag vet inte hur de låter på riktigt.

Kom gärna med förslag på billiga bra mickar.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Du har övertygat mig. Jag tror jag satsar på pre-73 och en ShinyBox 46MXC bandmikrofon, till att börja med.

Kanske funkar de bra ihop.

Även ett par SE Electronic X1 kondensatormickar. De sägs vara prisvärda, men jag vet inte hur de låter på riktigt.

Kom gärna med förslag på billiga bra mickar.

Jag testade en Röde NT-1:a, en Shure Sm 57:a/58:a och någon mick till genom Pre-73 plus el.bas. De lät faktiskt bra allihop.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...