Jump to content
Annons

Hammond SK1 vs Clavia Nordstage 2


LejonLeo

Recommended Posts

Annons

Ja, jo, för all del. Men den ser inte så "live-vänlig" ut.

Man vill ju inte in i menyer och gräva och hålla reda på massa dubbelkommandon på olika knappar. En knapp per funktion ska det vara. Det ska vara så självklart att teckenfönster inte ska behövas. Där är Clavia ett föredöme. Hammond är väl nästan lika föredömligt. Dumt de saknar pitch/bend hjul bara då det finns mer ljud än orgel som bekant.

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen orgel då 🙂

tydligen inte.

"Nord Stage 2" heter den ju och står under rubriken Stage Piano.

Och Hammond SK står väl för Stage nånting. Eller kanske StåKuk.

Därom tvista de lärde

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålde Nord Electro 2 och min Boss FV300L idag för 8500 kronor, lagt en beställning på SK2 och ska pröjsa 21 000 på musikbörsen (4sound). Kände inte att NE2 kommer tillföra så mycket längre.

Det ända jag är lite orolig för är rhodes som jag spelar väldigt mycket i bandet. Det vore tråkigt om detta är bättre i NE2 än i SK2, men jag överlever.

Det blir i allafall en rejäl uppgradering på orgelljudet! Och ingen ventilator behövs heller. Kanske man köper ett leslie 3300 för att "move some air" i framtiden... vi får se.

Är det meckigt att köra ut orgeln till lesliet och icke-orgelljuden till keyboardförstärkaren? Specialkablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Uppdaterar den här tråden då vi fått nya spelare i leken. I mars släpper Clavia sin Nord C2D, där "D" gissningsvis står för "Drawboard". De har med andra ord tagit sitt förnuft tillfånga och ersatt sina fåniga jävla casioliknande leksaksknappar med riktiga drawboard, säkerligen som en rak följd av påtryckningar av inbitna orgelfantaster som mig själv som uttryckt sin förundran och avsky för denna idiotiska detalj som så fullständigt förstör ett annars väldigt välljudande instrument. Men det är inte bara ljudet som räknas, utan även användbarheten. Särskilt då denna typen av instrument med största sannolikhet kommer användas främst live för att slippa släpa runt på en ryggskottskrävande orgelrigg med tillhörande leslie. I studion är det ju inga problem att ha sin "äkta vara" stående. Men som sagt, som ett mer gigvänligt alternativ är det många med mig som är ute efter en ersättare till den riktiga orgeln, denna fantastiska otympliga pjäs som aldrig någonsin var tänkt att släpa runt på, även om det gjordes delbara "portabla" exempler, av vilka jag ägt två och kan konstatera att särskilt portabla är de inte. Och sen ett leslie på det. Och är det då trappor utan hiss till spelningen så är man på lagom glatt humör när det är dags för soundcheck.

Jag har skickat mail till clavia, och det har garanterat många andra, och i stort sett krävt en förklaring och undrat vad de håller på med. Hur de tänkte. Och nu som sagt, har de äntligen fattat att en orgel blir aldrig en orgel på riktigt utan drawboards. Utan dem kommer den aldrig aldrig aldrig kunna ersätta en riktig orgel. Det hör ju till instrument, till användandet av instrument, ja till själva utövandet av instrumentet som organist. Annars är det nåt annat. Keyboard.

Men nu är den här: Nord C2D

Då kommer såklart den självklara frågan: Clavia Nord C2D eller Hammond SK2

Jag efterlyser en jämförande test. Vad jag känner till finns det inga liknande konkurrenter. Roland har något i gränslandet men orgelljuden kommer inte i närheten av Clavias kvalité.

Det som står på Hammonds plussida är att den har fler ljud än bara orgel, vilket såklart är oumbärligt på scen. Däremot har de också envisats med att slänga med några fullständigt hopplösa leksaksljud som "fiol" och "elgitarr" och orkester(miss)ljud av olika slag. Varför är ett stort mysterium. De drar ju bara sitt instrument ner i skiten. Min Casiokeyboard jag hade på mitt pojkrum på 80-talet lät bättre. Ytterligare ett minus på Hammondsidan, och detta är ett mycket störra misslyckande än de fåniga ljuden, är att de bara har EN drawboard för två manualer. Återigen ett jävla knapptryckande för att växla manualer upp och ner. Idiotiskt. Det är ju så oerhört mycket mer användarvänligare och direkt att ha två manualer och se exakt vid minsta ögonlast exakt vad de står på. Var det för att spara plats man sket i den andra manualen? Jag förstår inte. Hur kan man klanta till det så förbannat?

Nu sätter jag allt hopp på Clavias nya maskin. Fyra uppsättningar drawboards. Där finns inget att klaga på.

Två hade räckt. Det är så att de tar i lite i överkant för att försöka komma till rätta med att det tog så oerhörd lång tid innan de gav organister vad de ville ha. Men såklart också för att härma förlagan. Och ljudet utgår jag ifrån är fantastiskt i sann Clavia tradition. Vad som blir intressant är hur de lyckats med klaviaturen och drawboardsen. Tyckte de såg lite korta ut på videon från NAMM. Men så är det ju det faktum att man behöver mer än bara orgel på scen allt som oftast. Och ska man släpa med sitt stagepiano som komplement till sin orgel så försvinner ju raskt känslan av att vara portabel i rakt stigande led som antal kilo man får släpa på. Och visst, man kan ha en mindre ljudmodul, men då ska man återigen köpa ett instrument för nära 30000 jävla pengar, lika mycket som jag köpte min bil för, som man måste KOMPLETERA med ytterligare några tusen efter köp. Jag vägrar. Det är som att jag skulle behöva kompletera min bil med baksäte efter jag köpt den.

För de här pengarna kräver jag att allt ska vara perfekt, in i minsta detalj. Det tror jag inte jag är ensam.

Så, som sagt, ett jämförande test. Ett detaljrikt sådant. Det är få förunnat att kunna genomföra ett sådant test. Men tidningen studio torde vara en av de få som har just den möjligheten.

Get to it

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

ÄNTLIGEN har de fattat grejen...

Det var inte en dag för tidigt. Märkligt att det skulle ta sån tid innan de tog sitt förnuft till fånga.

Antagligen tack vare påtryckningar från såna som jag...

Nu blir det till att börja spara och kanske att göra sig av med min gamla trotjänare Yamaha S-80.

Fast skönt att ha tillgång till ett ordentligt vägt klaviatur när man spelar piano visserligen. Kanske lägga ut min Hammond på annons igen. Om den nya Clavian håller vad den lovar vill säga

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...