Jump to content
Annons

Hammond SK1 vs Clavia Nordstage 2


LejonLeo

Recommended Posts

Jag har länge stört mig på Clavias idiotiska idé att ersätta drawboards med några jävla fjuttknappar. Men detta ska jag inte gå mera in på här för det har jag redan spytt galla på i ett annat forum. Problemet är att det är Nord Stage enda brist anser jag. Alla ljuden låter fantastiskt. Speciellt deras elpiano vill jag hävda. Och Nordens akustiska piano är helt ok, och har framför allt fått ett underbart tillskott med upright piano. Och orgeln då förstås. Låter jättebra, men faller huvudstupa på att riktiga drawboards saknas. Och visst, det går att köpa till en controller och kontrollera via midi, men va fan, allvarligt talat... Det ska inte behöva förbättra ett klaviatur som kostar över 20.000:- Det är min ringa mening.

Så det var med glädje jag såg nyheten om Hammonds SK1. Problemet är att den finns INGENSTANS att få tag på eller provspela här i Göteborg. Jag har varit i alla musikaffärer. Ingen har den. Och visst, den går att beställa hem, men jag vill ju inte beställa något för den summan om jag inte vet om jag ska ha den. Och det känns väldigt långt till Svenska Hammond uppe i Stockholm bara för en provspelning.

Så jag undrar om det finns nån här som har testat den, och helst kan jämföra med Clavias Nord Stage. Håller Hammonden samma klass på ljuden som Clavia så är saken biff, just pga att Hammonden så klart har riktiga drawboards. All information jag har att tillgå om Hammond SK1 består av taskiga videoklipp på YouTube samt Hammonds egen hemsida. Hittar inga tester eller omdömen överhuvudtaget. Särskilt då ett jämförande test mellan Hammond och Clavia vore intressant som sagt.

Jag har för övrigt testat Roland VR-700 (som också har drawboards) och den såg bra ut på pappret men har inte i närheten lika bra ljud som Clavias.

Alternativet finns ju också att enbart köpa till en orgelmodul från tex Viscount (med drawboards såklart) och fortsätta använda sin befintliga synth/elpiano, men den jag har är Yamaha S80 - en rejäl pjäs med 88 tangenters vägd klaviatur, så det är inte riktigt organmaterial så att säga.

Jag är ute efter en klaviatur som har allt jag behöver: BRA orgel MED DRAWBOARDS, BRA elpiano, BRA akustiskt piano. Och som går att bära med sig. That's it. Ska det va så jävla svårt att vaska fram.

ps

Och nej, mjukvara à la B4 eller liknande är absolut inte aktuellt.

En dator hör inte hemma på en scen. För ömtålig och känslig. Och ful.

post-4675-0-83546200-1306988257_thumb.jpg

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm. Känns som du lurat in dig själv i ett hörn. Den viktigaste frågna är inte drawbars utan om du vill ha vägda tangenter elller int. Det är svårt att spela piano snyggt på orgeltangenter o svårt att spela piano snyggt på orgeltangenter.

Clavias lösning funkar faktiskt, det är inte utsn orsak att man ser dem så ofta. En liten fördel med deras lösning är att det går att lagra program med alla inställningar. För övirgt, kolla in Electro 3 som har ljuden du frågar efter men till lägre pris än Stage.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med Patrik Gudmundsäter på svenska hammond när de finns i butik :-)

Eftersom du bor i göteborg kan du ju köpa mitt nord stage classic 88 om du kan leva med vägda tangenter 20 papp med mjukt case. Grymt smidig att ta med och du kan ladda den med de pianon du vill ha.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Känns som du lurat in dig själv i ett hörn. Den viktigaste frågna är inte drawbars utan om du vill ha vägda tangenter elller int. Det är svårt att spela piano snyggt på orgeltangenter o svårt att spela piano snyggt på orgeltangenter.

Clavias lösning funkar faktiskt, det är inte utsn orsak att man ser dem så ofta. En liten fördel med deras lösning är att det går att lagra program med alla inställningar. För övirgt, kolla in Electro 3 som har ljuden du frågar efter men till lägre pris än Stage.

Gunnar

Det känns som du aldrig ägt en riktig orgel. Utan drawboards får man inte samma flyt i spelet. Ofta sitter jag med högerhanden på klaviaturet och vänsterhanden på drawboardsen och formar ljudet under låtens gång. Dessutom har jag haft en Nord Electro 2 till låns och förutom att vara en dålig idé rent genrellt att ersätta drawboards med knappar så LÅTER de dessutom för varje hack man drar ut (om man kör det normalhögt direkt ut i PA).

Sen vill jag såklart inte ha vägda tangenter när jag spelar orgel. Och då faller dessutom hela tanken med att kunna bära med sig klaviaturen utan problem.

Nej, såhär ligger det till: Jag HAR en ypperlig vägd klaviatur i form av Yamaha S80. Den pjäsen stannar helst i studion då jag är trött på att släpa runt denna monstersynth får lite piano och rhodes ljud. Som dessutom bara låter sådär. Jag har mjukvara som låter bättre. Det har hänt att jag tagit med mig min laptop och kört med en liten midiklaviatur genom Reason, men det tar mig som sagt emot. Dessutom så hände det som inte fick hända en gång: Datorn hängde sig. Mitt under pågående konsert. Inget annat att göra än att starta om. Och lyssna på den pisamma tystnaden...

Så för att vara orgel-rhodes och transportvänlig ska den nya "synthen" ha waterfallklaviatur och inte vara fullstor. Det har jag som sagt i studion hemma. Piano funkar att spela med lättare tangenter men orgel är totalt hopplöst att spela med pianotangenter.

Tillbaka till huvudfrågan: Någon som testat Hammond SK1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med Patrik Gudmundsäter på svenska hammond när de finns i butik :-)

Eftersom du bor i göteborg kan du ju köpa mitt nord stage classic 88 om du kan leva med vägda tangenter 20 papp med mjukt case. Grymt smidig att ta med och du kan ladda den med de pianon du vill ha.

/Fredrik

Jo, jag köpte en Hammond X5 av Patrik för några år sedan. Den är för övrigt till salu nu då jag enbart använder min kära Elka orgel. (se annons på Vend.se) Och Svenska Hammond har såklart SK1 inne. Men jag bor inte i Stockholm. Och att åka dit, fingra lite på några tangenter och sen åka hem igen blir en vansinnigt dyr och tidsödande provspelning. Och nej, inget Nord Stage för mig. Allting faller som sagt på avsknaden av drawboards.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag köpte en Hammond X5 av Patrik för några år sedan. Den är för övrigt till salu nu då jag enbart använder min kära Elka orgel. (se annons på Vend.se) Och Svenska Hammond har såklart SK1 inne. Men jag bor inte i Stockholm. Och att åka dit, fingra lite på några tangenter och sen åka hem igen blir en vansinnigt dyr och tidsödande provspelning. Och nej, inget Nord Stage för mig. Allting faller som sagt på avsaknaden av drawboards.

Tror du skulle bli besviken om du skaffade en Nord i och med din starka önskan om drawbars. Hammond SK1 lanserades väl i april så den har inte funnits ute så länge. Inte alls i Gbg tydligen. Thomann har den på gång 30e juni för 14149 SEK.

Jag har bara testat Hammond XK1 på MB, bra ljud med drawbars. Skillnaden gentemot SK1, är det att det kommer med pianoljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag ser att detta är en gammal post, men hammondljud är ju alltid aktuellt. Jag testade SK1:an på svenska hammond i veckan, jag var där i annat ärende. Den är HELT GRYM. Fantastiskt bra grundljud (samma som i min XK3c) med ännu bättre Lesliesimuation. Det enda man kan sakna (om man inte behöver alla midi- och masterkeyboardfunktioner i XK3c) är två uppsättningar drawbars, plus att jag är väldigt van vid presettangenterna. Jag testade bara Hammond o akustiskt piano, pianot kändes väldigt gigvänligt, typ som ett bra workstationpiano, och orgeldelen var som sagt extremt bra. Jag tycker den spöar Nord Electro 3 med hästlängder..! Själv kör jag min XK3c genom en Ventilator, och det är väl det närmaste en stor orgel jag spelat på, men hade jag inte redan min rigg så hade jag övervägt SK1 ordentligt. Och ja, jag har både en B3 och en RT3 med rörleslie, så jag vet hur det "ska" kännas. :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lovande! Jag har en arbetskamrat som skaffat en SK1 nu (och sålt sin Nord Electro för övrigt) så möjligheten finns att jag kan provspela SK1:an ordentligt innan jag ev beger mig upp till Sthlm för att inhandla SK2.

Det är mig fortfarande fullkomligt främmande hur Clavia lyckas med bedriften att bygga en hammondklon utan drawboards.

Och komma undan med det.

Men skit samma. Nu finns det ju ett vettigare alternativ. Förhoppningsvis.

Ska bara hålla tummarna att Hammonds ljud håller lika höga klass som Clavias.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ser att detta är en gammal post, men hammondljud är ju alltid aktuellt. Jag testade SK1:an på svenska hammond i veckan, jag var där i annat ärende. Den är HELT GRYM. Fantastiskt bra grundljud (samma som i min XK3c) med ännu bättre Lesliesimuation. Det enda man kan sakna (om man inte behöver alla midi- och masterkeyboardfunktioner i XK3c) är två uppsättningar drawbars, plus att jag är väldigt van vid presettangenterna. Jag testade bara Hammond o akustiskt piano, pianot kändes väldigt gigvänligt, typ som ett bra workstationpiano, och orgeldelen var som sagt extremt bra. Jag tycker den spöar Nord Electro 3 med hästlängder..! Själv kör jag min XK3c genom en Ventilator, och det är väl det närmaste en stor orgel jag spelat på, men hade jag inte redan min rigg så hade jag övervägt SK1 ordentligt. Och ja, jag har både en B3 och en RT3 med rörleslie, så jag vet hur det "ska" kännas. :-)

Ventilatorn har väl bara monoutgång?

Redigerat av Totmusic
Link to comment
Dela på andra sajter

?

Det där lät ju aningen förvillande. Menar du själva signalen in och ut från högtalarna då eller?

Det är ju i själva roterandet av högtalarna som magin sker, och det får man efter bästa förmåga försöka fånga

med mikrofoner. Visst, förr i tiden mickades leslie enbart med en mick, och ännu längre tillbaka var ju hela produktionen i mono.

Ett leslie i mono fångar inte minsta aning om hur ett leslie låter i verkligheten.

Jag har på skivinspelningar använt 4 mickar: 2 på hornet och 2 på trumman. Sänt till en stereobuss.

Men dt räcker gott med 2 på hornet, pannade samt en på trumman.

Om det kniper med kanaler samt på livegig kan det duga med 2 pannade på hornet.

Men i mono? Nej tack. Det hade man på 50 talet. Sen dess har vi gått framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Det där lät ju aningen förvillande. Menar du själva signalen in och ut från högtalarna då eller?

Det är ju i själva roterandet av högtalarna som magin sker, och det får man efter bästa förmåga försöka fånga

med mikrofoner. Visst, förr i tiden mickades leslie enbart med en mick, och ännu längre tillbaka var ju hela produktionen i mono.

Ett leslie i mono fångar inte minsta aning om hur ett leslie låter i verkligheten.

Jag har på skivinspelningar använt 4 mickar: 2 på hornet och 2 på trumman. Sänt till en stereobuss.

Men dt räcker gott med 2 på hornet, pannade samt en på trumman.

Om det kniper med kanaler samt på livegig kan det duga med 2 pannade på hornet.

Men i mono? Nej tack. Det hade man på 50 talet. Sen dess har vi gått framåt.

Nja, bara att ett leslie inte är stereo. Signalen både in och ut är ju mono. Hornet är ju pluggat åt ena hållet, och trumman har en öppning. Sen låter det annorlunda beroende på rummet och lyssnarens position i rummet, men ett leslie är mono, om du inte står med huvudet 1 cm bort o hör hornet passera. Snabbpanorerande mono, kanske man kunde kalla det. 😉

Angående både inspelning och spelningar så tycker jag att en mik uppe o en nere ofta är bra. Jag har fått jättebra resultat med en enda mik som distansmikning i studion, allt beror ju på idealet. Om jag spelar in nåt gospligt vill jag gärna ha 2 topprotormikar 180 grader med full panorering, en på basrotorn och orgeln lagd i mitten av ljudbilden, är det gubbrock o man ska panorera åt nåt håll föredrar jag mono med en mik puppe o en nere. Det blir mindre att ta hänsyn till och mindre risk för fasproblem vid mixning... Spelar man live o har en monitor kan bred stereomikning vara svår att få till i lyssningen (enligt min erfarenhet), däremot låter 1 basmik o 2 topprotormikar i c:a 45 graders vinkel mkt bra. Jag körde 30 gigs i december med inear och den mikningen, har även sett att t ex Mando Diao verkar köra så. Däremot är det inget jag diggar vid inspelning.

Redigerat av Analog
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej väcker tråden igen

Är lite nyfiken på vad du kommer att köpa?

Jag går själv i köpartankar men kan inte bestämma mig.

Har spelat Nord Electro 2 sedan den släpptes och känner att jag vill ta orgelspelandet till nästa nivå.

I bandet spelar jag mest orgel, så första prio ligger på just orgeldelen. Jag har köpt en begagnad Roland Juno Stage för pads och lite andra synthljud (dom få som jag använder i detta band) Pianot i Juno Stage är faktisk ganska bra, tillräckligt för att slippa konka på yamaha cp300 som numera får stå i hemstudion i stället.

Så mina funderingar är:

--------------------------------------------

Sälja NE2 och köpa en Hammond SK2, nackdel med endast EN uppättning drawbars (hur fan tänkte dom).

eller

Behålla NE2 för rhodes och clavinett och köpa en hammond xk3-c, just för att det känns mer orgel och att det finns dubbla drawbars. Nackdel att ha tre "keyboards" att gigga med.

eller

Köpa en Nord C2 och behålla NE2 ungefär som ovan

-------------------------------------------------------------------

Har hört att SK2 har bättre leslie simulering än xk3-c, stämmer det? Måste man komplettera med Neo ventilator?

det lutar mest år sk2 trots allt....

Redigerat av King Crimson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, SK2 är väl den som kommer närmast. Men för de pengarna vill man ju att det ska vara perfekt. Och en drawboard till att styra 2 manualer är ju knappast perfekt...

Har fortfarande inte haft tillfälle att provspela den då den endast importeras av Svenska Hammond i Stockholm mig veterligen. Är ljuden bra (förutom orgel även pi och elpi) och tangenerna sköna så är det som sagt den som kommer närmast.

Men pengarna som jag tänkt lägga på detta ska jag nu köpa motorcykel för istället så jag får fortsätta släpa runt min orgelrigg ett tag till ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kom jag på en annan variant som verkar schysst...

Köpa en Hammond Xk3-c och låta NE2 vara lower manual.

Det är ju ungefär samma pris för en xk3-c som en sk2. Känns som man får mer orgel...

Då har jag ju fortfarande kvar rhodes och clavinet som jag använder ganska mycket, och en mycket bättre orgel som går att bygga på med mer kul framöver. Man får ju så pass lite för en NE2, så det är knappt lönt att sälja den. Har iof rhodesljud i roland junostage, men har inte kunnat bestämma mig om dom är bra ännu...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

SÅ här blev det...

Jag beställde precis en Hammond SK2 från svenska hammond!

Ju mer jag läste om denna orgel desto mer intressant blev den. Nu kanske man även kan köpa ett leslie med gott ekonomiskt samvete, xk33 pro riggen blev lite dyr...

Frågan är om man skall behålla sin Nord Electro 2 eller sälja den. Finns det något ljud i denna som är bättre än i SK? Jag spelar ju ganska mycket rhodes, så det måste vara bra. Piano kan jag spela från annan ljudkälla.

Hammond SK2 har bättre C/V, perc, och leslie sim än xk3-c. Den saknar dock rör dist och försteget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns drawbars att skaffa till Nord.

db1_nord_lowprofile.jpg

optional_battery_door.jpg

rear.jpg

Oceanbeachdigitals hemsida

OJ!! Kan man använda den till Clavia Nord Electro II? 😕 Ja, det kan man tydligen! Hittade info om det nu i länken. Problemet torde väl vara att prylen är för lätt och reglarna kärvar lite så att man vräker omkull den på golvet när man spelar? Det är väl inte otänkbart? Det hade varit bra om det fanns ett sätt att sätta fast den ordentligt på synthen med. Jag gillar inte lösa grejer på keyboards. Är detta förresten från samma företag som gjorde de där ljudkorten en gång i tiden: Turtle Beach (Pinnacle Digital) t.ex.? Känner igen loggan, tror jag.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon ifall tillbehören Key stand (ben) och Music stand (brett notställ) som passar till nyare Clavia Electro 3 HP, även passar till äldre Electro 2? Och det soft case som fanns i anslutning till Electro 3 HP, är en variant av den soft case som säljs till Electro 2?

Såg att det finns två nedladdningsbara samplingar (Yamaha C7 och Malmsjö) från Nord Piano-biblioteket som passar till Clavia Electro 2 nu iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att du låst dig till SK1 eller Clavia! Finns ju andra leverantörer som emulerar Hammondsound bra också.. Kolla t.ex in http://kurzweilmusic.com/Product.php?id=218

Gå in på AUDIO fliken och lyssna på lite orgel-exempel.. Sen får du ju en massa annat på köpet också.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns drawbars att skaffa till Nord.

db1_nord_lowprofile.jpg

optional_battery_door.jpg

rear.jpg

Oceanbeachdigitals hemsida

Fantastiskt att man måste komplettera en orgel för över 20.000 med drawboards... Tänk om dessa fanns med från början och var INBYGGT så att de satt fast ordentligt och gjorde orgeln komplett (finns ju plats över)

Clavia,

VARFÖR VARFÖR VARFÖR ???

En produkt i den här prisklassen ska man inte behöva förbättra med andra företags produkter som kanske inte är 100-procentiga. Det är precis såhär det skulle sett ut, med DRAWBOARDSEN INBYGGDA FRÅN FABRIK

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att du låst dig till SK1 eller Clavia! Finns ju andra leverantörer som emulerar Hammondsound bra också.. Kolla t.ex in http://kurzweilmusic.com/Product.php?id=218

Gå in på AUDIO fliken och lyssna på lite orgel-exempel.. Sen får du ju en massa annat på köpet också.. 🙂

Tjaha, det låter ungefär som orglarna på min Yamaha S-80.

Hörs väldigt tydligt att det är "digitalpiano-orgel"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...