Jump to content
Annons

Snabbt: Hur skriver man "gated snare" på svenska?


Valle

Recommended Posts

Tjena. Kolon används i min värld vid förkortningar, som tv:n.

Ja, men uppenbarligen inte i många andras världar, och därav diskussionen. Att när man diskuterar "Vilket ser bäst ut/låter bäst?" motivera ett svar med hänvisning till "språkregler" är ett cirkelresonemang, eftersom det man vill komma fram till genom diskussionen är hur språkreglerna ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, men uppenbarligen inte i många andras världar, och därav diskussionen. Att när man diskuterar "Vilket ser bäst ut/låter bäst?" motivera ett svar med hänvisning till "språkregler" är ett cirkelresonemang, eftersom det man vill komma fram till genom diskussionen är hur språkreglerna ser ut.

Fast jag tror ändå att även du skulle kunna hålla med om det där med kolonets logiska koppling till förkortningar (CD:n) och akronymer (STIM:a) samt i alfanumeriska sammanhang (1:a), och att avvikelser från detta "stör" mer.

Att säga Gate:ad istället för gejtad blir nästan som att säga full:ad istället för fylld, eller färg:ad istället för färgad.

Link to comment
Dela på andra sajter

OBS!

Vill bara säga: Diskussionen får gärna fortsätta och utvecklas vidare om det bidrar till någons lycka där ute. För min del är syftet och målet med tråden däremot uppnått. Jag behövde ett svar snabbt och jag fick det; det blev "gejtad virvel".

Så, kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tror ändå att även du skulle kunna hålla med om det där med kolonets logiska koppling till förkortningar (CD:n) och akronymer (STIM:a) samt i alfanumeriska sammanhang (1:a), och att avvikelser från detta "stör" mer.

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte skriva brusgrindad men det var redan nämnt.

Eftersom jag känner ett starkt behov att bidra (det är ju ändå Valle som är TS) anstränger jag mig till det yttersta och får till "virvel med avkortad efterklang".

Annars använder jag ofta gejt och tejp i skrivspråk. Lättfattligt och enkelt att hantera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...