Jump to content
Annons

Akusitk gitarr blir grumlig


koffe666

Recommended Posts

Annons

Ok här kommer en utförlig beskrivning hur jag gör med bilder och ljudexempel:

Micken jag använder är en samson Q mic ljdkort M-audio delta 1010LT och Cubase SX 2

LJUDEXEMPEL 1

test1.jpg

Placerar mickrofonen snett upp mot stallet.

LJUDEXEMPEL 2

test2.jpg

Placerar micken framför hållet på gitarren men rätt lång bort.

LJUDEXEMPEL 3

test3.jpg

Placerar micken framför hållet på gitarren ganska nära.

Redigerat av koffe666
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man kan eq:a, men man ska nog försöka få ett bra grundljud som faktiskt kan funka utan eq.

Generellt kan man säga att när micken är riktad mot ljudhålet får du ett mycket basigare ljud. Vid plektrumspel föredrat jag att micka närmre halsen, snett in mot kanske 12-15:e bandet. Då får man ett lite klarare och diskantigare ljud. Däremot kan du prova någon av de micktekniker du använder nu om du ska spela in fingerplock som inte är så kraftigt och basigt i utgångsläget. I mitt tycke funkar en stormembrans kondensatormikrofon bättre på akustisk gitarr, men det beror ju på vilket ljud man vill ha.

Ett tips är att du köper tidningen studio nr3-04, där det finns ett stort reportage om inspelning av akustisk gitarr. Tidningen kan köpas på studios hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare om kondensatormikrofon. En dynamisk mikrofon ger aldrig samma ärliga återgivning som en kondensator.

Diskanten blir speciellt lidande när du använder en dynamisk mikrofon.

Testa genom att lyssna genom lurar och ändra mikpositionen där du upplever det bästa ljudet. Sen spelar du in. En hint kan vara att placera micen vid 12:e band och rikta den yttepyttelite mot hålet och mycket närmre än vad du gjort på dessa bilder. Detta brukar göra att man blir safe, men testa även en massa andra positioner.

EQ:n ska du börja röra när du har ett bra grundljud 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...