Jump to content
Annons

Kondensator- eller dynamisk mikrofon


MRS8

Recommended Posts

Annons

Svårt att säga då mikrofoner skiljer sig åt mycket från mick till mick, MEN i regel så tar en kondensator upp mer av rummet och brukar ha lite högre register.

Vad tror du är att föredra om man är lite ovan med att sjunga i mic ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du spela in sång så ska du generellt ha en stormembranare (kondensator) att spela in med. Men om du har en väldigt begränsad budget så vet i fasen om det inte är bättre att köpa den gamla hederliga SM58:an istället för någon halvtaskig kinatillverkad konding. Plus att du kan ha med den när/om du spelar live.

För inspelning av acke så är det dock kanske inte den bästa mikrofonen, blir ganska så bumligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN i regel så tar en kondensator upp mer av rummet

enl vilken regel då?

@mrs8: för det du nämner är en kondensator av typen stormembranare bästa köpet

jag skulle inte nämna sp B1 men det skulle claes - kolla in röde nt1a eller nt2a

kondensatormickar tar ofta upp transienter bättre (den är snabbare kan man säga) än dynamiska som dels har en viss tröghet och oftast jobbar bättre med ljudkällor som har högre ljudtryck

du har alltså chansen att få ett mer detaljrikt ljud på sång å akustiska instrument - glöm inte popskydd bara när du sjunger

Link to comment
Dela på andra sajter

medan alla mina kondensator är åttor heller rundupptagande.

då är det ju det som är orsaken och inte att det råkar vara kondingar

en rundupptagande dynamisk tar ju upp mycket mer rum än en kondensator cardioid

och för den som aldrig sett en dynamisk rundupptagande och därför lever i villfarelsen att dom därför ej kan existera så finns ett litet exempel att beskåda hos en av dom vanligare tillverkarna: http://www.shure.com/europe/products/microphones/all/index.htm?PageNumber=1&shApplication=&shMicType=shDynamic&shFormFactor=&shPolarPattern=shOmnidirectional&shModelLine=

där kan man också botanisera lite mellan olika karakteristiker och typer

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är de inte. Var har du fått det ifrån?

Ja? De rundupptagande är ju de dyrare med dubbla membran. Har du sjungit på baksidan kanske, och pga det fått med mycket rum?

NT1-A tror jag är ett mkt bra allroundval. Och den är den minst brusande micken av alla! Jag har testat andra lite dyrare som brusat och surrat mer, det har varit otroligt irriterande när jag en gång testat en så tyst mick som NT1-A.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen bara erfarenhet från dom 40+ mickarna vi har.

Jag tycker att det är viktigt att vi skiljer på kondensatormikrofoner och stormembranare (vilket jag tror du pratar om, rätta mig gärna). Jag menar, en Neumann KM184 är också en kondensator men knappast rundtagande. Om vi däremot uteslutande menar stormembranare så är det såklart vanligt med multikaraktärer. Själv gillar jag mycket att spela in med åttan då jag tycker man fångar rummet snyggt.

Dock så vill jag vidhålla att det inte är vanligast med rundtagande kondensatormikrofoner utifrån mitt resonemang ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

En dynamisk mic tar ju inte upp ljud lika bra, om man sjunger en bit ifrån. Precis som när man sjunger med en sådan live (etc. Shure beta58), så är ljudet bäst när man har munnen väldigt nära. Direkt när man hamnar lite längre ifrån, förloras mycket av rösten och ljudet.

En kondensator mic är, som de säger här uppe, en sådan mic som tar upp mer ljud, uppfångar ljud från rummet. Om något stampar med foten i golvet, kan man uppfatta det tydligare i en kondensator än i en dynamisk.

Kondensatormic kan vara dyrare, och eftersom du är nybörjare kanske en dynamisk är bättre. Det funkar till sång bara man tänker att vara nära, och även till gitarr probably.

Som de säger här, så kan man även använda en sådan till liveframträdanden också, och det är ju bra.

Om du någon gång tänker på en kondensatormic som ska funka till live, så välj en Neumann KMS 105 (Y).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm dags för lite schooling här hör jag:

Dynamiska mikrofoner är i min vetskap alltid kardioid/njure och har en bra avskärmning mot ljud från sidan och bakom, tex SM57/58 eller ännu bättre MD421 som jag tycker du skall testa att skaffa på ebay.de där dom är billigast*

Kondensatormikrofoner är inte alls oftast 8 eller omni utan kardioid de med i grundutförande men många modeller har antingen utbytbara kapslar eller en liten knapp där man kan välja karakteristik, rena omnimikrofoner är mer ovanliga och dyrare då dessa typ DPA är av mkt hög kvalitet för speciella ändamål.

Bandmikrofoner har alltid 8.karaktäristik och inget annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

beyer160 är hypercardioid

i know 🙂

den är också en form av bandmick

och visst är det precis som du säger exempel på undantag från det man kan kalla det generella idag

men generellt är inte detsamma som alltid eller aldrig

poängen är i vilket fall att det inte är som vissa tror typen av mick som avgör hur den riktningsmässigt tar upp ljudet

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

i know 🙂

den är också en form av bandmick

och visst är det precis som du säger exempel på undantag från det man kan kalla det generella idag

men generellt är inte detsamma som alltid eller aldrig

poängen är i vilket fall att det inte är som vissa tror typen av mick som avgör hur den riktningsmässigt tar upp ljudet

absolut precis ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...