Jump to content
Annons

Jag mikar vid örat


debatt

Recommended Posts

När jag spelar in så mikar jag vid örat. Gör någon annan det här också?

Vadå?

Jo, när jag spelar in akustisk gitarr så placerar jag mikrofonen bakom mig precis bredvid mitt

höger öra.

Varför det?

Jo, för då tar mikrofonen upp ljudet precis som jag hör det när jag spelar. Det är så jag vill

att det ska låta. Jag har provat en massa olika mikrofonplaceringar och kommit fram till att

det för min del är bäst att göra så. Sitter jag och spelar och mikar bara framför centrumhålet

t.ex. så låter det ju helt annorlunda.

Det hänger samman med min spelteknik också. Sitter jag med lurar och har mikat med en eller två

mikrofoner framför gitarren bara, så låter det ju inte alls i lurarna som när jag har suttit och

tränat på låten, innan inspelning. Det blir svårt att anpassa handrörelserna helt plötsligt och

få det att klinga på samma sätt.

För att få upp inspelningsvolym så har jag nu börjat laborera med en mik bakom örat och en mindre

mik framför gitarren. Den främre får dock inte ta över i lurarna, för det stör mitt spelsätt.

Idéer?

☺️

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur upplever du problemen med fasförskjutningen? En kompis till mig spelade in två violinister och han använde 8 mikrofoner för det. Och, enligt utsago var det den bästa inspelning dom gjort, men då blev det en ordentilgt massa uträkningar på mikrofonavstånd för att korrigera fasförskjutningen (Bör också tilläggas att en av mikrofonplaceringarna var bakom ryggen på violinisterna, för att få upp lite mer "indirekt ljud").

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Debatt! Jag tror jag förstår hur du menar då jag själv kan uppleva samma grejj. Jag har inbyggd mic så jag brukar använda linesignalen till lyssningen och ena luren lite på glänt. Om din gitarr inte har inbyggd mic kanske du kan testa nån enkel variant av kontaktmic?

Hoppas du får ordning på lyssningen / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur upplever du problemen med fasförskjutningen? En kompis till mig spelade in två violinister och han använde 8 mikrofoner för det. Och, enligt utsago var det den bästa inspelning dom gjort, men då blev det en ordentilgt massa uträkningar på mikrofonavstånd för att korrigera fasförskjutningen (Bör också tilläggas att en av mikrofonplaceringarna var bakom ryggen på violinisterna, för att få upp lite mer "indirekt ljud").

Oj! Två violinister och åtta mikrofoner - rediga grejer! Fasfel har jag upptäckt särskilt när jag flyttar ena miken i sidled i förhållande till den andra mikrofonen och instrumentet, dvs. när bara den ena miken flyttas. Bäst om jag har mik 1 rakt framför och mik 2 rakt bakom instrumentet, så långt det är möjligt.

Hallå Debatt! Jag tror jag förstår hur du menar då jag själv kan uppleva samma grejj. Jag har inbyggd mic så jag brukar använda linesignalen till lyssningen och ena luren lite på glänt. Om din gitarr inte har inbyggd mic kanske du kan testa nån enkel variant av kontaktmic?

Hoppas du får ordning på lyssningen / Björn

Min gitarr har ingen inbyggd mikrofon. Funderar ändå på någon med inbyggd mik senare nån gång kanske, för det är ju rätt praktiskt om man var i en spelsituation då man vill/kan koppla in den - tänker live.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor del av ljudet du hör är ju faktiskt ambience.

Lika svårt att spela utan ambience som att spela ute på ett öppet fält.

Väldigt lite klang och instrumentet känns ofta dött.

Jag utgår från att du använder dig av en omnikapsel vid upptagningen intill örat.

Om inte så tycker jag att du ska prova det.

Ställer dock krav på att rummet faktiskt är lämpat för instrumentet.

Bra inlägg och definitivt en tankeställare.

Man glömmer lätt bort sånna saker när det är bråttom i en produktion!

Ytterst lite jobb egentligen för att få musikern att spela bättre.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen så funkar inte din mikrofon på samma sätt som ditt öra..

Det kan den inte göra!

Inte heller så intressant i dialogen.

Hade vi haft mikrofoner som fungerat som våra öron i kombination med aktiv filtrering av frekvenser av hjärnan så hade alla kunnat spela in ljud med gott resultat!

Det viktiga är att hitta tekniker som fungerar för den som spelar i det här fallet.

Inte bara den som spelar in ljudet.

Kanonbra trådunderlag för det gör att folk testar lite, kommer fram till egna slutsatser och hittar nya sätt att använda sina mikrofoner.

De fler funktionerna på järnspettet så att säga.

Men ja, du har helt rätt!

Piiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade ofta spela in trummor på det sättet för, med en mick precis bredvid varje öra på trummisen. HAr inte testat det på andra instrument dock, tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gjorde teknikern när jag var med på en inspelning en gång, han kallade tekniken för "papegojan".

long_john_silver.jpg?w=290&h=359

Man borde ju kunna bygga hörlurar med mikrofonkapslar utanpå varje kåpa för att kunna spela in precis vad musikern skulle ha hört. Nån som testat?

Finns nåt liknande...

Kallas för dummy head!

Tillverkas av Neumann om jag inte minns fel!?

Blir väldigt bra inspelningar men kan ändå inte jämföras med hur ett öra fungerar.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall testa din grejja att micka vid örat idag när jag får min ackegura och mick från affären..

Verkar spännande.

Det är kul med nya grepp liksom

rolleyes.gif

he,he

nylonsträngade uppmickade försök till jazz med bongotrummor att plåga er med på.

låtar sidan !!!!!

Edit.

tycker att debatts mickning verkar okey faktiskt-verkar som om man som musiker får mer kontroll över ljud.

fungerar bra här..

skall testa med med nya prylar senare-återkommer.....

det här var spännande tycker jag....

Edit:

får testa med nya micken nästa månad-hade inte råd den här månaden...

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Mick-tekniker är alltid kul att läsa om.

Jag gjorde på skoj en inspelning med en Studio Projects B1 som "rumsmick" för trummorna och faktum är att jag förmodligen prickade in en väldigt bra plats, för det lät väldigt bra med enbart den kanalen vid lyssningen, hehe. Här håller man på att kämpa med separata mickar när man bara behöver en. 😛

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...