Jump to content
Annons

Hur ska man bygga en studiovägg


Greenlight

Recommended Posts

Har ett avlångt bergrum som jag tänkte dela av med en vägg så det blir studiorum på ena sidan och kontrollrum på andra sidan.

Frågan är hur man bäst bygger en sådan? Räcker det med att bygga två styck 2 tum 4 regelverk med ca 1,5 meter emellan. Dvs gipsplatta-isolering-gipsplatta- luftspalt ca 150cm-gips-isolering-gips.

En dörr och ett fönster i varje vägg.

Har hört att det är bra att snedställa väggarna lite, så ljudet inte fortplantar sig lika bra. Kanske använda plyfaskivor i yvå av väggarna i stället gör gips. Dvs varva gips och plyfa.

Typ så här:

Gips = I isol = X plyfa = I luft = o plyfa = I isol = X gips = I

I X I ooooooo I X I

I X I ooooooo I X I

I X I ooooooo I X I

I X I ooooooo I X I

I X I ooooooo I X I

I X I ooooooo I X I

I X I ooooooo I X I

I X I ooooooo I X I

I X I ooooooo I X I

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå Greenlight!

Alltid kul med studiobygge! 🙂 Du är helt klart inne på rätt spår tycker jag men det framgår inte om du tänker bygga flytande rum eller inte. Om du inte bygger flytande så vinner du inte speciellt mycket på att ha en så stor luftspalt mellan rummen. Däremot kan du ju använda detta utrymme till att göra en effektiv ljudsluss. Vad det gäller väggkonstruktionen så ska du inte ha gips på båda sidor och sidorna som är mot luftspalten skall vara öppna. Återkom gärna hur du hade tänkt dig konstruktionen för övrigt.

Vänliga hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hallå Greenlight!

Alltid kul med studiobygge! 🙂 Du är helt klart inne på rätt spår tycker jag men det framgår inte om du tänker bygga flytande rum eller inte. Om du inte bygger flytande så vinner du inte speciellt mycket på att ha en så stor luftspalt mellan rummen. Däremot kan du ju använda detta utrymme till att göra en effektiv ljudsluss. Vad det gäller väggkonstruktionen så ska du inte ha gips på båda sidor och sidorna som är mot luftspalten skall vara öppna. Återkom gärna hur du hade tänkt dig konstruktionen för övrigt.

Vänliga hälsningar / Björn

Aha . . intressant. Hur menar du med "öppna"? Bara isolering eller . . ?

Det kommer inte vara flytande rum. Det hela är mycket simpelt. Det är ett bergrum som är ca 25 m långt, ca 5 m brett och 220-230 i takhöjd. Betonggolv.

Jag antar att även om man akustikbehandlar hela rummet med absorberande material, så kommer det ändå att sjunga i rummet, pga att det är stå långt.

Tanken med väggen är att dels skapa bättre akustik förutsättningar genom att dela av det. Och dels för att skapa ett kontrollrum på "utsidan" av inspelningsrummet.

Jag vet inget om att bygga studio, så det är ju bra om jag gör någorlunda rätt från början. Min spontana tanke är att bygga en vägg som är ett vanligt regelverk av 2tum4 reglar. 13mm giplplatta på ena sidan. ca 10 cm Isolering imellan, och plyfa på andra sidan. Har hört att ljud inte gillar att byta material, så därför tänkte jag att det är bra att variera. Efter den första väggen en luftspalt som skulle kunna användas för att micka upp stärkare. Sen en likadan vägg igen.

På varje vägg måste det vara en dörr och en glasruta så man kan gå in i live-rummet och se in från mixerbordet.

Har ingen aning om jag är rätt ute? Hur brukar väggar i studios vara konstruerade? Tex så brukar det väl inte vara två väggar mellan kontrollrum och live-rummet? Men det känns som att en enkelvägg inte stoppar ljudet. Det är ju som i en vanligt hus typ. Ska det vara dubbla fönster? Vilken typ av glas? Hur isolerar man dörrarna?

Ska det vara flera lager gips och plyfa? Eller något annat material? Jag har många frågor som du märker, men ingen att rådfråga 🙁

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

nej du ska inte vinkla ljudisolerade väggen. bygg rummet rektangulärt, det är bättre att bygga vinklar med akustik behandlingen.

väggen byggs:

demplimmad dubbel gips-> iso/reglar(2"x4")-> luft -> iso/reglar -> demplimmad dubbel gips.

luftspalten behöver inte vara större än regel/iso tjockleken.

posta en ritning på hur du tänkt bygga, altså storlek(mått)sam placeing av dörrar och fönster.

man ska va noga med var man placerar saker i väggarna så det inte bir i vägen för akustiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej du ska inte vinkla ljudisolerade väggen. bygg rummet rektangulärt, det är bättre att bygga vinklar med akustik behandlingen.

väggen byggs:

demplimmad dubbel gips-> iso/reglar(2"x4")-> luft -> iso/reglar -> demplimmad dubbel gips.

luftspalten behöver inte vara större än regel/iso tjockleken.

posta en ritning på hur du tänkt bygga, altså storlek(mått)sam placeing av dörrar och fönster.

man ska va noga med var man placerar saker i väggarna så det inte bir i vägen för akustiken.

Ok. Tack för ett rakt svar. Antar att det ska vara två dörrar då. Hur funkar det med glas? är det något special som är ljudklassat?

Vad är demplimmat? Är det särskilt lim eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen GreenLight. Det var ett bra tips av Claes. Kolla igenom den sidan + lite trådar här på forumet så du först sätter dig in i principen så klarnar det säkert en del för dig. Tänk igenom vad du vill uppnå med bygget och hur dina prioriteringar ser ut. Återkom sedan med dina frågor så kommer du säkert få den hjälp du behöver.

Allt gott / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...