Jump to content
Annons

Högtalare utomhus, ljudet försvinner


timpelt

Recommended Posts

Hej!

Sommarlovet börjar närma sig med stormfart, och varje år har vi samma problem i våran skola att när vi har högtalare utomhus, så blåser det och då blåser ljudet iväg så att säga. Ljudet försvinner, vi har haft pa anläggning på 800w utomhus och kommer ha det igen men det spelar ingen roll hur mycket du höjer ljudet försvinner när det blåser.

Någon som har tips hur man kan göra? Skulle behöva bra svar IDAG, för imorgon ska pröva ;/.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Timpelt!

Det verkar ju vara lite brådis för dig så jag slänger i väg ett svar även om jag inte är någon PA-expert. Jag vet inte om det är fullrangeskåp ni kör med men annars är det väl horn som gäller om man vill åstadkomma lång räckvidd. Hoppas någon annan som är mer insatt och uppdaterad på PA kan hjälpa dig.

Lycka till! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle tro att effekten är lite låg, 8 kw kanske mer skulle vara nåt. 800W är ju klent även till en ganska liten lokal inomhus... :rolleyes:

tycker jag iallafall. mer mos = gött mos

Edit: +1 till trombonisten

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Sommarlovet börjar närma sig med stormfart, och varje år har vi samma problem i våran skola att när vi har högtalare utomhus, så blåser det och då blåser ljudet iväg så att säga. Ljudet försvinner,

Många små högtalare nära alla som skall lyssna.

// Gunnar

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

NU VArt jag osäker här.. aja det är säkert något sådant..

Vad var det du blev osäker på? Uteeffekten på era högtalare?

Du tror inte att du kan du kontrollera det a.s.a.p?

Och varför ska du packa in dem? Om nu vinden blåser så kommer ju ljudet att blåsa med i vilket fall som helst.

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vet för lite för att kunna ge bra svar men oavsett effekt (som inte relaterar till hur starkt en högtalare spelkar för övrigt) så är delay towers en lösning som GN redan nämnt. Om det inte är krångligt att byta riktning (beroende på vindriktning för dagen) så är detta en annan lösning. Att förstå vindens effekt och vinkla topparna baserat på om det är med eller motvind kan också vara bra att informera sig om.

Vad är det for utrustning ni har och hur stor area ska täckas med vilken volym (bara tal eller arenarockvolym)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har fyra högtalare då...? Vi har ett par gamla så ligger på cirka 350 w. Alltså 700 + 800 = 1400.

Blir det bättre då? Och går det att koppla in extra högtalare i mixerbord? Alltså 4 högtalare i mixerbord

Link to comment
Dela på andra sajter

jAMEN om du ställer två vid ett ställe å två vid etta nnat ställe__?

Och vad vill du ha ut av denna lösning? Se Gilberts svar. Du får ju inte mer "kräm" för det.

Och går det att koppla in extra högtalare i mixerbord? Alltså 4 högtalare i mixerbord

Vad är det för mixerbord (om det nu inte handlar om den där powermixern, vill säga)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och går det att koppla in extra högtalare i mixerbord? Alltså 4 högtalare i mixerbord

Om det inte finns någon men erfarenhet av PA/ljudutrustning som kan hjälpa er så skulle jag råda er att anlita en ljudfirma som säkert inte skulle ta mycket betalt för att lösa era problem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte finns någon men erfarenhet av PA/ljudutrustning som kan hjälpa er så skulle jag råda er att anlita en ljudfirma som säkert inte skulle ta mycket betalt för att lösa era problem.

+1 på det! Samtidigt kan du ju fråga ut teknikern och samtidigt lära dig någonting matnyttigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad vill du ha ut av denna lösning? Se Gilberts svar. Du får ju inte mer "kräm" för det.

Han kan täcka ett större område, exempelvis de bakre raderna. I den bästa av rädlar skulle man också fördröja dessa högtalare mot huvudhögtalarna, men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...