Jump to content
Annons

Bygge av hemmastudio


yonaz666

Recommended Posts

Hejsan!

Nu va de tänkt så att jag skulle bygga mig en liten hemmastudio som får kosta runt 10-15 lakan. Men jag är väldigt lost i hela denna djungeln av studiomonitorer och ljudkort etc. Jag har en EMU tracker pre som kanske inte va de bästa köpet jag gjort då de inte riktigt vill funka med Windows 7. Jag använder Cubase SX3 och vill gärna ha en mixer som interagerar(?) med Cubase, alltså när jag drar i en regeln så ändras regeln i Cubase. gärna en mixer där jag kan spela in kick, virvel, HH, 4toms, 2OH och kanske 1-2 rumsmickar med.

Den datorn jag har:

intel core duo 2 3.00 GHz

Nvidia GeForce 8800GTX (detta kanske inte är så viktigt vilket grafikkort man har men har vad vet jag)

2gig ram

ge mig tips på vad jag ska köpa för att få en fin liten hemmastudio 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En controller med motoriserade reglar alltså. Rekommenderar M-Audio ProjectMix I/O (controller och ljudkort i ett). Grymt kompetent för lite pengar.

Skadar inte att utöka RAM-minnet heller... Kommer förmodligen bli segt annars.

Monitorer väljer du bäst själv. Gå till en musikaffär och lyssna. Men ska jag rekommendera nåt även där så blir det Alesis M1 active 520. De vann när jag gjorde A/B-test med "billigare" monitorer.

http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix_iopro_tools_mp.htm

http://www.thomann.de/se/alesis_m1_active_520.htm?sid=e8e53d51319adc757cd8825da94f15ac

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är väldigt lost i hela denna djungeln av studiomonitorer och ljudkort etc.

...

ge mig tips på vad jag ska köpa för att få en fin liten hemmastudio 🙂

Det finns hundratals trådar i forumet där samtliga kategorier diskuteras. Sök (med Google) i forumet så hittar du tonvis med läsning.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

En controller med motoriserade reglar alltså. Rekommenderar M-Audio ProjectMix I/O (controller och ljudkort i ett). Grymt kompetent för lite pengar.

+1 på den..., Projectmix är grym för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...